Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-26, 07:06
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Det som retar mig mest är att det för 500 år sedan inte hade varit omöjligt att utesluta ett bondeuppror. Idag är det moderna samhället så cementerat, men samtidigt decentraliserat, att den lilla människan (på den tiden bonden) inte ens har möjlighet att storskaligt organisera någon form av uppror mot den lilla skaran som frodas i det här vansinnet (jag tittar på dig, kuksugarchef på Marabou).

Ju äldre jag blir, desto bättre förefaller en initialt våldsam form av etnokommunism som en bra lösning. Ha ihjäl eller med våld och tvång ta ifrån de extremt rikas tillgångar och fördela dessa bland folket (och då menar jag etniska svenskar och européer i Sverige, för precis som den här råkapitalismen är vansinne så är blattefieringen av samhället precis lika vidrig och skadlig).
Det stämmer men vi kan alla göra någonting. Jag skrev till GB-glass om Magnum glassarna som har minskat i storlek t. ex. Om tillräckligt många reagerar och agerar kan det ske en förändring. Nu tror jag att det här blir slutet för Marabou för att lura konsumenten håller inte inte i längden..
Senast redigerad av enfindam 2025-04-26 kl. 07:45.
Citera
2025-04-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
På ett sätt är det bra. Svenskarnas snaskätande är inte bra för folkhälsan.
Och Aladdinasken får gärna krympa ner till noll, det är ju mest julgrisar som vill trycka i sig en sån miserabel gottkartong.

Visst kan det vara bra, så länge priset följer med storleken, är samma pris kvar är det bara bedrägligt.
Citera
2025-04-26, 09:00
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streetviwer
Visst kan det vara bra, så länge priset följer med storleken, är samma pris kvar är det bara bedrägligt.
Priset kommer att öka oavsett storleken på gottkartonger och chokladkakor. Även om priserna på kakao och andra råvaror skulle sjunka till hälften skulle inte Marabou sänka priset i samma omfattning. Om fem år kommer dagens pris på Aladdin kännas jämförelsevis billigt. Och kvaliteten på deras choklad kommer att vara lite sämre än nu.
Citera
2025-04-26, 09:18
Medlem
🤣🤣🤣
Vilka kioskmongon det finns va?
Om man ifrågasätter hur länge svenska folket skall bli fattigare baserat på att chokladkakorna minskar med 40-50 gram i storlek till ett icke nedsatt pris, ja??? Då kanske man inte skall köpa snask och bli fetare och fetare!
Sverige går väll under om Gula Blend, gråa mjukisbrallor och foppatofflor skulle öka i pris med 5 kr !!!
Citera
2025-04-26, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Dags igen- krympinflationen fortsätter- denna gång är det bla den klassiska alladin asken som skall bli mindre!

hur länge skall svenskarna bli fattigare?

https://www.svd.se/a/wgjvr4/marabou-minskar-storleken-pa-chokladkakorna

Marabou minskar storleken på chokladkakorna. Orsaken är det högre kakaopriset, enligt bolaget.

”Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter”, säger Julia Lindberg, vd på Marabouägaren Mondelēz Sverige, i ett pressmeddelande.

Till exempel minskas chokladkakor om 200 gram till 160 gram, och flera av chokladkakorna på 100 gram blir istället 90 gram. Chokladaskarna Aladdin och Paradis minskas från 500 gram till 410 gram.

Bara palmfett, raffinerat socker o färgämnen i avskrädesprodukterna.
Citera
2025-04-26, 09:28
Medlem
Mongooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streetviwer

Vitsen med att minska storleken är för att vilseleda och sen kunna ha ungefär samma pris fast med mindre innehåll. Bregott 500 gr kostar nu lika som 600 gr gjorde för ett halvår sedan.

Frågan är hur länge man kan fortsätta minska innehållet? Vissa kaffesorter har gått från 500 gr till 425 gr. Är det 375 gr nästa? Marabou 160 gram blir väl snart 130 gram osv.

Hur länge kan de fortsätta med att vilseleda konsumenter?

Och det roliga är att svaren är alltid lika roliga som sjuka:
* "Förpackningstekniska skäl" (typ mer luft i chipspåsen samtidigt som man minskar innehållet från 300 - 275 gr)
* "Konsumenter vill ha mindre förpackningar" (öh?)
* "Mindre plast ger mindre förpackningar" ( )
* "Handeln sätter sina priser" (ah, no shit Sherlock)
* "Vi tror att mindre innehåll med behållet pris uppskattas mer av konsumenter än att höja priset" (va?)
Senast redigerad av Mongoos 2025-04-26 kl. 09:35.
Citera
2025-04-26, 09:47
Medlem
enfindams avatar
Det här gäller för glassar också. Jag frågade GB-glass varför Magnum glassen inte är en magnum längre utan en mindre glass och fick till svar att det var konsumenterna som ville ha en mindre glass med färre kalorier ( ! ).Man väljer ju en Magnum för att man vill ha en stor glass, därav namnet "Magnum". Priset är ju detsamma!
Senast redigerad av enfindam 2025-04-26 kl. 10:05.
Citera
2025-04-26, 15:03
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Slänger du dem? Jag regiftar dwm till personer jag inte tycker om, mycket mer praktiskt och spar pengar!

Det var ett tips jag kommer ta med mig!

Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Man skall vara lite snäll och dölja sitt hat när det är jul. Därför passar det inte att säga Gå och skit ner dig, din Сука, блять utan man ger någon en chokladask istället.
Hur många chokladaskar har du fått?

Bra försök.
Citera
2025-04-26, 15:23
Medlem
Jag har slutat helt sedan ett bra tag nu. Jag åt flera stycken i veckan men sedan flera år tillbaka så kanske en om året. Priset har ju nästan dubblats sen jag köpte det. Jag brukar köpa 200g Maraboue för typ 15-20kr styck. Nu såg jag Willys har för 37kr styck, lol.

Äter fortfarande choklad men det blir annat typ.

Dom har väl redan minskat sin försäljning, vet fler än jag som har minskat sedan länge nu. Ju mer priset sticker iväg desto mindre försäljning kommer dom ha.
Citera
2025-04-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag har slutat helt sedan ett bra tag nu. Jag åt flera stycken i veckan men sedan flera år tillbaka så kanske en om året. Priset har ju nästan dubblats sen jag köpte det. Jag brukar köpa 200g Maraboue för typ 15-20kr styck. Nu såg jag Willys har för 37kr styck, lol.

Äter fortfarande choklad men det blir annat typ.

Dom har väl redan minskat sin försäljning, vet fler än jag som har minskat sedan länge nu. Ju mer priset sticker iväg desto mindre försäljning kommer dom ha.

dem som producerar marabou producerar även choklad i massviss med andra länder, även såna där choklader som sverige, danmark, norge väljer att nämna som kunglig hovlöverentör. och de har även stort monopol över marknaden. mondelez heter dem. klart dem klarar sig även om några tusen svenskar väljer bort marabou. se det som en stor matjätte. aftonbladet skrev tydligen om att de klirrade kashing in i putins statskassa om man köpte marabou
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-04-26 kl. 17:30.
Citera
2025-04-28, 08:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Bara palmfett, raffinerat socker o färgämnen i avskrädesprodukterna.
ja så är det, rent skit är det i den. Att kakao priset skapar denna förändring är rent nonsens
Citera
2025-05-24, 16:18
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
”Andra aktörer” har ju samma problem - dyra kakao och kaffebönor. Visst du kanske kan köpa kaffe för 10:- billigare om du väljer Coops egna märke än Arvid Nordqvist. Detsamma gäller även eventuella nya aktörer.

Grejen är att ICA med flera alltid säger sig ska ha kvar sin vinstmarginal i procent. Då skenar det iväg eller hur, och det finns ett bra utrymme för andra att konkurrera med lägre pris - eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in