Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 12:25
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men nu till det viktiga. Kommer de förminskade askarna kosta lika mycket som ursprungsstorlekens askar?
De försöker ju redan helgardera sig med ”det beror på hur handeln sätter priserna”. Jag tror alla fattar att detta kommer ske i krympflationens anda. Mindre storlekar men samma priser, till och med höjda priser i takt med skördens negativa utveckling.

Det var många år sen jag skulle få för mig att äta en produkt från Marabou, och idag känns det av alla möjliga anledningar skönt att ha tagit det avståndet.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Man undrar vad det egentligen finns för ingredienser i Marabous vidriga choklad, som inte ens smakar choklad.

Efter några tuggor känns det som att käften är full av socker, segt fett och plast.

Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Som att handeln kommer sänka priset på deras mindre kakor. Eller som att de säljer de Till handeln för mindre pris än de tidigare.

Var är inköpspriset för handeln? Ska se sänka priserna måste väl inköpspriset sänkas, varför skulle annars handeln göra en prissänkning? Och även om inköpspriset för den nya förpackningen är lägre så ser väl daglighandeln sin chans att tjäna en hacka de med. I slutändan är det alltid kunderna som drabbas. Som tur var har kunderna ett val att sluta köpa skiten och välja alternativa produkter.
Citera
Medlem
Fy usch för palmolja.
Citera
2025-04-23, 12:26
Rip
Citera
2025-04-23, 12:27
Medlem
girigfans avatar
Värdelös rubrik, nog är väl 200grammarnas minskning det mest intressanta
Citera
2025-04-23, 12:28
Medlem
2n00b4Us avatar
Vet man hur försäljningen har påverkats sedan prisökningen?
Citera
2025-04-23, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Det visste jag inte. Tack för info 👍

Dags att även börja bojkotta deras övriga produkter då. En snabb googling gav:

Toblerone
Japp
Daim
Oreo
BelVita
Grenade
TUC

✅ Bojkott fr.o.m. nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Man ska väl inte köpa Marabous produkter över huvud taget. Ägarföretaget Mondelez stöttar ju Ryssland!

Helt rätt

Att de gör asken mindre är bara ännu ett skäl att låta bli

Köp Fazer istället
Citera
2025-04-23, 12:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Dags igen- krympinflationen fortsätter- denna gång är det bla den klassiska alladin asken som skall bli mindre!

hur länge skall svenskarna bli fattigare?

https://www.svd.se/a/wgjvr4/marabou-minskar-storleken-pa-chokladkakorna

Marabou minskar storleken på chokladkakorna. Orsaken är det högre kakaopriset, enligt bolaget.

”Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter”, säger Julia Lindberg, vd på Marabouägaren Mondelēz Sverige, i ett pressmeddelande.

Till exempel minskas chokladkakor om 200 gram till 160 gram, och flera av chokladkakorna på 100 gram blir istället 90 gram. Chokladaskarna Aladdin och Paradis minskas från 500 gram till 410 gram.
Vem bryr sig? Marabous paradis- och aladdinaskar smakar skit ändå nuförtiden.

Vad gäller chokladen i övrigt har vi aldrig spenderat så lite av vår disponibla inkomst på livsmedel som vi gör idag. Choklad är med andra ord billigt, inte dyrt.
Citera
2025-04-23, 12:34
Medlem
Studsbolls avatar
Det är en fri marknad och vill man höja priser genom att göra förpackningarna mindre så är det tillåtet. Sedan är det upp till konsumenterna att avgöra om de vill köpa deras produkter. Det finns många andra märken än Marabou, och personligen hade jag inte ätit deras "choklad" ens om jag fick betalt. Just när det gäller Alladin tror jag de gör ett stort misstag; de som köper sådant är mest pensionärer och fattigt folk och de är känsliga för dylika förändringar.
Citera
2025-04-23, 12:35
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Fyfan. Ica har två 200g kakor för 60 spänn den här veckan. Inte direkt billigt vanligtvis men i jämförelse är det ju ett kap. Tycker ändå det är vidrigt av marabou, 200g och 100g har alltid varit det vedertagna. Lär inte köpa mer efter detta om de genomför detta beslut. 160g är inte ens nära på godkänt.
Vad spelar det för roll? Antingen höjer de priserna eller minskar storleken på chokladkakan, resultatet är detsamma.
Citera
2025-04-23, 12:37
Medlem
Cindells avatar
Har redan slutat köpa Marabou, så pilutta dem!
Citera
2025-04-23, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Kakorna går från 200 till 160g och inte en chans att matbutikerna kommer att sänka priset

Marabou är endå bara ren skit

Pinsamt. Dags att bojkotta Marabou för min del iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in