Citat:
Ursprungligen postat av
FootnBalls
Hur är det omöjligt att invadera USA om USA inte har en försvarsmakt?
Det var ju inte det jag skrev. Jag skrev att man skulle skära ned på sina imperialistiska drömmar.
USA är fruktansvärt svårt att invadera av flera anledningar.
Anledning nr 1;
Amerika är skiljt från övriga världen via atlanten och det enorma stilla havet. En invasion till havs gör landstigning otroligt riskfyllt och problematiskt. Hur skulle det ens se ut? Även om man intog låt oss säga Hawaii, hur ska du transportera miljontals trupper och hundratusentals vagnar, pjäser etc till USAs fastland utan att skeppen sänks?
2. I nära anslutning till såväl östkusten som västkusten så existerar narurliga barriärer i form av enorma bergskedjor. Appalachia och rocky mountains. Mellan Appalachia och rocky mountains så har du även minst hundra miljoner människor som i sin tur har en herrans massa vapen att förfoga över.
Edit; möjligtvis inte rocky mountains men det existerar en bergskedja i nära anslutning till östkusten
3. Monroe doctrinen. Ingen tillåts relevant inflytande i amerika utan att USA tillåter detta, annars betraktas detta som en krigshandling. Se Kuba eller falkland islands.
Och nu nämner jag inte ens USAs enorma flotta och flygvapen