Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 19:21
Medlem
Svartskäggs avatar
Varför gör de paketen mindre? Jag går bara på kilopriset när jag köper något ätbart. Det spelar ingen roll vad priset på förpackningen är.
Citera
2025-04-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Priset är ju redan löjligt, på min lokala Ica är priset för en 200g Marabou 40 spänn! 40 Spänn för lite socker, palmolja och sojaolja. Köper man det så är man genuint efterbliven och förtjänar att bli utnyttjad.

Kostade 40 spänn på Willys också ett tag, men sedan sänkte de till imponerande 35 kr haha. Minns när man ofta kunde köpa två stycken (400 gram) för 30 spänn på Ica för inte överdrivet längesen. Var ofta sådana extrapriser vid köp av två kakor på min Ica iaf. En bit tidigare än så kunde man lugnt köpa de för 16-18 spänn styck.

Någon som vet hur allvarlig den här kakaokrisen är? Finns det hopp om att det kommer återgå till det normala eller är det dyr choklad som gäller nu för lång tid framöver? Syftar självklart inte endast på marabou.
Citera
2025-04-23, 19:26
Medlem
Dags att köra lite five finger discount på chokladen då.
Citera
2025-04-23, 19:29
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Varför gör de paketen mindre? Jag går bara på kilopriset när jag köper något ätbart. Det spelar ingen roll vad priset på förpackningen är.

För mig blir det mer överkomligt köpa en chokladkaka varje lördag om den kostar 30 istället för 40. En chokladkaka på 200g kommer ej räcka längre än 160g för mig. Kommer oavsett gå åt samma kväll.
Citera
2025-04-23, 19:35
Medlem
Jag ger mig fan på att om något år eller två så kommer de med "Marabou XL" eller något sådant som är exakt 200g. Folk med guldfiskminne kommer då att tro att oj så stor den är. Medan den är normal-stor.

För priset kommer som sagt inte bli billigare. 20% mindre kaka till samma pris är ju en faktiskt prishöjning. När kakaopriset för eller senare går ner igen, för om priset är högt kommer det odlas mer. Så kommer inte priset att sänkas eller kakan att bli större för den delen. Alla justeringar i pris och mängd är som sagt alltid det nya normala -- ungefär som läsk flaskor som blev 1.4l istället för 1.5l och alla andra krympflations trams.

Det störiga är också att alla dessa förändringar i vikt och volym alltid, som av en händelse, gör det svårare att i huvudet beräkna kilopriset. Samma med all mat och dryck som de gjort detta på. Det är aldrig vikter eller volymer som är enkla att räkna med.

Det jag möjligen hatar mest är att de säger att de gör det för konsumenternas skull. Den största fetaste lögnen någonsin. Marabou Mjölkchoklad i den meningen slutade att ha ett "överkomligt styckpris" för några år sedan nu.

Med tanke på att de då ägs av Mondelez så borde de ju mer eller mindre ha gemensamma inköp av råvaror. De borde få ett jävligt bra pris med tanke på sin storlek. De har helt enkelt fan bara bestämt sig för att pungslå där det går och behålla hela skillnaden. Deras "vinstmarginal" per produkt har så att säga aldrig minskat. Den går aldrig att minska på. Utan allt skall knuffas på eller köras ner i halsen på kunde.
Citera
2025-04-23, 19:38
Medlem
Sqrbankens avatar
Far åt helvete Marabou.

Tycker de ska låta deras normala produkter vara för att istället höja priset å det grövsta på Frukt och Mandel. Barbarerna som köper denna äckliga skitsmak köper naturligtvis oavsett pris eftersom de är helt slut i huvudet. Täcker på så vis upp för utebliven inkomst på övriga sortiment vilket är till glädje för alla civiliserade människor.
Citera
2025-04-23, 19:39
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Jag ger mig fan på att om något år eller två så kommer de med "Marabou XL" eller något sådant som är exakt 200g. Folk med guldfiskminne kommer då att tro att oj så stor den är. Medan den är normal-stor.

För priset kommer som sagt inte bli billigare. 20% mindre kaka till samma pris är ju en faktiskt prishöjning. När kakaopriset för eller senare går ner igen, för om priset är högt kommer det odlas mer. Så kommer inte priset att sänkas eller kakan att bli större för den delen. Alla justeringar i pris och mängd är som sagt alltid det nya normala -- ungefär som läsk flaskor som blev 1.4l istället för 1.5l och alla andra krympflations trams.

Det störiga är också att alla dessa förändringar i vikt och volym alltid, som av en händelse, gör det svårare att i huvudet beräkna kilopriset. Samma med all mat och dryck som de gjort detta på. Det är aldrig vikter eller volymer som är enkla att räkna med.

Det jag möjligen hatar mest är att de säger att de gör det för konsumenternas skull. Den största fetaste lögnen någonsin. Marabou Mjölkchoklad i den meningen slutade att ha ett "överkomligt styckpris" för några år sedan nu.

Med tanke på att de då ägs av Mondelez så borde de ju mer eller mindre ha gemensamma inköp av råvaror. De borde få ett jävligt bra pris med tanke på sin storlek. De har helt enkelt fan bara bestämt sig för att pungslå där det går och behålla hela skillnaden. Deras "vinstmarginal" per produkt har så att säga aldrig minskat. Den går aldrig att minska på. Utan allt skall knuffas på eller köras ner i halsen på kunde.

Butikerna märker ut jämförspriser så jag förstår ej varför du har så svårt kolla kilopriset.
Citera
2025-04-23, 19:43
Medlem
fulvodkas avatar
Vem köper ens sånt här ultraprocessat skräp?

Jo, jag ska berätta det för er.

Undermänniskor.
Citera
2025-04-23, 19:44
Medlem
shevitas avatar
Inte bara det. Har märkt att man också gärna trycker in artificiella bitar av frukt, godis och annat skit, allt för att dryga ut sammansättningen och på så vis minska andelen choklad, vilket så klart är mycket dyrare (och godare).

Det värsta exemplet jag såg var de där chokladen med luftbubblor i (kan ni fatta, luft!).

Jag köper alltid klassiska varianter, men även de har nu börjat smaka sämre. Mer fettigt, dvs mer smör mindre kakao.

Usch
Citera
2025-04-23, 19:51
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Och vem tror att butikerna sänker priset när förpackningen blir mindre?????????
När kaffepaketen blev mindre (för ett antal år sen) sänktes inga priser.

Skitsnack/önsketänkande från Mondelez??

Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Kakorna går från 200 till 160g och inte en chans att matbutikerna kommer att sänka priset

Marabou är endå bara ren skit

Men förstår ni inte att de gör så just för att inte behöva höja priset. Behöva enligt dem då.
Citera
2025-04-23, 19:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Inte bara det. Har märkt att man också gärna trycker in artificiella bitar av frukt, godis och annat skit, allt för att dryga ut sammansättningen och på så vis minska andelen choklad, vilket så klart är mycket dyrare (och godare).

Det värsta exemplet jag såg var de där chokladen med luftbubblor i (kan ni fatta, luft!).

Jag köper alltid klassiska varianter, men även de har nu börjat smaka sämre. Mer fettigt, dvs mer smör mindre kakao.

Usch

Det är lurigt att de drygar ut chokladen med luftbubblor. Undrar vad en luftbubbla väger?

Det är inte kul att komma hem med en chokladkaka som består av 10 gram "choklad" (mest fett och socker) och 90 gram luftbubblor.
Citera
2025-04-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men förstår ni inte att de gör så just för att inte behöva höja priset. Behöva enligt dem då.

Allt handlar om väder där kakao växer. Kakao har inte haft speciellt bra förutsättningar för att växa.
Mindre mängd kakao=Högre pris på kakao.
Men gasa på bara, finns inga problem med världens klimat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in