Citat:
Ursprungligen postat av
lahavana
Taxibranschen, du visste väl att den var levande död innan du bestämde dig för att bli åkare??
Hur många år tror du att det tar innan självkörande bilar gör hela bunten arbetslösa? 5? 3?
Har man en beef med chefen så är det bara att dra, det är inte värt besväret. Hitta ett annat yrke och gå vidare med livet.
När man gör research för yrket så verkar det vara helt OK - själva jobbet är ju jävligt kul också (det visste jag innan eftersom att jag jobbat som chaufför på olika evenemang, vilket visserligen inte är taxi på papper men typ samma sak). 25k/månad för att cruisa runt i stan med en fin bil och snacka med folk? Taget. Det är ett enkelt jobb och dagarna flyter på snabbt.
Så - jag känner mig lurad, eftersom det som Taxi Stockholm mfl frontar med (kollektivavtal) inte följs i verkligheten. Jag är så besviken över den här branschen att jag på riktigt funderar på att kontakta media och whina lite. Jag kan inte ha varit den enda som trott att man skulle få en skälig månadslön,
speciellt inte om de skryter om att de har kollektivavtal på sin hemsida och i media...
Det är också flera av våra kunder som tror att vi chaufförer kör under kollektivavtal. Mer än en kund har sagt att de väljer oss för att vi har skäliga villkor "till skillnad från de där Bolt och Uber!". Ibland förklarar jag situationen för dem, ibland inte. Om jag förklarar hur det egentligen funkar, säger sanningen, så skadar jag ju företagets rykte lite så oftast håller jag masken och låter dem tro att jag lyfter en normal Svenne-lön.