2025-09-02, 02:11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Yes, det sa han vid förhören i FUP.

Tre rejäla lögnhalsar i denna soppa: 21-åringen, hennes sambo och målsägande.

Vad tjänar ens målsägande på att ljuga vid rättegången om att han inte kände till att 21-åringen och hennes sambo var ett par? Makes no sense. Han är ju ändå offret här. För både misshandel och grov falsk angivelse. Inte behöver han ljuga om något sådant. Märkligt.

Du fortsätter att skuldbelägga BO, borde inte du istället koncentrera dig på den unga kvinnan som gav upphov till händelseförloppet?

Utan hennes svek gentemot sambon så hade han sluppit att bli upprörd, besviken och arg över hennes otrohet.

Inte heller hade målsäganden/BO blivit falskt anklagad för våldtäkt.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2025-09-02 kl. 02:16. Anledning: Tillägg
Citera
2025-09-02, 02:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Min och andras åsikt här i tråden är att straffet mot henne är rätt och kanske ska bli hårdare då hon är likgiltig inför att sätta en oskyldig människa i fängelse, dessutom för ett allvarligt brott och därför är det bra att hon blev dömd till fängelse

Ja det är jättebra att hon blev dömd till fängelse men straffet borde istället ha landat på åtminstone 2 års fängelse som en markering från rättssamhället.
Citera
2025-09-02, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Har för
Mig det stod att han mindes det som att den var stängd men att den plötsligt var öppen och att man då spekulerat i om hon medvetet öppnat för att hon ville pojkvännen skulle se

Hm...intressant vinkling. Om ville hon göra pojkvännen svartsjuk så lyckades hon över förväntan.
Citera
2025-09-02, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tycker man får vara lite "å ena sidan, å andra sidan" när det gäller längden på straffet. För visst innehåller gärningen en rad försvårande omständigheter. Exempelvis att hon falskt angivit mannen för våldtäkt - vilket är ett särskilt vanärande och allvarligt brott, att mannen frihetsberövades samt att kvinnan inte vidtog några åtgärder för att lindra eller korrigera anklagelserna mot mannen. Men också försvårande utifrån att kvinnan begick denna gärning för att skydda sin pojkvän för att dömas för misshandeln mot mannen. Detta sammantaget gör absolut gärningen mer straffvärd - och jag hade inte på något sätt tyckt det var fel om man dömt ut ett längre straff än det man gjorde. Men om man sedan pratar om att döma ut maxstraffet på 4 års fängelse, så tycker jag att man är fel ute. Maxstraffet skall ju endast användas vid de allra allvarligaste gärningarna av sitt slag. Rent konkret skall det handla om "worst case scenario" med synnerligen försvårande omständigheter - och inga förmildrande omständigheter. Riktigt så är ju inte detta fallet.

Man kan ju börja med att konstatera att mannen, till följd av den falska angivelsen, varken åtalades eller dömdes för våldtäkt - vilket absolut hade varit det värsta scenariot. Man kan också konstatera att mannens frihetsberövande, till följd av den falska angivelsen, pågick i knappt ett dygn. Detta är givetvis oerhört allvarligt. Men man kan ju tänka sig ett ännu längre anhållande alt. en häktning (...eller t.o.m ett fängelsestraff) - vilket hade varit ett ännu värre scenario. Mannen har ju dessutom berättat i tingsrätten att han relativt snabbt in i frihetsberövandet upplevde att stämningen blev mer uppsluppen och att poliserna började hinta om att han inte behövde vara orolig och kunde slappna av. Efter första förhöret sa förhörsledaren i princip att misstankegraden var oerhört låg, att dom inte trodde att han begått våldtäkt och att han nog snart skulle få åka hem. Dessutom erbjuds han direkt att göra en motanmälan. Detta sammantaget lindrar ju hans situation på ett sätt som det inte skulle gjort annars. Den snabba processen gjorde också att mannen inte drabbades socialt på så sätt att han t ex hängts ut i media eller på nätet, och heller inte blivit av med jobbet eller frun/familjen (nu var han i och för sig otrogen, så det hade han ju kunnat bli ändå).

Man kan ju också tänka sig andra (mer) försvårande omständigheter som att man varit flera personer som, organiserat, förslaget och planerat, iscensatt en komplott mot mannen. Eller att man agerat utifrån hämnd- eller konkurrensmotiv- eller ekonomiskt uppsåt. Att man angivit en person i utsatt/skyddslös ställning (t ex ett barn eller en psykiskt sjuk person) osv. Man kan också tänka sig en falsk angivelse om ett ännu allvarligare och mer stigmatiserat brott, som t ex mord eller sexualbrott mot barn.

/Så jag tror nog att tingsrätten hamnade ganska rätt, eller att man möjligen hade kunnat höja straffet något. Men att det skulle röra sig i trakterna av ett maxstraff ser jag som helt uteslutet. Jag hoppas du förstår lite hur jag tänker och vad jag menar :-)

Ja. Jag tror du hamnat rätt i din analys gällande straffet. Och det värsta straffet kommer ju tjejen att få efter fängelset då allmänhet, vänner och bekanta kommer att förakta henne. Och vilken kille kommer vilja ha med henne att göra mer än att erbjuda ett snabbknull på en skitig toalett?
Citera
2025-09-02, 07:14
Medlem
Han kommer vara otrogen igen, jag ger förhållandet max tre år…

Någon som vet vilken Flashback tråd han pratar om i förhöret?
Citera
2025-09-02, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Han kommer vara otrogen igen, jag ger förhållandet max tre år…

Någon som vet vilken Flashback tråd han pratar om i förhöret?

Försökte hitta den också om det finns någon tråd i stil med misshandel osv.
Hade oxå kunnat vara denna tråd dö den blev skapad när bruden blev häktad.
Citera
2025-09-02, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ja det är jättebra att hon blev dömd till fängelse men straffet borde istället ha landat på åtminstone 2 års fängelse som en markering från rättssamhället.

Ja, som sagt, hon var beredd att sätta en oskyldig person i fängelse dessutom så hade hon tjänat på det genom att få ett skadestånd, dock tror jag faktiskt inte att hon tänkt på det överhuvudtaget utan det har varit för att hennes kille inte ska bli dömd.
Dessutom så minskar det förtroendet för riktiga offer.

Förresten, var är TomatKungen som skrev så mycket om att det är sambons otrohet som är det värsta osv?
Han verkar ha försvunnit.
Senast redigerad av MrLobba 2025-09-02 kl. 09:43.
Citera
2025-09-02, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Försökte hitta den också om det finns någon tråd i stil med misshandel osv.
Hade oxå kunnat vara denna tråd dö den blev skapad när bruden blev häktad.

Ganska säker på att det är denna tråden han syftar på då det bara funnits, vad jag vet, denna tråden om detta fallet.
Citera
2025-09-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Ganska säker på att det är denna tråden han syftar på då det bara funnits, vad jag vet, denna tråden om detta fallet.

Har för mig han sa att han läste i samband med att han kom hem typ, men kanske minns fel. Orkar inte lyssna igen.
Citera
2025-09-02, 10:31
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Sant så sant. Men en sak jag funderat över är varför de inte låste toaletten? Att låta dörren vara olåst när man sätter på en tjej bakifrån samtidigt som man vet att hennes kille är i närheten är mycket märkligt. Hörde inte heller att det kom upp under rättegången.
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Fick uppfattningen att dörren var låst. Stod ju t ex i domen (tror jag det var) att det faktum att pojkvännen försökte öppna dörren med sin nagel talade emot hans uppgifter om att han trodde hon våldtogs därinne. Typ att hade han verkligen trott det så hade han bultat på dörren samt skrikit. Nu var det mer som att han ville överraska dem.
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Den var låst, han använde nageln och låste upp.
Låt se här, gubben hade alltså snorjohan inne i den plaskvåta tjejen - som är dömd för grov falsk angivelse - när den våldsamma ryska pojkvännen lyckades lirka upp dörren haha? Han hann nog slakna innan första snytingen landade och den kåta slampan fann sig snabbt anklagade gubben för våldtäkt och hejade på misshandeln.
Senast redigerad av Taggad 2025-09-02 kl. 10:43.
Citera
2025-09-02, 11:19
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Du dömde kvinnan innan hon ens blev dömd, varför dömer du inte Ryssen som fått sin dom överklagad.

Uppenbart kvinnohat från din sida.
Citera
2025-09-02, 12:38
Medlem
Vad heter målsägande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in