Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 15:36
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag förklarade det lite luddigt med löneavdrag.

Det som hänt är att han vill att jag ska betala en räkning som han betalade åt mig (en introduktionskurs för ett halvår sedan). Nu när jag tog paus så vill han som kompensation att jag ska betala den räkningen till honom retroaktivt. Jag sade okej till det men tyckte att det var ganska ovanligt för att jag har aldrig träffat någon som blivit bestraffad med en retroaktiv räkning för att man tog ett obetalt break, men det är vad det är.

Man skulle ju kunna jämföra det med typ ett scenario där Erik Niva åker på en av alla sina utlandsresor till typ Argentina. Han skriver en dålig artikel om resan och chefredaktören på Sportbladet bestraffar Niva med en order om att han ska betala resan till Argentina som botgöring retroaktivt. Är inte det ungefär samma sak?

Varför ska du återbetala en introduktion till företaget? Be han dra åt helvete och gå inte med på det.
2025-04-24, 15:37
Medlem
Citat:
Det finns inget i kontraktet som säger att man måste jobba 10-13 timmar per dag som mina kollegor gör. Men det är standard - så om jag snittar 8-9h, så är det klart att jag sticker ut i negativ riktning.
Då gör du inget fel med andra ord, så varför accepterade du ett löneavdrag?

Är din chef en sån som lägger sig i dina förehavanden utanför arbetsplatsen? Har han/hon snokat i ditt privatliv eller annat som han/hon inte har med att göra?
2025-04-24, 15:37
Medlem
Citat:
Det finns inget i kontraktet som säger att man måste jobba 10-13 timmar per dag som mina kollegor gör. Men det är standard - så om jag snittar 8-9h, så är det klart att jag sticker ut i negativ riktning.

8 timmar är ju en normal arbetsdag (heltid) i Sverige, kortare än så hos vissa företag t.o.m.
Att inte vilja jobba mer än heltid är ju inget man kan hänga upp sig på.

Ska du jobba mer än 8 timmar så ska du få betalt för övertid också, men antar att detta företag inte bryr sig om sånt heller?

Tror du behöver kolla efter ett annat jobb där man följer lagar och regler, kanske ha en fast månadslön med fasta 8 timmar per dag.
2025-04-24, 15:38
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Du kan inte förvänta dig att få betalt för tid som du inte arbetar.

Om du är missnöjd så borde du byta arbetsplats. Jag hade inte tagit ett jobb utan kollektivavtal

Du är den tredje personen i tråden som feltolkat det jag sade med "löneavdrag" så jag inser att det är mitt fel som inte förklarade vad jag menade. Läs inlägget jag skrev några rader upp om att det handlar om att han vill att jag ska betala en gammal räkning.
2025-04-24, 15:42
Medlem
Citat:
Du är den tredje personen i tråden som feltolkat det jag sade med "löneavdrag" så jag inser att det är mitt fel som inte förklarade vad jag menade. Läs inlägget jag skrev några rader upp om att det handlar om att han vill att jag ska betala en gammal räkning.
Detta är inget han har rätt att kräva.
2025-04-24, 15:43
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Varför ska du återbetala en introduktion till företaget? Be han dra åt helvete och gå inte med på det.

Ja, du. Det undrar jag också men han säger att det är standard inom den här branschen och att han har lång erfarenhet. Han sade också att jag skulle skämmas för att jag ifrågasatte att jag skulle betala räkningen, vilket chockade mig för han hade varit trevlig mot mig innan hela det här debaclet. Hans tonläge skiftade markant.
2025-04-24, 15:45
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ja, du. Det undrar jag också men han säger att det är standard inom den här branschen och att han har lång erfarenhet. Han sade också att jag skulle skämmas för att jag ifrågasatte att jag skulle betala räkningen, vilket chockade mig för han hade varit trevlig mot mig innan hela det här debaclet. Hans tonläge skiftade markant.

Har du signat nåt att du ska betala tillbaka?

Sluta gå dit bara, ringer han säger du fuck off! För så gör man i den branschen. Sen söker du nytt, chaufförsjobb kan du få hur lätt som helst
2025-04-24, 15:46
Medlem
Citat:
Det är han som ska skämmas om han verkligen har sagt det där. Helvete vad jag hade rivit upp himmel och jord om min chef hade sagt nåt sånt.
2025-04-24, 15:47
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Då gör du inget fel med andra ord, så varför accepterade du ett löneavdrag?

Är din chef en sån som lägger sig i dina förehavanden utanför arbetsplatsen? Har han/hon snokat i ditt privatliv eller annat som han/hon inte har med att göra?

För att han gick bärsärkagång och jag gillar inte att bråka med chefer. Jag har även sympati för att det måste vara tufft att rodda ett företag som går dåligt. Så jag kan gå med på det som en engångsgrej, men att han tycker att det är "helt normalt" att göra så - ja, då har han nog inte så bra koll på hur de flesta arbetsplatser i Sverige går till.

Om jag börjar jobba i en ICA butik och kliver av så är det knappast så att de skulle kontakta mig och säga att jag måste betala någon kurs eller annat som de slantade upp för mig back in the days...
2025-04-24, 15:49
Medlem
Taxibranschen, du visste väl att den var levande död innan du bestämde dig för att bli åkare??

Hur många år tror du att det tar innan självkörande bilar gör hela bunten arbetslösa? 5? 3?

Har man en beef med chefen så är det bara att dra, det är inte värt besväret. Hitta ett annat yrke och gå vidare med livet.
2025-04-24, 15:54
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Taxibranschen, du visste väl att den var levande död innan du bestämde dig för att bli åkare??

Hur många år tror du att det tar innan självkörande bilar gör hela bunten arbetslösa? 5? 3?

Har man en beef med chefen så är det bara att dra, det är inte värt besväret. Hitta ett annat yrke och gå vidare med livet.

När man gör research för yrket så verkar det vara helt OK - själva jobbet är ju jävligt kul också (det visste jag innan eftersom att jag jobbat som chaufför på olika evenemang, vilket visserligen inte är taxi på papper men typ samma sak). 25k/månad för att cruisa runt i stan med en fin bil och snacka med folk? Taget. Det är ett enkelt jobb och dagarna flyter på snabbt.

Så - jag känner mig lurad, eftersom det som Taxi Stockholm mfl frontar med (kollektivavtal) inte följs i verkligheten. Jag är så besviken över den här branschen att jag på riktigt funderar på att kontakta media och whina lite. Jag kan inte ha varit den enda som trott att man skulle få en skälig månadslön, speciellt inte om de skryter om att de har kollektivavtal på sin hemsida och i media...

Det är också flera av våra kunder som tror att vi chaufförer kör under kollektivavtal. Mer än en kund har sagt att de väljer oss för att vi har skäliga villkor "till skillnad från de där Bolt och Uber!". Ibland förklarar jag situationen för dem, ibland inte. Om jag förklarar hur det egentligen funkar, säger sanningen, så skadar jag ju företagets rykte lite så oftast håller jag masken och låter dem tro att jag lyfter en normal Svenne-lön.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2025-04-24 kl. 15:59.
2025-04-24, 15:54
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
En mycket tråkig utveckling på mitt jobb har inträffat. Mitt nya jobb flöt på helt okej i ett par månader, men när jag sade att jag ville ta en vilopaus på ett par veckor (har problem med magen och ångest) så blev det en helt annan dynamik. Inte bara så ville han göra avdrag på lönen för att jag tog ledigt (obetalt ledigt) på studs - hans tonläge har förändrats helt. Han tycker att jag är en svikare och att jag gjort ett dåligt jobb (vilket jag håller med om, jag har gjort ganska halvhjärtade insatser många av dagarna, vilket är skälet till varför jag sade OK till avdraget på lönen). Det verkar som att han mår dåligt och han har nämnt konkurshot en gång, så min gissning är att det är skälet till att han är ur balans.

Men - det finns ju en gräns, eller hur? Jag har väl fortfarande rättigheter, trots att hans värld skakar, och att jag gått på autopilot på jobbet? Och han har väl fortfarande skyldigheter? Inatt är det löning och jag har ingen aning om vad jag kommer att få för lön (han har inte skickat mig någon lönespecifikation, vilket han alltid gjort tidigare i god tid) så jag flyger i blindo här - det känns som att han spelar något skumt psykologiskt rävspel med mig.

Jag ifrågasatte löneavdraget (ca 5k) en gång och då sade han att jag skulle skämmas för att jag käftade emot. Så jag sade ingenting efter det, men det är konstigt hur han agerar nu (ignorerar sms, skickar inte lönespecifikation) - vem har rätt, vem har fel? Hur mycket överseende med en chef som är på dåligt humör ska man ha? Är det inte oprofessionellt agerande att inte skicka mig en lönespecifikation innan löningen så att jag kan se hur löneavdraget påverkar min lön?

Jag jobbar som chaufför, för övrigt (ett litet åkeri som "seglar under" ett stort företags flagg, det funkar som McDonalds dvs franchising). Det här är en bransch som folk bör undvika eftersom att inga kollektivavtal följs, så det är rena rama vilda västern. När jag kastade mig in i den här branschen så var jag helt säker på att det skulle finnas kollektivavtal med bra villkor, med facit i hand är kollektivavtal, grundlön etc något att bara se i stjärnorna efter, det finns inte i verkligheten.

Byt arbete. Min chef på mitt förra arbete kom i konflikt med de flesta, det var hon som muckade alla gräl, och jag var inget undantag.Hon falskeligen anklagade mig för något jag var oskyldig till och jag blev arg tillbaka .🔥💥💯🎉Gick ett helt år av tystnad, men lossnade på medarbetarsamtalet, men då hade det gått ett år av tystnad. Hon påstod på mötet: "Du tycker inte om mig" och jag var tvungen ge diplomatiskt svar att "kan inte tycka om alla sidor hos dig." 😱😱😱

Har sällan mått så bra som när jag slapp chefen, som bar på mycket skit inom sig och som hon projicerade på andra, i synnerhet yngre kvinnor med fördelaktigt utseende. Bitter Karen med toxisk aura. Såg ut som ...

Du ska kunna se din lön på ditt bankkonto redan idag. Kan jag med min bank.

Fly och lycka till. 👍
Senast redigerad av Lill-Ann 2025-04-24 kl. 16:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in