Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 07:13
Medlem
MosterAugustas avatar
Att betala räkningarna förr var som att åka till återvinningscentralen idag - ett ställe att träffa folk och tjöta ett tag. Om nu inte nummerlapparna var slut så man fick stå i kö.

De som ännu har problem med bank-id idag är de som blivit del av ett botnät när de surfat på barnporr och därför fastnar all deras trafik i något filter.
Citera
2025-04-24, 07:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katteplanering
Du maste ha nagon storning som gor att du maste kommentera allting du ser, aven fast du inte har en aning om hur saker ligger till.

Innan du tramsar allt för mycket, förklara först vad du menar med detta "Har du andrat din GPS location nar du provat din VPN fran dina punkter runt om i varlden".
Citera
2025-04-24, 07:16
Nån kanske inte ville göra det på dagen för att det skulle få för stora konsikvenser för många människor..
Och de kanske inte ville göra det på natten för då hade ingen märkt det..
Så möjligt att nån som inte befinner sig i sverige valde att attacken skall ske på oviktig tid när endå många märker av det för att enbart ge en Varning hur lätt det är att slå ut ett helt lands bank system några timmar...
Skulle kunna vara en enskild bank kund som känner sig rövknullad av banken som ville visa att bankerna att även en rövknullad idiot kan slå ut hela systemet några timmar utan problem.
Så det skulle kanske kunna vara en varning till nån på seb att de skall fixa vad de ställt till med annars kanske det sker på dagtid i stället och blir i dagar inte timmar..
Men det är vad jag hörde av nån nere på 7en11
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Varför gjordes inte detta imorgon istället så alla får känna på det lite mer
Senast redigerad av Skitsverige... 2025-04-24 kl. 07:24.
Citera
2025-04-24, 07:19
Jag har min Location avstängd och har har haft den avstängd i min lur senaste åren och alldrig haft strul med bank id ang GPS men sure taskiga nät taskig uppkoppling ofta
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Innan du tramsar allt för mycket, förklara först vad du menar med detta "Har du andrat din GPS location nar du provat din VPN fran dina punkter runt om i varlden".
Citera
2025-04-24, 07:25
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Ja, Är utomlands och fungerar fortfarande inte för mig, frustrerande. Man man göra nått? Fake gps?
Ska funka med VPN

Edit; inte för mig
Senast redigerad av Refund 2025-04-24 kl. 07:41.
Citera
2025-04-24, 07:40
Medlem
Refunds avatar
Hur fan går man till väga egentligen om man är utomlands? Går ju inte att kontakta bank id. Fy fan om man är på semester och behöver överföra pengar.
Citera
2025-04-24, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Spelar ingen jävla roll det behövs finnas konkurrens. Freja Id är usel

På vilket sätt är Freja EID uselt menar du?

Fungerar enligt mig hur bra som helst!
Har dessutom högre säkerhetsnivå än BankID.

Problemet som jag ser det är att fler institutioner/företag/banker behöver ansluta sig till Freja som komplement.

Borde vara lagstadgat att erbjuda flera alternativ som inloggning.
Citera
2025-04-24, 07:45
Avvakta några timmar eller så får du testa olika vpn uppkopplingar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Hur fan går man till väga egentligen om man är utomlands? Går ju inte att kontakta bank id. Fy fan om man är på semester och behöver överföra pengar.
Citera
2025-04-24, 07:46
Medlem
Varför har man "lurat" in oss i ett samhälle där man skall vara beroende av ett Bank-ID alla timmar på dygnet? Att systemet ligger nere mellan 20.45 och 23.30 en vanlig vardag borde ju inte ha några konsekvenser över huvud taget. Nu verkar halva svenska folket vara upprörda. Personligen märkte jag inte ens av det och hade jag gjort det hade jag bara lungt väntat tills systemet fungerade igen. Inget är så bråttom utan att man kan vara utan Bank-ID under en kortare tid tom något dygn.
Citera
2025-04-24, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Syftet med denna överlastningsattack är som alltid, att skapa oro och förvirring.

BankId löste detta exemplariskt på några timmar, vilket visar hur god beredskapen är. Tråkigt för dem som inte kunde göra bankärenden vid midnatt en enstaka dag, och därför klagar (som vanligt) över att allt var bättre förr. De "glömmer" att på deras ideala 1960-tal fick man köa i gråvädret och ta ledigt från jobbet för att släpa sig till banken, och mötas av en sur och sträng bankgubbe.

BankId funkar även bra utomlands, inga störning att tala om. Vissa användare här är notoriska för att försöka underblåsa allt negativt om vårt fina land. Rysstroll brukar vi kalla dem.

Fungerar fortfarande inte, såvida det inte är ytterligare en attack
Citera
2025-04-24, 07:49
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilhandlarHasse
Fungerar fortfarande inte, såvida det inte är ytterligare en attack

Stendött för mig med.
Citera
2025-04-24, 07:54
Medlem
Var det inte Putin som för några år sedan sa följande; "Vem behöver kärnvapen? Elektrifiera ett helt samhälle och dra ut strömmen. Du kommer att göra lika stor skada".

Jodå..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in