Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 14:59
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Hoppas ni har kollektivavtal.

Nej. Det finns ett kollektivavtal (vilket är skälet till att jag ville börja köra som taxichaufför för jag tyckte det lät kul och att det fanns en stabil grundlön på 25~k som har klubbats igenom) - men gissa vad? Allt är bara ruffel & båg. För när man väl kommer in i branschen så inser man att kollektivavtalet bara är ett luftslott. Det följs inte av åkarna (de skulle alla konka eftersom de inte skulle ha råd att betala ut sånna löner, vi drar inte in tillräckligt med pengar)
2025-04-24, 15:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag har väl fortfarande rättigheter? Och han har väl fortfarande skyldigheter?
Ni har BÅDA rättigheter och skyldigheter till varandra.

Du har arbetsplikt under den tiden som ditt arbete varar, till exempel 40 timmar i veckan om du har heltid.
Din chef har plikt att betala in skatt för din lön till staten. Och han har plikt till dig att betala ut lön.
Du har plikt att inte maska på jobbet, utan göra ditt bästa. Du behöver inte bränna ut dig eller bli sjuk på kuppen. Om du blir sjuk så ska du få sjuklön och besöka läkare.
2025-04-24, 15:03
Avstängd
67arigGubbes avatar
Du får väl sjukskriva dig för sina symptom med läkarintyg. Märkligt beteende att påpeka att du sa ok till löneavdrag som att det är något annorlunda….
2025-04-24, 15:04
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag fick ingen lön när jag var ledig. Läs vad jag skrev. Jag tog obetald ledighet.

Jag skulle aldrig bevilja en obetald ledighet. Det är som att erkänna att man inte behövs på
företaget.

Sjuk, föräldra eller semesterledighet är dom enda godtagbara
2025-04-24, 15:06
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ni har BÅDA rättigheter och skyldigheter till varandra.

Du har arbetsplikt under den tiden som ditt arbete varar, till exempel 40 timmar i veckan om du har heltid.
Din chef har plikt att betala in skatt för din lön till staten. Och han har plikt till dig att betala ut lön.
Du har plikt att inte maska på jobbet, utan göra ditt bästa. Du behöver inte bränna ut dig eller bli sjuk på kuppen. Om du blir sjuk så ska du få sjuklön och besöka läkare.

Absolut, självklart har jag skyldigheter också. Och han har rätt i att jag presterat rätt dåligt. Men det jag undrade var helt enkelt hur hårt man får bestraffa någon som gör ett undermåligt jobb.
2025-04-24, 15:07
Medlem
säg upp dig, för övrigt. Tror att alla chefer hade agerat likadant. Börjar man slarva på jobbet så är det lika med att chefen blir upprörd och att man straffas med dålig lön.
2025-04-24, 15:09
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Du får väl sjukskriva dig för sina symptom med läkarintyg. Märkligt beteende att påpeka att du sa ok till löneavdrag som att det är något annorlunda….

Jag förklarade det lite luddigt med löneavdrag.

Det som hänt är att han vill att jag ska betala en räkning som han betalade åt mig (en introduktionskurs för ett halvår sedan). Nu när jag tog paus så vill han som kompensation att jag ska betala den räkningen till honom retroaktivt. Jag sade okej till det men tyckte att det var ganska ovanligt för att jag har aldrig träffat någon som blivit bestraffad med en retroaktiv räkning för att man tog ett obetalt break, men det är vad det är.

Man skulle ju kunna jämföra det med typ ett scenario där Erik Niva åker på en av alla sina utlandsresor till typ Argentina. Han skriver en dålig artikel om resan och chefredaktören på Sportbladet bestraffar Niva med en order om att han ska betala resan till Argentina som botgöring retroaktivt. Är inte det ungefär samma sak?
Senast redigerad av mickenyqvist123 2025-04-24 kl. 15:12.
2025-04-24, 15:23
Medlem
Kan du berätta mer om hur och på vilket sätt du gjort ett dåligt jobb? Missat nån leverans?

Vad är din chef för person? Prestigefylld, som inte vill ha en massa problem på arbetsplatsen, eller varför är han/hon arg?
2025-04-24, 15:26
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Kan du berätta mer om hur och på vilket sätt du gjort ett dåligt jobb? Missat nån leverans?

Vad är din chef för person? Prestigefylld, som inte vill ha en massa problem på arbetsplatsen, eller varför är han/hon arg?

Nej, inget drama alls. Inga krockar, inga klagomål från kunder (från vad jag vet).

Han är missnöjd med att jag inte jobbat hårt (vi har flexibla arbetstider, man börjar och slutar lite hur man känner för). Jag jobbar betydligt kortare arbetspass än vad de flesta av mina kollegor gör, helt enkelt för att jag inte mår bra av att jobba så länge som de gör. Det är inte värt det, tycker jag. Men det är klart att dagskassan får lida då också, och det gillar han inte.
2025-04-24, 15:30
Medlem
Citat:
Nej, inget drama alls. Inga krockar, inga klagomål från kunder (från vad jag vet).

Han är missnöjd med att jag inte jobbat hårt (vi har flexibla arbetstider, man börjar och slutar lite hur man känner för). Jag jobbar betydligt kortare arbetspass än vad de flesta av mina kollegor gör, helt enkelt för att jag inte mår bra av att jobba så länge som de gör. Det är inte värt det, tycker jag. Men det är klart att dagskassan får lida då också, och det gillar han inte.
Jobbar du kortare arbetspass än du är skyldig enligt ditt kontrakt? Om inte så har du inte gjort nåt fel. Om du sen inte har några körningar en dag är ju inget man kan påverka som taxichaufför.
2025-04-24, 15:34
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jobbar du kortare arbetspass än du är skyldig enligt ditt kontrakt? Om inte så har du inte gjort nåt fel. Om du sen inte har några körningar en dag är ju inget man kan påverka som taxichaufför.

Det finns inget i kontraktet som säger att man måste jobba 10-13 timmar per dag som mina kollegor gör. Men det är standard - så om jag snittar 8-9h, så är det klart att jag sticker ut i negativ riktning.
2025-04-24, 15:35
Medlem
Citat:
En mycket tråkig utveckling på mitt jobb har inträffat. Mitt nya jobb flöt på helt okej i ett par månader, men när jag sade att jag ville ta en vilopaus på ett par veckor (har problem med magen och ångest) så blev det en helt annan dynamik. Inte bara så ville han göra avdrag på lönen för att jag tog ledigt (obetalt ledigt) på studs - hans tonläge har förändrats helt. Han tycker att jag är en svikare och att jag gjort ett dåligt jobb (vilket jag håller med om, jag har gjort ganska halvhjärtade insatser många av dagarna, vilket är skälet till varför jag sade OK till avdraget på lönen). Det verkar som att han mår dåligt och han har nämnt konkurshot en gång, så min gissning är att det är skälet till att han är ur balans.

Men - det finns ju en gräns, eller hur? Jag har väl fortfarande rättigheter, trots att hans värld skakar, och att jag gått på autopilot på jobbet? Och han har väl fortfarande skyldigheter? Inatt är det löning och jag har ingen aning om vad jag kommer att få för lön (han har inte skickat mig någon lönespecifikation, vilket han alltid gjort tidigare i god tid) så jag flyger i blindo här - det känns som att han spelar något skumt psykologiskt rävspel med mig.

Jag ifrågasatte löneavdraget (ca 5k) en gång och då sade han att jag skulle skämmas för att jag käftade emot. Så jag sade ingenting efter det, men det är konstigt hur han agerar nu (ignorerar sms, skickar inte lönespecifikation) - vem har rätt, vem har fel? Hur mycket överseende med en chef som är på dåligt humör ska man ha? Är det inte oprofessionellt agerande att inte skicka mig en lönespecifikation innan löningen så att jag kan se hur löneavdraget påverkar min lön?

Jag jobbar som chaufför, för övrigt (ett litet åkeri som "seglar under" ett stort företags flagg, det funkar som McDonalds dvs franchising). Det här är en bransch som folk bör undvika eftersom att inga kollektivavtal följs, så det är rena rama vilda västern. När jag kastade mig in i den här branschen så var jag helt säker på att det skulle finnas kollektivavtal med bra villkor, med facit i hand är kollektivavtal, grundlön etc något att bara se i stjärnorna efter, det finns inte i verkligheten.

Du kan inte förvänta dig att få betalt för tid som du inte arbetar.

Om du är missnöjd så borde du byta arbetsplats. Jag hade inte tagit ett jobb utan kollektivavtal

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in