Citat:
Ursprungligen postat av
FootnBalls
USAs förmåga att avvärja en invasion bygger på att ha en militär övermakt. Detta uppnår du genom att investera i ditt eget försvar och förhindra att fientliga makter uppnår samma militära förmåga som du har. Därmed behöver du bomba din fiende emellanåt för att hålla den tillbaka och se till att du har kontroll över strategiska resurser din fiende behöver för att nå militär förmåga.
Men! Hur fan hjälper det USAs försvar att kriga med fårahedar i Afghanistan???? Har Afghanistan kärnvapen, rymdraketer och flygvapen överlägsen USA? NEEEEJ!!! Tröga jävla sågspån
Citat:
Ursprungligen postat av
Timothy.McVeigh
Hur berörs Kuba eller falkland islandöarna av Monroedoktrinen?
Trump har själv brutit mot Monroedoktrinen genom att försöka medla i Ukrainakriget.
Beror väl på vad du menar med Monroe doktrinen. Jag var lite väl snabb på tangentbordet då jag faktiskt hänvisade till en gammal variant av en liknande doktrin, alltså:
Citat:
The Monroe Doctrine is a United States foreign policy position that opposes European colonialism in the Western Hemisphere. It holds that any intervention in the political affairs of the Americas by foreign powers is a potentially hostile act against the United States.[1] The doctrine was central to American grand strategy in the 20th century.[2]
Vad jag egentligen menade var givetvis den moderna varianten av samma doktrin. Det vill säga att t ex Kina aldrig hade tillåtits att etablera sig i Amerika. Vad jag menade med Kuba och Falkland islands är:
I fallet Kuba så nekade USA sovjetiskt etablerade på ön. Kärnvapenkrig bröt nästan ut då en sovjetisk U båt kom under beskjutning av USA och som saknade kontakt med övriga sovjetiska militären trodde först att krig brutit ut och riktade en kärnvapen missil på 15 kiloton, om jag ej minns fel, mot ett amerikanskt fartyg. Två av nödvändiga tre officers röstade för att avfyra. Varav den tredje, en väl respekterad man med gott rykte, vägrade.
I fallet Falkland Islands:
Britterna var tvungna att skaffa sig stöd från USA för att få bedriva sin militära operation, eller krig rättare sagt. Utan USAs välsignelse så hade logistiken ifrån UK eller hennes kolonier/whatever till Argentina varit omöjlig, hade USA valt att neka detta hade deras flotta utan tvekan gjort det omöjligt för UK att bedriva denna sortens operation. Kort sagt; UK fick snällt be om lov innan de startade krig mot Argentina