Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
För mig blir det mer överkomligt köpa en chokladkaka varje lördag om den kostar 30 istället för 40. En chokladkaka på 200g kommer ej räcka längre än 160g för mig. Kommer oavsett gå åt samma kväll.
Du har faktisk en mycket bra poäng här. Glädjen av en 160g är lika stor som en 200g. Man äter ju upp den oavsett och sen är den slut.
Citera
2025-04-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Priset är ju redan löjligt, på min lokala Ica är priset för en 200g Marabou 40 spänn! 40 Spänn för lite socker, palmolja och sojaolja. Köper man det så är man genuint efterbliven och förtjänar att bli utnyttjad.

Plockade ditt inlägg ur mängden av liknande felaktiga påståenden. Ingredienser för Marabou Mjölkchoklad enligt ica.se:

Citat:
Socker, kakaosmör, kakaomassa, vasslepulver (MJÖLK), SKUMMJÖLKSPULVER, SMÖRFETT, vassleprodukt (MJÖLK), emulgeringsmedel (SOJALECITINER), arom. Minst 30% kakao. KAN INNEHÅLLA NÖTTER OCH VETE.

Notera frånvaron av palmolja och sojaolja, och närvaron av kakaosmör och kakaomassa tidigt i förteckningen (plus att ingredienserna här listas i fallande ordning efter vikt). EU har krav på kakaoinnehåll och fettsammansättning (högst 5% vegatibiliskt fett som inte är kakaosmör) för att något ska få säljas som choklad. Marabous produkter är inget undantag, och detta gör att de faktiskt blir ordentligt påverkade av förändringar i kakaopriset.
Citera
2025-04-23, 20:26
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
För mig blir det mer överkomligt köpa en chokladkaka varje lördag om den kostar 30 istället för 40. En chokladkaka på 200g kommer ej räcka längre än 160g för mig. Kommer oavsett gå åt samma kväll.

Men du fattar väl att priset inte kommer att sänkas nämnvärt.
Citera
2025-04-23, 20:40
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
De tror, med viss rätt, att kunderna är efterblivna och tycker att "oj vad bra, chokladkakorna kostar bara 22.50 istället för 22.90 nu!"

Jättemånga kollar säkert aldrig på jämförpriserna.

Jag kollar alltid jämförpris på mat, men aldrig på snask. Det handlar jag främst när jag är så sugen att inget kan stoppa mig, och då får det kosta vad det kosta vill.

Vad gäller det ”överkomliga styckpriset” blir det säkert så som du skriver, med undantag för reaktionen. De flesta märker nog inget alls, förrän det är dags att äta. Och så blir de lite irriterade, men köper sen ändå samma skit av gammal vana. Det är väl just det Marabou räknar med.
Citera
2025-04-23, 21:10
Medlem
FuckSwedens avatar
På Marcus Oscarssons clickbaitsida på Facebook verkar godhetsknarkarna ha sin årsstämma och säga hur de minsann bojkottar Marabou pga sambandet med Ryssland.
Citera
2025-04-23, 21:26
Medlem
Rumpkorvens avatar
Och när skördarna blir bättre igen så kommer de höja till 200 gram igen då? :P
Citera
2025-04-23, 21:27
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
”Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter”, säger Julia Lindberg, vd på Marabouägaren Mondelēz Sverige, i ett pressmeddelande.
Tycker Julia detsamma om hennes kaffe och bag-in-box också minskar i volym men behåller sitt pris?
Citera
2025-04-23, 21:41
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan

Är knappt någon kakao i deras mjölkchokladkakor så att priset på dessa höjs är bara löjligt. Hoppas att butikerna slutar att köpa in deras produkter så att det blir kännbart för Marabou.
Se ett bra tag tillbaka tycker jag deras choklad har en eftersmak av havregryn, hur som så påverkar såklart mängd kakao.

Bolagen vill tjäna ner pengar, så är det. Att minska förpackningar hoppas de att normalkunden inte "märker" storleksminskningen samtidigt som de då inte behöver höja priset för mycket.

Ser detta beteende som sniket och överger dessa företags produkter. Det är ju det enda vi som konsumenter kan göra, sluta köp.
Citera
2025-04-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Inte bara det. Har märkt att man också gärna trycker in artificiella bitar av frukt, godis och annat skit, allt för att dryga ut sammansättningen och på så vis minska andelen choklad, vilket så klart är mycket dyrare (och godare).

Det värsta exemplet jag såg var de där chokladen med luftbubblor i (kan ni fatta, luft!).

Jag köper alltid klassiska varianter, men även de har nu börjat smaka sämre. Mer fettigt, dvs mer smör mindre kakao.

Usch
Den med luft är faktiskt lite god men vilket genidrag det är att fylla ut med luft

Citat:
Ursprungligen postat av Nattsmyg
Tycker Julia detsamma om hennes kaffe och bag-in-box också minskar i volym men behåller sitt pris?
Julia behöver nog inte bry sig nämnvärt om priset, varken idag eller när hon slutar arbeta
Citera
2025-04-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Dags igen- krympinflationen fortsätter- denna gång är det bla den klassiska alladin asken som skall bli mindre!

hur länge skall svenskarna bli fattigare?

https://www.svd.se/a/wgjvr4/marabou-minskar-storleken-pa-chokladkakorna

Marabou minskar storleken på chokladkakorna. Orsaken är det högre kakaopriset, enligt bolaget.

”Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter”, säger Julia Lindberg, vd på Marabouägaren Mondelēz Sverige, i ett pressmeddelande.

Till exempel minskas chokladkakor om 200 gram till 160 gram, och flera av chokladkakorna på 100 gram blir istället 90 gram. Chokladaskarna Aladdin och Paradis minskas från 500 gram till 410 gram.

Haha, handlarna kommer givetvis samtidigt att höja priserna för de minskade förpackningarna. Ingen gniden butiksägare kommer att minska denna guldchans...
Citera
2025-04-23, 21:56
Medlem
Zoologens avatar
Det gör inget för min del att Marabou krymper. Jag tycker inte om den chokladen. För den som absolut måste ha en chokladkaka rekommenderar jag Fazer som inte är lika sliskig.

En ask Wienernougat till jul är ett bra val. Om nu inte andra chokladtillverkare också minskar förpackningarna för kakaon är ju dyr för alla.

Positivt för folkhälsan i vilket fall som helst.
Citera
2025-04-23, 22:10
Medlem
trailblasers avatar
Haha, hon garderar sig med hur "handeln sätter priserna". Men frågan är om inköpspriset kommer minska? Tvivlar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in