Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 05:39
Jag skulle tro det va en Varning hur enkelt det är att slå ut bankid..
Attacken va bara i 3 timmar på kvällstid men då servern överbelastas av förfrågningar så hänger den sig och behöver bootas om och det blev strul många mer timmar en själva attacken..
Plus att nån miljon människor sitter med sina lurar o kollar vart 5e minut om bank id e tillbaka hahahahahaha
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Givetvis handlar det inte enbart om bankärenden. Men det är ju jäkligt bra att se till att man kan göra just bankärenden även om bankid går ner, eller hur? Bankdosan är en relevant invändning. Har man inte ens det kanske man inte ska gnälla alltför mycket.

När det gäller myndighetstjänster så finns ett flertal alternativ, såsom Freja och Svenska Pass. Jag gissar att många i tråden som klagar inte heller har dessa.

Missförstå mig inte. Det är för bräckligt idag, men just därför bör man ju se till att skydda sig själv i den mån det går.

Själv har jag relativt bra redundans. Har tre olika banker med betalkort till alla. Har också ett separat kreditkort. För eid har jag Bankid, Freja och Svenska Pass. Har även fysiskt körkort, pass och id-kort från Skatteverket. Plus en kontantreserv hemma. Sen har jag en massa andra preppergrejer också men det är lite utanför scopet av den här tråden.

En fråga då. Om vi bortser från banker och myndigheter (där det finns redundans om man vill) vad är det mer för samhällsviktiga funktioner du menar? Och här vill jag också påpeka att Bankid bara låg nere några timmar. Hade det varit dagar eller veckor hade vi kunnat börja snacka, men jag har svårt att se att det borde betraktas som en samhällskris om Bankid bara är nere i några få timmar.
Citera
2025-04-24, 05:48
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitsverige...
Kan ju bli lite jobbigt för många när ett helt land har gjorts beroende att du är helt låst och inte kan göra nåt om du inte kan signera med bank id inte ens åka buss..
Och sedan att bankerna ser vart du är vart du handlar hur mycket du skickar eller tar emot från vem sen skickar de förfrågan om misstänkt penningtvätt penning häleri och vill du skall redogöra varifrån du fått pengar och varför och hur du känner dom personerna..
Bankerna vill ha full koll på människors liv vart dom är vad dom gör och hur dom spenderar sina egna pengar..
Finns ju en risk att det finns grupper som vill att bank id försvinner och återgår dosa och egna koder..
Eller så kanske banken retat upp nån genom att blocka deras bank id 1 år för att banken tycker att dom kanske hanterat sitt konto kriminellt utan att tillfråga kunden..
Nån kanske körde en Varning attack med tanke på vilken tid körde attacken..
Skulle samma attack ske dagtid stannar hela sveriges näringsliv upp
Det är ju vad jag har i tankarna i dag
Kan inte du åka buss utan bank ID?
Citera
2025-04-24, 05:50
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Jag skulle tro det va en Varning hur enkelt det är att slå ut bankid..
Attacken va bara i 3 timmar på kvällstid men då servern överbelastas av förfrågningar så hänger den sig och behöver bootas om och det blev strul många mer timmar en själva attacken..
Plus att nån miljon människor sitter med sina lurar o kollar vart 5e minut om bank id e tillbaka hahahahahaha
Nej attacken pågår fortfarande. Folk som befinner sig utanför Sverige kan inte använda BankID. Glöm att kunna logga in på banken om du råkar vara på semester.
Citera
2025-04-24, 05:55
Nej attacken skall va över..
Jag kan tänka mig att det är pga deras sätt att avvärja attacken som de begränsat en massa ip range att nå bank id..
Så de har strul några timmar tills allt e återställt som vanligt..
Ang att skrev kan inte ens åka buss utan bank id det är ju på buss o tåg man skall betala med app o signera om man inte har förköpt biljett
Man blir väldigt låst begränsad utan bank id
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Nej attacken pågår fortfarande. Folk som befinner sig utanför Sverige kan inte använda BankID. Glöm att kunna logga in på banken om du råkar vara på semester.
Citera
2025-04-24, 05:59
Jag bor i thailand med thai nätet står bara vänta i bank id appen och när jag ansluter routern till svensk vpn i stället så luren använder wifi svensk ip fukar bank id direkt..
Så 100% säkert de släckt ner olika ip range att inte kunna nå bank id..
Citat:
Citera
2025-04-24, 06:05
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Jag bor i thailand med thai nätet står bara vänta i bank id appen och när jag ansluter routern till svensk vpn i stället så luren använder wifi svensk ip fukar bank id direkt..
Så 100% säkert de släckt ner olika ip range att inte kunna nå bank id..
Ahh.. irriterande att bank id skriver att allt är löst och fungerar som normalt när dom bara geoblockat.
"Fungerar normalt i Sverige" borde dom skriva.
Senast redigerad av Refund 2025-04-24 kl. 06:15.
Citera
2025-04-24, 06:15
Enligt mig är inget löst av bankid..
De hade en test attack i 3 timmar som de klassa som den värsta de varit med om..
Sen avbröts attacken för det va bara en Varning på 3 timmar..
Att de geo blockat halva världen osv är deras experters sätt att begränsa en ddos hahahaha
Dom borde tänka sig för innan de bråkar med fel folk på bankerna
Citat:
Ahh.. irriterande att bank id skriver att allt är löst och fungerar som normalt när dom bara geoblockat.
Fungerar normalt i Sverige borde dom skriva.
Citera
2025-04-24, 06:19
Medlem
Så alla på semester kan inte logga in mer eller köpa returbiljett hem för 3d secure är via bankid med
Citera
2025-04-24, 06:20
Medlem
Stackars backpackande ungdomar.

Hoppas nästa attack kommer när deklarationen ska in
Citera
2025-04-24, 06:24
Medlem
wwrs avatar
Jag tror inte det är en attack. Det vore katastrofalt om Sveriges IT-säkerhet vore så dålig.

Det borde vara på alla tidningars förstasidor Och cybermilitären maximalt involverad.

Men nu verkar det ganska tyst runt det hela. Företaget har klantat sig, tror jag.

Jag får fortfarande felmeddelande när jag försöker logga in både direkt från utlandet och från svensk VPN. Kommer inte in.

Även felmeddelande innan jag börjar logga in.
Så detta är inte löst.
Citera
2025-04-24, 06:25
Medlem
Citat:
"Fungerar normalt i Sverige" borde dom skriva.
Ja, Är utomlands och fungerar fortfarande inte för mig, frustrerande. Man man göra nått? Fake gps?
Citera
2025-04-24, 06:31
Medlem
wwrs avatar
Nu skriver BankID att de blivit attackerade och de tänker polisanmäla "i brottsförebyggande syfte".

Man gnäller ju på Ryssland och andra hela tiden. Om BankID vore attackerat på allvar skulle inte cybermilitären sova. Då.skulle maximala utredningsr ske.

Citat:
polisanmäla till brottsförebyggande myndighet.

Jag tror företaget har klantat sig.

Vore detta på allvar skulle de naturligtvis försöka sätta fast den som.attackerar landets basala internetfunktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in