2025-06-16, 12:33
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tanken kom ju till henne efter timmar av kraftig oro att sambon ska hamna I fängelse

4. Kraftig oro att sambon ska hamna I fängelse.

... Och för att rädda sambon från fängelse, kommer hon efter flera timmar på detta med att falskt anmäla målsägande för våldtäkt.

[b]Folk kan bli oerhört desperata om de är rädda att de själva eller någon de känner som betyder mycket för dem, riskerar att hamna i fängelse.

Tycker du helgonförklara henne och beskriver en varm och omtänksam människa.

Du tror inte oron främst bottnar i sin egen skuld till situationen som uppstår i och med hennes otrohet.

Hon vill inte behöva känna sig så kass genom att först begå otroheten och sedan även som följd till detta sätta sin pojkvän i fängelse.

Jag tror hennes egna dåliga samvete betyder mer för henne än någon uppriktig oro över sin kille hon precis varit otrogen mot. Faller på sin egen rimlighet, oavsett vad hon uppgett som förklaring själv. Hon kan ju bevisligen både ljuga och ligga med andra än sin egen pojkvän.
Senast redigerad av Majsmannen2 2025-06-16 kl. 12:36.
Citera
2025-06-16, 12:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det är ett allvarligt lagbrott med falsk angivelse om våldtäkt. Att hon gjort sig skyldig till det är uppenbart när man läser FUP.

Vad anser du att den unga kvinnan ska ha för straff?
Citera
2025-06-16, 12:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar

Chalmeristen som friades i hovrätten är lika oskyldig som målsäganden i det aktuella fallet. Rätt ska vara rätt.

Du borde kanske koncentrera dig på de män som blir oskyldigt anklagade för våldtäkt, titta bara på målsäganden i det aktuella fallet. Hade 21-åringen (med sambo) lyckats med sitt onda uppsåt så hade kanske målsäganden blivit dömd för våldtäkt trots att han är oskyldig.
Citera
2025-06-16, 13:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är oron att hennes sambo ska hamna i fängelse, som får henne att falskanmäla våldtäkt.

Hade hennes sambo inte misshandlat målsägande, så hade 21-åringen inte varit orolig att han skulle hamna i fängelse = hon hade inte anmält målsägande för våldtäkt.

Det är otäckt att läsa dina inlägg. Men jag ska lyfta en bra sak i alla fall. Du verkar äntligen ha förstått att det definitivt kan finnas anledningar bakom att tjejer anmäler våldtäkt fastän det egentligen inte har förlegat någon våldtäkt. Detta har du tidigare kategoriskt förnekat. Nu har du i alla fall förstått att det kan vara så.
Citera
2025-06-16, 14:05
Medlem
Efter läst FUP kan jag inte fatta hur den här tönten/cucken lyckats slå sönder någon så grovt. Axel ser ju ut som största nörden med så kanske inte konstigt, fyfan vad mesigs snubbar
Citera
2025-06-16, 14:24
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Chalmeristen som friades i hovrätten är lika oskyldig som målsäganden i det aktuella fallet. Rätt ska vara rätt.

Du borde kanske koncentrera dig på de män som blir oskyldigt anklagade för våldtäkt, titta bara på målsäganden i det aktuella fallet. Hade 21-åringen (med sambo) lyckats med sitt onda uppsåt så hade kanske målsäganden blivit dömd för våldtäkt trots att han är oskyldig.
Håller helt med. Det är en fråga om rättssäkerhet.

Ett av de största as jag känner till, som fick en egen tråd på Flashback om hur han lappar till sina tjejer, hjälpte min syster under en snedfylla. Jag var orolig att han hade gjort något men han hade i det fallet varit hjälpsam. Man får vara tacksam för det lilla men vi kan inte använda lagar för att karaktärsmörda eller frysa ut människor. En del kvinnor verkar ha svårt att förstå att juridiska regler inte ska användas som skvaller och whataboutism. *Host* Cissi Wallin *host*

En gammal klasskompis och några vänner till honom blev anmälda för en gruppvåldtäkt. Kvinnan som anmälde ansågs vara skogstokig och störd. Utredningen kunde läggas ner efter bara några dagar och hon blev i sin tur anmäld. Skulle poliserna gett fan i att utreda en möjlig våldtäkt för att de kände till kvinnan och att hon verkade ha som hobby att anmäla män för våldtäkter?

Nej, såklart inte. De måste utreda oavsett en persons rykte.
Citera
2025-06-16, 14:26
Medlem
Ratads avatar
Även om man känner "oro" och anser sig ha anledning betyder det inte att det är lagligt att påstå att någon har begått ett grovt brott och göra en falsk anmälan. Det som så fint kallas egenansvar.
Citera
2025-06-16, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Tycker du helgonförklara henne och beskriver en varm och omtänksam människa.

Du tror inte oron främst bottnar i sin egen skuld till situationen som uppstår i och med hennes otrohet.

Hon vill inte behöva känna sig så kass genom att först begå otroheten och sedan även som följd till detta sätta sin pojkvän i fängelse.

Jag tror hennes egna dåliga samvete betyder mer för henne än någon uppriktig oro över sin kille hon precis varit otrogen mot. Faller på sin egen rimlighet, oavsett vad hon uppgett som förklaring själv. Hon kan ju bevisligen både ljuga och ligga med andra än sin egen pojkvän.

På vilket vis menar du att man är ett helgon för att man av oro att ens sambo ska hamna i fängelse för misshandel, själv begår ett allvarligt brott? Jag anser då inte att man är ett helgon!

Du har aldrig känt någon som står dig nära, som riskerar att hamna i fängelse? Det har jag. Det är fruktansvärt stressande och plågsamt.
Har man varit i den sitsen, så förstår man verkligen 21-åringens panik. Hon vill inte att sambon hamnar i fängelse. Den känslan är iaf för mig väldigt lätt att förstå.

Men hennes brottsliga handling (för att rädda sin sambo från Fängelse) är desperat och snedvriden. Så gör man inte. Och för det lär hon få fängelse.
Citera
2025-06-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är otäckt att läsa dina inlägg. Men jag ska lyfta en bra sak i alla fall. Du verkar äntligen ha förstått att det definitivt kan finnas anledningar bakom att tjejer anmäler våldtäkt fastän det egentligen inte har förlegat någon våldtäkt. Detta har du tidigare kategoriskt förnekat. Nu har du i alla fall förstått att det kan vara så.

Du verkar uppriktigt både sakna empatisk förmåga och logiskt tänkande. Sorry att säga det.

Och dessutom har du feltolkat saker jag skrivit tidigare. Jag vet och har alltid vetat att det finns folk som falskt anklagar andra för våldtäkt. Men det är väldigt få fall. Cirka 2% av alla våldtäktsanmälningar är falsk angivelse. Detta fallet hör till de två procenten.

Logiken i detta fallet, när man läser FUP. Är att det som får 21-åringen att falskt ange målsägande för våldtäkt. Är oron hon känner att sambon ska få fängelse för misshandel av målsägande.

Hon begår lagbrott, för att sambon ska slippa rättslig påföljd kring misshandeln. Det är motivet till hennes lagbrott. Mycket tydligt och logiskt paketerat i FUP.

Oron hon känner är lätt att förstå för oss som har empatisk förmåga.

Tänk att den du älskar riskerar att få fängelse... visst fan skulle du känna stark oro över det. Förstå att andra, inklusive 21-åringen också känner oro i en sådan situation.

Men precis som den som bränner eller styckar en kropp för att komma undan att den har dödat en person och oro att få rättslig påföljd kring att ha dödat en människa, även får straff mot griftefriden. Helt i sin ordning, griftefridsbrott är ett allvarligt brott. Så ska givetvis 21-åringen dömas för falsk angivelse som hon begått för att hennes sambo ska slippa rättslig påföljd.

Ett nytt brott får inte det gamla brottet ogjort.

Du får börja förstå logik och ha lite empatisk förmåga. Så klarnar motivbilden nog för dig också, ska du se.

Att förstå motivet är inte synonymt med att känna sympati med brottslingen för dess brott. 21-åringen har begått ett allvarligt brott, det är jädigt illa gjort. Men motivet är inte svårt att förstå. Oron är inte svår att förstå.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-06-16 kl. 17:03.
Citera
2025-06-16, 17:09
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grothes
Hoppas Elin får ett kännbart straff.

Kan inte heller låta bli att känna lite för Victor, med visst förbehåll så klart eftersom man inte vet historiken i deras förhållande till 100%. Har Elin varit med två(!) olika män under loppet av några timmar, vad har hon då lyckats med under de åren hon varit i förhållande med Victor?

Den här Eric, ska hon ha varit med honom på sin arbetsplats? Jobbade hon på ICA? Tänk er att vara Victor och läsa den konversationen först när han läser FUP.

Hon sjunger iaf fint på de filmer man hittar från Skanör-Falsterbos församling
Länkar?
Citera
2025-06-16, 18:05
Medlem
Orgelnistens avatar
Någon som vet var Elin arbetade?
Citera
2025-06-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Någon som vet var Elin arbetade?

ICA Skanör har jag läst på olika ställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in