Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 02:55
Medlem
wwrs avatar
Fungerar inte här. Fortfarande felmeddelande om BankID på Avanzas sida.
Citera
2025-04-24, 03:39
Medlem
Lill-Anns avatar
Fungerar hos Svenska spel.
Citera
2025-04-24, 03:41
Medlem
Mycket gnäll i tråden. Har ni inte bankdosa?
Citera
2025-04-24, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ne
Men fattar du inte att det inte bara handlar om bankärenden? Större delen av det digitala systemet i Sverige idag utgår ifrån att folk ska kunna legitimera sig med BankID för att komma åt nödvändiga samhällstjänster.
Givetvis handlar det inte enbart om bankärenden. Men det är ju jäkligt bra att se till att man kan göra just bankärenden även om bankid går ner, eller hur? Bankdosan är en relevant invändning. Har man inte ens det kanske man inte ska gnälla alltför mycket.

När det gäller myndighetstjänster så finns ett flertal alternativ, såsom Freja och Svenska Pass. Jag gissar att många i tråden som klagar inte heller har dessa.

Missförstå mig inte. Det är för bräckligt idag, men just därför bör man ju se till att skydda sig själv i den mån det går.

Själv har jag relativt bra redundans. Har tre olika banker med betalkort till alla. Har också ett separat kreditkort. För eid har jag Bankid, Freja och Svenska Pass. Har även fysiskt körkort, pass och id-kort från Skatteverket. Plus en kontantreserv hemma. Sen har jag en massa andra preppergrejer också men det är lite utanför scopet av den här tråden.

En fråga då. Om vi bortser från banker och myndigheter (där det finns redundans om man vill) vad är det mer för samhällsviktiga funktioner du menar? Och här vill jag också påpeka att Bankid bara låg nere några timmar. Hade det varit dagar eller veckor hade vi kunnat börja snacka, men jag har svårt att se att det borde betraktas som en samhällskris om Bankid bara är nere i några få timmar.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-04-24 kl. 04:10.
Citera
2025-04-24, 04:30
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Gick inte tanka på natten heller, åtminstone på Såifas anläggningar.
Citera
2025-04-24, 04:32
Medlem
fskers avatar
Nån annan som har problem med Bank Norwegian?
Citera
2025-04-24, 04:54
Medlem
wwrs avatar
Snart 8 timmar borta. Fortfarande felmeddelande om BankID hos Avanza.

Vilket otroligt fiasko för cybermilitären och företaget bakom BankID. Kristersson lägger 300 miljarder på vapen men företagen kan inte hålla grundläggande funktioner gående. Samma med elnätet. Putin kommer bara att marschera in en vindstilla dag.

Förmodligen ljuger företaget och har schabblat själva. Vore detta en attack borde enorma resurser sättas in på att ta reda på vem som försöker slå ut en vital funktion för Sveriges internetanvändning. Men lika illa för säkerheten är det i vilket fall.

Vore detta en attack skulle miljardskadestånd utkrävas.
Senast redigerad av wwr 2025-04-24 kl. 04:59.
Citera
2025-04-24, 04:58
Medlem
vichy6s avatar
Det är inte dags för räkningar, så ej en storskalig attack?
Citera
2025-04-24, 04:59
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Snart 8 timmar borta. Fortfarande felmeddelande om BankID hos Avanza.

Vilket otroligt fiasko för cybermilitären och företaget bakom BankID. Kristersson lägger 300 miljarder på vapen men företagen kan inte hålla grundläggande funktioner gående.

Förmodligen ljuger företaget och har schabblat själva. Vore detta en attack borde enorma resurser sättas in på att ta reda på vem som försöker slå ut en vital funktion för Sveriges internetanvändning. Men lika illa för säkerheten är det i vilket fall.

Vore detta en attack skulle miljardskadestånd utkrävas.

Miljarder är att ta i va? Men enig i övrigt.
Citera
2025-04-24, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kneegrowhitlah
Det är ju fantastiskt det här eftersom folk inte kan sälja av eller köpa aktier, genialt sätt att manipulera aktiemarknaden på.
Det är även en genial metod att potentielt sett manipulera demokratin.

Den som inte öppet håller med om värdegrunden kan hindras att köpa mat i det kontantlösa samhället som bara tar bank-ID baserade betalningar. Detta kan utföras av åsiktspoliser på myndigheter eller privata bankirer.

Exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nigel_Farage_Coutts_bank_scandal
Citera
2025-04-24, 05:12
Medlem
Refunds avatar
Fungerar fortfarande inte för mig trots att bank id hävdar att allt ska fungera som normalt nu

Edit: verkar vara för att jag är utomlands. Fler som skriver på downdetector att det inte fungerar utomlands.

Så problemet är inte löst
Senast redigerad av Refund 2025-04-24 kl. 05:16.
Citera
2025-04-24, 05:32
Kan ju bli lite jobbigt för många när ett helt land har gjorts beroende att du är helt låst och inte kan göra nåt om du inte kan signera med bank id inte ens åka buss..
Och sedan att bankerna ser vart du är vart du handlar hur mycket du skickar eller tar emot från vem sen skickar de förfrågan om misstänkt penningtvätt penning häleri och vill du skall redogöra varifrån du fått pengar och varför och hur du känner dom personerna..
Bankerna vill ha full koll på människors liv vart dom är vad dom gör och hur dom spenderar sina egna pengar..
Finns ju en risk att det finns grupper som vill att bank id försvinner och återgår dosa och egna koder..
Eller så kanske banken retat upp nån genom att blocka deras bank id 1 år för att banken tycker att dom kanske hanterat sitt konto kriminellt utan att tillfråga kunden..
Nån kanske körde en Varning attack med tanke på vilken tid körde attacken..
Skulle samma attack ske dagtid stannar hela sveriges näringsliv upp
Det är ju vad jag har i tankarna i dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in