2025-07-08, 14:11
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, hon hade inte för avsikt att sätta dit målsägande för våldtäkt. Hennes avsikt med lögnen var att hennes sambo skulle slippa fängelse för misshandel.

Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Och för att det skulle vara möjligt var hon ju tvungen att sätta dit målsägande för våldtäkt..

Allt byggde ju på att den lögnen skulle passera obemärkt, så då anser jag ändå att avsikten var att sätta dit målsägande så att sambon till följd av det skulle avskrivas från misshandeln.
Jo, det är ju rätt i sak; avsikten var att ”sambon”/V skulle slippa fängelse. Verktyget blev den falska anmälan. För målsägande spelar ordvalen mindre roll.

För min del hoppas jag verkligen ”sambon” blir dömd för medhjälpen till angivelsen i hovrätten. Annars finns ju också risken att han i framtiden kan skryta om att han försökte försvara sin dåvarande flickvän från en våldtäkt
Citera
2025-07-08, 15:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ja, det visste jag väl att folk kan ljuga, så även kvinnor. Vad jag har påstått är att forskning visar att det endast är 2% av alla våldtäktsanmälningar som är falsk angivelse. Dvs: det är troligare vid en våldtäktsanmälan att våldtäkt har skett, än att det är falsk angivelse.

Det finns med stor sannolikhet ett enormt mörkertal här vad gäller fall där lögnerna ej upptäcks. Som tur är upptäckte man relativt snart att kvinnan i Malmö ljög.

Citat:
21-åringens intention med lögnen var inte att sätta en oskyldig i fängelse för våldtäkt.

Fängelse för målsäganden hade i teorin kunnat bli en konsekvens av hennes anmälan. Nu ville ödet annorlunda och hon får istället skaka galler.

Kvinnor som ljuger om våldtäkt saboterar dessutom trovärdigheten hos de kvinnor som trots allt blir utsatta för brott.

Citat:
21-åringens intention ned lögnen var att hennes för misshandel skyldiga sambo skulle få slippa fängelse.

Längre än så hade nog inte 21-åringen tänkt.

Nu har hon tid att tänka över sina felbeslut i fängelset.
Citera
2025-07-08, 15:30
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Dummaste jag hört, så om jag mördar någon så bör jag ändå slippa fängelse för att jag inte verkar som en person som har i fängelse att göra?

Tätt efter mord så är väl ändå våldtäkt bland det värsta man kan bli utsatt för, ljuger man då om att någon utsatt en för det så ska man väl ändå ha ett ordentligt straff, hade det varit helt rättvist så hade en lögn av så allvarlig grad resulterat i lika hårt straff som GM hade fått om det istället var sant.

Rimligt att jämföra med mord, haha, jävlar vad det eskalerade. Hade 38-åringen åkt i fängelse och Elin blivit påkommen i efterhand hade jag tyckt det var fängelse, nu uppdagades lögnen före någon skada var skedd, därav drabbades inte 38-åringen nämnvärt. Vi kan inte fylla fängelserna med folk som inte har där att göra heller, speciellt inte när det finns kännbara straff som dryga böter, samhällstjänster osv att tillgå.
Citera
2025-07-08, 15:32
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Jag tycker de borde varit samma straffskala som för en våldtäkt eller vilket motsvarande brott ger, samma sak med skadestånd.
Hade denna falska anklagande lyckats så hade BO suttit minst 3 år och fått betala minst 220 000 i skadestånd så där borde även denna falska anklagande startat,

Enig, fast bara om detta scenario inträffat, där hon medvetet ljugit och fått en annan man i fängelse, nu avstyrdes detta snabbt och 38-åringen led inget av det. Därav tycker jag inte att straffet ska vara lika hårt. Vi kan inte bara fylla fängelserna med massa folk som inte har där att göra, bättre hon får ett hårt straff i samhället där hon gör mer nytta, samt dryga böter så det blir kännbart. Sen om 38-åringen ska ha skadeståndet eller om det ska gå till en brottsoffersfond, det är en annan sak.
Citera
2025-07-08, 15:34
Medlem
Citat:

Får se om åklagaren överklagar det. Hade jag varit målsägande, så hade jag velat se en överklagan. Sambon är ju med och ljuger om att målsägande är en våldtäktsförövare. Tycker du att det är ett ok beteende? Förtal borde han iaf kunna bli dömd för.

Detta är faktiskt intressant rättsligt. Visst gör han så, men tingsrätten pekar på att han gör det som misstänkt för ett annat brott, dvs misshandeln. Som jag förstår rätten skulle meningen vara då att det skulle vara mer ok att sitta och ljuga om annans brottslighet i polisförhör om man gör det som misstänkt för ett brott, än om man gör det i annan roll.

Detta resonemang kan nog ha lite synpunkter på.
Citera
2025-07-08, 15:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det är sambons aggressionsproblem som ligger till grund för att han misshandlade målsägande.

Det är hennes otrohet som låg till grund för hans aggression när han tog henne på bar gärning. Hon har brutit det kontrakt som finns i ett samboförhållande, hon har svikit sin sambo genom att vara otrogen.

Citat:
Han är tidigare dömd för misshandel och för våldsamt motstånd. En man med aggressionsproblem.

Den nu dömda kvinnan har då helt uppenbart haft dåligt omdöme när hon har valt honom som pojkvän samtidigt som hon var otrogen mot sambon dubbla gånger. Hon sög av Er*c också så du behöver inte försvara henne något mer nu.

Sambon är dessutom friad från medhjälp till grov falsk angivelse så du kan sluta att misstänkliggöra honom.

Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2025-07-08 kl. 15:39. Anledning: Tillägg
Citera
2025-07-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Rimligt att jämföra med mord, haha, jävlar vad det eskalerade. Hade 38-åringen åkt i fängelse och Elin blivit påkommen i efterhand hade jag tyckt det var fängelse, nu uppdagades lögnen före någon skada var skedd, därav drabbades inte 38-åringen nämnvärt. Vi kan inte fylla fängelserna med folk som inte har där att göra heller, speciellt inte när det finns kännbara straff som dryga böter, samhällstjänster osv att tillgå.

Nja så kännbara är inte de alternativa straffen. Villkorligt är egentligen en icke-påföljd som inte har något eget verkställighetsinnehåll, böterna är inte så höga (100 dagsböter för en medelinkomst är bara runt 40000; att jämföra med sk administrativa sanktionsavgifter från Finansinspektionen som lätt går upp till rätt mycket) och samhällstjänsten verkar ganska slapp. Värst kanske är den sk "pricken" i belastningsregistret, men det verkar som att knappt någon bryr sig om att kolla förutom Försvarsmakten och liknande.

Men det ska bli ändring nu så att det blir mindre skillnad mellan frivårdspåföljd och fängelse. T.ex ska det bli möjligt att döma till fängelse och villkorligt i kombination, och man ska också kunna ge utegångsförbud vid villkorligt.
Citera
2025-07-08, 16:02
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:

Det är inte långt ifrån mord dessvärre, det är karaktärsmord rakt av, tänk dig själv att ha en våldtäktsdom i bagaget, du förlorar jobb, vänner, familj, ditt rykte allmänt, prngar, för att inte tala om de 3+ åren du förlorar av ditt liv då du sitter inne.

T.om de kriminella avskummen i fängelserna har mer respekt för mördare, det säger ju en del, våldtäktsmän är lägst i rang i alla samhällsklasser.

Att Elin då försöker sätta dit någon oskyldig för detta brott... Hon ska vara nöjd att det bara blev ett ynka år.
Citera
2025-07-08, 16:35
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är hennes otrohet som låg till grund för hans aggression när han tog henne på bar gärning. Hon har brutit det kontrakt som finns i ett samboförhållande, hon har svikit sin sambo genom att vara otrogen.

Den nu dömda kvinnan har då helt uppenbart haft dåligt omdöme när hon har valt honom som pojkvän samtidigt som hon var otrogen mot sambon dubbla gånger. Hon sög av Er*c också så du behöver inte försvara henne något mer nu.

Sambon är dessutom friad från medhjälp till grov falsk angivelse så du kan sluta att misstänkliggöra honom.

Är chalmeristen friad??
Trodde han dömdes för brottet/sexet.

Finns det flera fall med med kvinnor som förklarats fara med osanning om sexbrott?
Dessa kvinnor är en fara för ett sexigt samhälle.
Citera
2025-07-08, 16:58
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Enig, fast bara om detta scenario inträffat, där hon medvetet ljugit och fått en annan man i fängelse, nu avstyrdes detta snabbt och 38-åringen led inget av det. Därav tycker jag inte att straffet ska vara lika hårt. Vi kan inte bara fylla fängelserna med massa folk som inte har där att göra, bättre hon får ett hårt straff i samhället där hon gör mer nytta, samt dryga böter så det blir kännbart. Sen om 38-åringen ska ha skadeståndet eller om det ska gå till en brottsoffersfond, det är en annan sak.
Att han inte led är väl lite av en underdrift, han har ren och skär tur att Elin med pojkvän är så korkad att dom kokar ihop denna lögnen via sms, knacka på dörren, prata igenom det face mot face och kom överens om en gemensam historia, då är det ord mot ord med ett vittne i Elins favör, kan sluta jävligt illa.

Sedan, att bli hämtad ur sitt hem av polis och anklagad för våldtäkt även om det bara är under ett par timmar är nog inte jättekul, behöva berätta för frugan vänner och och kollegor och övertala om att han bara varit otrogen och inte våldtagit någon, han har nog lidit en hel del.
Citera
2025-07-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Äh, vi är väl människor med känslor. Behövs inga aggressionsproblem för att vi ska slå någon annan på käften som så grovt kränker dig. Nästan mer konstigt att bara använda ord. "Hoppsansa det här var inget roligt alls, fy på er, skäms!"

Även om det är 21 åringen som egentligen har ännu större anledning att bry sig om sin partner än målsägande. Hon som särskilt sviker honom.

Men kvinnor slår vi ju inte så då blev det som det blev.

Och 21-åringen kände givetvis också starka känslor: svår ångest och vanmakt över att hennes sambo riskerar fängelse för misshandeln. Och därav anmäler hon målsägande falskt för våldtäkt. För att sambon ska slippa fängelse.

Två stycken svårt känslostyrda personer som begår brott när känslorna inte går att hantera. Och för sambons del är det inte första gången han låter sin aggressivitet styra hans handlande. Han är tidigare dömd för misshandel och våldsamt motstånd.

21-åringen har iaf Inte begått lagbrott tidigare.

Men det är uppenbart att de båda behöver hjälp att hantera sina känslor på ett bättre sätt, som inte går ut över omgivningen.
Citera
2025-07-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Att han inte led är väl lite av en underdrift, han har ren och skär tur att Elin med pojkvän är så korkad att dom kokar ihop denna lögnen via sms, knacka på dörren, prata igenom det face mot face och kom överens om en gemensam historia, då är det ord mot ord med ett vittne i Elins favör, kan sluta jävligt illa.

Sedan, att bli hämtad ur sitt hem av polis och anklagad för våldtäkt även om det bara är under ett par timmar är nog inte jättekul, behöva berätta för frugan vänner och och kollegor och övertala om att han bara varit otrogen och inte våldtagit någon, han har nog lidit en hel del.

Ja, målsägande har lidit. Några timmar. Och även efteråt när han har tänkt på hur det kunde ha gått. Det framgår av FUP.

Men jämför då det med någon som verkligen åker fast. Blir dömd och får sitta i fängelse, förlorar jobb, familj och sitt anseende. Felaktigt stämplad som våldtäktsförövare. Detta lidande är givetvis 7000 resor värre än målsägandes lidande. Och en falsk tillvitare som har förorsakat så stort lidande för sitt offer, är ju också den som ska ha maxstraffet på 4 år för falsk angivelse.

Utifrån den aspekten, så är 1 års fängelse en rimlig dom för 21-åringen. Hon orsakade lidande för målsägande med sin brottsliga lögn. Men eftersom lögnen uppdagas på bara några timmar, hann ingen större skada ske. Då är 1 år rimligt. Det är ju iaf 6 månader högre än minimumstraffet. Och hon är tidigare ostraffad. Rimlig strafflängd.

Värre är väl då att den andra lögnare, hennes sambo, frikändes för sin brottsliga lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in