2025-04-24, 15:32
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FootnBalls
USAs ekonomi kommer av nödvändighet att minska eftersom den i dagsläget nästan till 100 % är driven av konsumtion. När konsumtionen försvinner vare sig det är offentlig eller privat minskar ekonomin. Detta är dock helt nödvändigt för att hitta balans i ekonomin med investeringar och produktion.

Jag har inga större hopp om Trump men jag ville diskutera just motståndet mot tullavgifter vilka helt och hållet tycks vara begrundade på villfarelser om hur USAs ekonomiska tillstånd är (låg produktion och investeringar, hög belåning och konsumtion dvs landet är på väg att gå i konkurs).

Beskatta de med >100 M usd genom 1% skatt extra. Sedan 10% moms överallt.

Inför fri sjukvård och fri utbildning. Ta bort alla överpriser på läkemedel.

Ozempic är 10 ggr dyrare i usa vs Sverige..
Citera
2025-04-24, 15:33
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Korrekt, USA skulle kunna dra ner sin militära budget med 90% och ändå vara trygga. Just genom att de har naturliga gränser och långt avstånd till ärkefienden Ryssland och nya fienden Kina.

Kina såvitt jag förstår har inte tänkt kriga över hela världen, dock är jag lite osäker på Ryssland. Men jag tror att det lämpligaste är att låta Europa göra upp med Ryssland och sen är det en fiende mindre.

Alltså kan försvarsbudgetar minskas rejält efter det.

Varken Kina eller Ryssland har en djuphavsflotta stark nog att invadera USA, ens med 10% av deras nuvarande militär.
Det är nog mer sannolikt att Frankrike skulle lyckas invadera USA. De har en ganska stark djuphavsflotta, med ett atomdrivet hangarfartyg.
Citera
2025-04-24, 15:39
Medlem
De får väl göra som alla andra. USA kan ju inte stänga in sig och isolera sig från omvärlden. Ifall de inte klarar av utländsk konkurrens så måste de ju förändra något.

USA har fortfarande hög BNP per capita och det tror jag delvis har att göra med att dollarn är övervärderad. Den borde devalveras för att göra amerikanska produkter mer konkurrenskraftiga.
Kanske skulle en dollar snarare kosta 5 kr än 10.
Citera
2025-04-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jag tror inte att någon förespråkar att de ska lägga ner hela sin krigsmakt, men även om de hade dragit ner dess budget med 90% så hade ingen realistiskt kunnat invadera dem.
Set låter som vilda liberala fantasier utan verklighetsförankring. Ska USA försvaras av Karl XIIs hundratusen man?

Men som sagt, du löser knappast problemet. USAs stat har årliga underskott på ca 2 biljoner USD medan USAs försvarsbudget är under 1 biljon USD.
Citera
2025-04-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FootnBalls
Håller med till 100 % om skatter. USA bör naturligtvis finansiera sina offentliga kostnader med skatt.

Precis. Samtliga av USAs problem, inte ens bara de finansiella, kommer lösas genom högre skatter. Särskilt på förmögna och på företag.

Usas statsskuld började växa när skatterna på rika och företag började sänkas, på 80-talet.

De kommer höja skatterna tids nog. För att de måste.
Citera
2025-04-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Men! Hur fan hjälper det USAs försvar att kriga med fårahedar i Afghanistan???? Har Afghanistan kärnvapen, rymdraketer och flygvapen överlägsen USA? NEEEEJ!!! Tröga jävla sågspån

Beror väl på vad du menar med Monroe doktrinen. Jag var lite väl snabb på tangentbordet då jag faktiskt hänvisade till en gammal variant av en liknande doktrin, alltså:

Vad jag egentligen menade var givetvis den moderna varianten av samma doktrin. Det vill säga att t ex Kina aldrig hade tillåtits att etablera sig i Amerika. Vad jag menade med Kuba och Falkland islands är:
I fallet Kuba så nekade USA sovjetiskt etablerade på ön. Kärnvapenkrig bröt nästan ut då en sovjetisk U båt kom under beskjutning av USA och som saknade kontakt med övriga sovjetiska militären trodde först att krig brutit ut och riktade en kärnvapen missil på 15 kiloton, om jag ej minns fel, mot ett amerikanskt fartyg. Två av nödvändiga tre officers röstade för att avfyra. Varav den tredje, en väl respekterad man med gott rykte, vägrade.
I fallet Falkland Islands:
Britterna var tvungna att skaffa sig stöd från USA för att få bedriva sin militära operation, eller krig rättare sagt. Utan USAs välsignelse så hade logistiken ifrån UK eller hennes kolonier/whatever till Argentina varit omöjlig, hade USA valt att neka detta hade deras flotta utan tvekan gjort det omöjligt för UK att bedriva denna sortens operation. Kort sagt; UK fick snällt be om lov innan de startade krig mot Argentina
Ja alltså invasionen av Afghanistan var en kil mellan två muslimska stormakter nämligen Iran och Pakistan. Samtidigt invaderade man Irak vilket skulle möjliggöra för en framtida invasion av Iran från två fronter. Finanskrisen 2008 kom emellan.
Citera
2025-04-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Persiska riket stämmer till viss del även om inte riket gick under utan bytte bara religion och blev betydligt mindre.
Rom erövrades och skövlades av goter från Europa så några araber hittar du inte där, däremot invaderade goterna karthago i Nordafrika så det finns väl araber idag som är ättlingar till goterna men det är absolut inte vad du hävdade.
Germanerna och framförallt hunnerna bidrog naturligtvis till romarrikets fall. Den stora händelsen var dock ett stort krig med Persien följt av pesten följt av muslimsk expansion i Mellanöstern. Detta resulterade i förlusten av Levanten och Egypten vilka var betydelsefulla delar av romarriket. Germanerna kom först efteråt och utnyttjade ett ekonomiskt och militärt försvagat Rom.

Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Bombar Trump Iran så är det på Israels begäran och har inget med Kina att göra.
Kina utvinner enorma mängder råvaror redan nu genom sitt "belt and road" initiativ i främst Afrika.

Det Trump skulle kunna göra för att lösa USAs ekonomiska problem är att härma Hitler.
Nazityskland byggde upp sin militär och sitt välstånd främst genom lån från amerikanska banker och när dom skulle börja betalas tillbaka 1938 började Hitler annektera grannländer och stjäla deras guldreserver och när inte det räckte förklarade han krig mot USA.
Det är ju svårt att kräva in en statsskuld från ett land man är i krig med.

I USAs fall ägs majoriteten av statsskulden av Kina så startar Trump krig mot kineserna och vinner så slipper han betala av på lånen, han kanske t.o.m kan gå plus genom att kräva ett krigsskadestånd, han får akta sig bara så han inte slutar som gamle Adolf...
Nej Kina äger inte majoriteten av statsskulden. Det är dock sant att Kina äger en betydande del av ”utlandsskulden”. En lösning är naturligtvis att skada Kina som jag redan nämnt, inte minst genom att kontrollera landets tillgång till naturtillgångar som olja och gas.

Tillgången till Afrika kan lätt strypas med USAs nuvarande övertag till havs.
Citera
2025-04-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Beskatta de med >100 M usd genom 1% skatt extra. Sedan 10% moms överallt.

Inför fri sjukvård och fri utbildning. Ta bort alla överpriser på läkemedel.

Ozempic är 10 ggr dyrare i usa vs Sverige..
Högre skatt är egentligen nödvändigt. Dock minskar ekonomin. Offentligt finansierad sjukvård och utbildning skulle öka statlig skuldsättning och förvärra problemet. Billigare läkemedel låter som en bra ide.
Citera
2025-04-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror han tänkte på östromerska imperiet som levde vidare efter att västromerska kollapsat. Romerska imperiet splittrades innan slutet. Byzantiska riket som det kom att kallas levde vidare till 1453 då Konstantinopel föll, där det var ett svagt Konstantinopel efter mongolernas härjningar 50-100 år tidigare. Mehmet II var även samtida med Ivan III så det hände rätt mycket där Osmanska riket och Ryssland kom att bli de två stora rikena som tog över efter Byzantiska imperiet fallit. Mehmet II var alltså turk och inte arab, så nästan rätt eller fel?
Jag rekommenderar dig att läsa på om Roms historia. Det är vedertaget att riket förde ett destruktivt krig mot Persien (för övrigt kan kristendomen ses som ett försök att konkurrera med Persiens monoteism/zoroastrism). Det är vedertaget att Rom sedermera led av mångårig pest som tog död på en stor andel av befolkningen, samt att muslimerna utnyttjade detta för att erövra stora delar av såväl Rom som Persien.
Citera
2025-04-24, 15:55
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
[quote=SecretGarden352|91701326]
Jag tror han tänkte på östromerska imperiet som levde vidare efter att västromerska kollapsat. Romerska imperiet splittrades innan slutet. Byzantiska riket som det kom att kallas levde vidare till 1453 då Konstantinopel föll, där det var ett svagt Konstantinopel efter mongolernas härjningar 50-100 år tidigare. [quote]
Mig veterligen var mongoler bara i Konstantinopel som allierade, det du syftar på är nog mongolernas attack mot dagens Bulgarien och balkan som tillhörde byzantinska imperiet.
Det som krossade Konstantinopel var det fjärde korståget där katoliker skövlade staden på sin väg till det heliga landet.
Citat:
Mehmet II var även samtida med Ivan III så det hände rätt mycket där Osmanska riket och Ryssland kom att bli de två stora rikena som tog över efter Byzantiska imperiet fallit. Mehmet II var alltså turk och inte arab, så nästan rätt eller fel?
Osmanska riket uppstod alltså i Anatolien där det persiska sassanidriket funnits tidigare där det levde många olika etniciteter.
Så vem vet, Mehmet II kan ha haft någon arabisk förfader.

Som kuriosa så gjorde både Osmanska riket och Ryssland anspråk på att vara det tredje Rom, så osmanerna tog halvmånen och stjärnan som symbol som egentligen var symbolen för konstantinopel medan ryssarna tog den tvåhövdade örnen som är symbolen för den byzantinska kejsaren.
Citera
2025-04-24, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
1. Sänk inte skatterna ytterligare.
2. Hög skatterna något, t ex för de allra mest skattegynnade av de rika.
3. Tillåt inte den federala budgeten att öka i omfattning. Fortsätt istället med besparingar inom ramen för Doge.

Så länge budgeten inte tillåts öka kommer växande BNP och därmed ökande skatteintäkter så småningom leda till kontroll över underskottet. Problemet är att politiker som hela tiden vill bli återvalda gång på gång tvingar igenom skattesänkningar och ökade budgetar.
USAs ekonomiska tillväxt är driven av konsumtion/belåning. Med andra ord kommer du inte att få en ekonomisk tillväxt om du höjer skatter och skär på offentlig sektor, eftersom ekonomin för tillfället drivs av konsumtion.

Problemet med USAs ekonomi är att produktion och investeringar inte är i närheten tillräckligt stora för att driva ekonomin.

Så min fråga är: hur ökar du produktion och investeringar utan att skapa incitament för detta, så som med tullavgifter?
Citera
2025-04-24, 15:58
Medlem
Kanske borde man försätta amerikanska staten i konkurs då de har så stora skulder att de aldrig kan betalas tillbaka. Därefter görs en utmätning av tillgångar till fordringsägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in