Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 06:32
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Folk tror att Ryssland attackerar Bank-id... Varför skulle dom då göra det när så få som möjligt drabbas (sent på kvällen/natten) och inte spara det till mer känsliga tillfällen för större effekt?

Vem som helst kan dessutom skaffa lite ryska ip's för typ 100 kronor. Nu tror jag iof inte ens man gått ut med ursprunget av attacken ... Men skyll inte på Ryssland förrän ni har konkreta bevis för det...

Gravt hjärntvättad måste man vara för att tro att ALLT är "ryssarna", men man blir samtidigt knappast förvånad ...
Det är väl botnätverk som gör dessa attacker och då finns IP lite här och där?
Citera
2025-04-24, 06:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Det är väl botnätverk som gör dessa attacker och då finns IP lite här och där?
Exakt hur man spårar en DDos kan vi kanske inte gå in på här.

Om landets basala IT verkligen vore attackerat skulle man utreda maximalt direkt.. Nu verkar cybermilitären sova.
Citera
2025-04-24, 06:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Syftet med denna överlastningsattack är som alltid, att skapa oro och förvirring.

BankId löste detta exemplariskt på några timmar, vilket visar hur god beredskapen är. Tråkigt för dem som inte kunde göra bankärenden vid midnatt en enstaka dag, och därför klagar (som vanligt) över att allt var bättre förr. De "glömmer" att på deras ideala 1960-tal fick man köa i gråvädret och ta ledigt från jobbet för att släpa sig till banken, och mötas av en sur och sträng bankgubbe.

BankId funkar även bra utomlands, inga störning att tala om. Vissa användare här är notoriska för att försöka underblåsa allt negativt om vårt fina land. Rysstroll brukar vi kalla dem.
Citera
2025-04-24, 06:40
Medlem
wwrs avatar
Avanza har tagit bort felmeddelandet men jag kommer fortfarande inte in. Kl 7 har de underhåll en timme.

(De VPN jag använder kan säkert vara blockerade och det är normalt. Men jag kommer inte in direkt från utlandet.)
Citera
2025-04-24, 06:51
Medlem
Testade nu via NordVPN att logga in från lite olika punkter runt om i världen och alla funkade bra.

Här kan ni läsa lite om ni vill:
https://www.bankid.com/foretag/enterprise/proxyinstallningar

https://www.bankid.com/driftsinformation
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2025-04-24 kl. 06:53.
Citera
2025-04-24, 06:54
Jag hörde rykten att det va en Test i 3 timmar som sedan avbröts att det va en Varning till folk på Sebanken att de skall ge fan i blocka folks bankid
Och att banken visste om att attacken skulle komma 2 dagar innan attacken kom
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Syftet med denna överlastningsattack är som alltid, att skapa oro och förvirring.

BankId löste detta exemplariskt på några timmar, vilket visar hur god beredskapen är. Tråkigt för dem som inte kunde göra bankärenden vid midnatt en enstaka dag, och därför klagar (som vanligt) över att allt var bättre förr. De "glömmer" att på deras ideala 1960-tal fick man köa i gråvädret och ta ledigt från jobbet för att släpa sig till banken, och mötas av en sur och sträng bankgubbe.

BankId funkar även bra utomlands, inga störning att tala om. Vissa användare här är notoriska för att försöka underblåsa allt negativt om vårt fina land. Rysstroll brukar vi kalla dem.
Citera
2025-04-24, 06:59
Medlem
Citat:
Testade nu via NordVPN att logga in från lite olika punkter runt om i världen och alla funkade bra.

Här kan ni läsa lite om ni vill:
https://www.bankid.com/foretag/enterprise/proxyinstallningar

Som vanligt ar du ute och kommenterar hej vilt. Nej Bank-Id ar blockat utomlands. Har du andrat din GPS location nar du provat din VPN fran dina punkter runt om i varlden? Storsta trollet har pa Flashback.
Citera
2025-04-24, 07:02
Medlem
YP4XQs avatar
Varför gjordes inte detta imorgon istället så alla får känna på det lite mer
Citera
2025-04-24, 07:05
Medlem
manfalangs avatar
Citat:

Du tror de som gnäller var vuxna på 60-talet?
Jag gjorde ett inköp på amazon tidigare under kvällen, inga problem men kanske uppstod problemen senare under gårdagen? Rätt skrämmande dock då alla i princip använder BankID dagligen.
Citera
2025-04-24, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katteplanering
Som vanligt ar du ute och kommenterar hej vilt. Nej Bank-Id ar blockat utomlands. Har du andrat din GPS location nar du provat din VPN fran dina punkter runt om i varlden? Storsta trollet har pa Flashback.

Jag är ledsen, till ditt stora förtret så fungerar BankId utmärkt, inga signifikanta driftsstörningar någonstans ifrån.

"Har du andrat din GPS location nar du provat din VPN fran dina punkter runt om i varlden"

Man själv välja accesspunkt för NordVPN. "GPS" har inte så mycket med detta att göra, hörru...
Citera
2025-04-24, 07:07
Medlem
wwrs avatar
Jag kommer fortfarande inte in från utlandet. Avanza har underhåll nu men SEB säger: BankID: Connection failed.

EU vill skapa ett nytt Sovjetunionen och försöker gradvis låsa in oss med tullar och liknande.

Jag har all ekonomi, inkomst, bostad etc i Sverige men jag gör ofta långa semesterresor. En gång blev mina fonder avstängda. Då.hade min storbank spionerat på vilket telefonnummer jag hade registrerat på banken. Jag hade en tid haft nummer utanför EU registrerat. Och som utlandskund hade jag inte rätt att göra omplacering av fonder.

Men det hela var ett misstag. När jag förklarade situationen öppnades mina fonder igen. Men det visar hur de i små men konsekventa steg driver oss tillbaka till att bara röra oss inom EU.

Nu fungerar inte BankID för mig utifrån EU. Men de som kör från Sverige kommer tydligen in.
Senast redigerad av wwr 2025-04-24 kl. 07:12.
Citera
2025-04-24, 07:11
Medlem
Citat:
Jag är ledsen, till ditt stora förtret så fungerar BankId utmärkt, inga signifikanta driftsstörningar någonstans ifrån.

"Har du andrat din GPS location nar du provat din VPN fran dina punkter runt om i varlden"

Man själv välja accesspunkt för NordVPN. "GPS" har inte så mycket med detta att göra, hörru...

Du maste ha nagon storning som gor att du maste kommentera allting du ser, aven fast du inte har en aning om hur saker ligger till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in