2025-04-22, 10:36
Medlem
Kommer politikerna kunna stoppa det här nu då? Stäng ner alla assistans bolag och sätt dem i fängelse. Sluta betala ut så mycket bidrag till höger och vänster. Kontrollerna måste bli stenhårda. De som verkligen behöver hjälp har de ju istället dragit in stöd till. Det är förjävligt hela systemet. Gör om allt. Utvisa de som utnyttjar systemet.
Citera
2025-04-22, 10:36
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pelle
Varför fuskade man inte förr då, när det var homogens samhälle?
Jo, för man ville inte sno från sin broder. Och hade känt skam om det upptäcktes

Men vänsterfjollorna tyckte mångkultur-ihopkok där alla är främlingar med varann var bättre.
Ingen snor på sin mammas gata. Dom som kommer har dessutom en kultur som säger att kuffar ska betala jaziya, muslims skatt från ickemuslimer till muslier, Dom ser försäkringskassan som en Jazia.
Jag skulle säga din beskrivning är en grov förenkling.

Förr fuskade man på andra sätt individuellt, detta förekommer fortfarande. Många av de regler vi har nu hade vi inte förr. Visserligen inte försäkringskassan, men jag vet många som tog A-kassa och drog utomlands ett halvår, eller CSN som betalades ut i en klump och man gjorde nåt helt annat för pengarna. Kvar fanns ett förmånligt lån.

Dessa "fusk" har reglerats för man såg att de inte blev vad man hade tänkt sig. Detta smittade också av sig på individens kontakt med andra myndigheter där enskilda får slåss för att få igenom vad de faktiskt har rätt till.

Men, delvis har vi haft en import som suttit sysslolösa med bidrag, och det enda de lärt sig på SFI är utbytet med andra hur man kan mjölka systemet.

Men, sen har vi också ett större sammanhang där man kan starta bolag för att utföra tjänster som betalas av det offentliga. Det systemet är relativt nytt, och är därför mer sårbart eftersom man kvarstår i nån slags naiv föreställning att visserligen fuskar individer så de sätter vi åt, men företag är ju skatteverket inblandade och hej och hå, vem skulle ens drömma om att fuska när det gäller handikappade och sjuka?

Ekobrottslingar finns av alla slag, men som i de flesta brott är nykomlingarna överrepresenterade, kanske också för att deras nätverk ser helt annorlunda ut. Det är ingen slump att det sker i Södertälje.

Men i stort ser jag ingen skillnad i den här typen av systematiskt utnyttjande av systemet, och skolor som fuskar eller Jan Emanuels flyktingförläggningar. Systemet är riggat att kunna fuska i, helt enkelt för att sosseriets hybris gör att de tror alla människor delar 1935 års värdegrund (vilket de inte ens själva gör).
Citera
2025-04-22, 10:41
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Kommer politikerna kunna stoppa det här nu då? Stäng ner alla assistans bolag och sätt dem i fängelse. Sluta betala ut så mycket bidrag till höger och vänster. Kontrollerna måste bli stenhårda. De som verkligen behöver hjälp har de ju istället dragit in stöd till. Det är förjävligt hela systemet. Gör om allt. Utvisa de som utnyttjar systemet.

Tror du dom ens vågar gå in i en tivst om det här.
Sen ska alla ha 800 000 kr var i skadestånd för att det hittas nån lucka i lagen.
Eller tänk alla kravaller (från vänstern att det är rasism)
Billigare att låta dem hållas.
Citera
2025-04-22, 10:46
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
LÄS den av Socialdemokraterna tillsatta Invandrarutredningen (del 4) för att närmare förstå vad som hänt och varför.
Invandrarutredningen skriver:
Den av Socialdemokraterna tillsatta utredningen klandrade alltså svenska folket för "en påfallande njugghet och missunnsamhet" och fördömde den inställningen som "en nationell egoism" (!).
Proposition 1975:26 uppdrog därefter åt myndigheter, inte minst skolan, och media (!) att bekämpa denna s.k. "nationella egoism" hos befolkningen.

Det är konstigt att det bara var ca 13% som stod för mångkultur, i svensk media har det alltid framgått som att 95% av svenskarna gärna lämnar sin stol till en ilsken nykomling.
Och detta har jag även upplevt i debatter som ungdom. De flesta man mötte på både skola och senare jobb hade samma inställning: Sverige är för alla, annars är man nazist! vilket man givetvis inte var.
Mer än 13 % av ens omgivning tyckte så. Kan säga att det var rätt jobbig ungdom att vara en klarsynt oliktänkande bland alla vänsterhjältar, och även adressera det.
De klartänkta var mindre välkomna är hedersmördare.
Senast redigerad av -Pelle 2025-04-22 kl. 10:50.
Citera
2025-04-22, 10:49
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Tanken att man ska få vård i sitt hem av en anhörig är fin, men är man så utsatt att man behöver vård dygnet runt bör man placeras på ett vårdboende. Detta hade också kunnat motverka en hel del fusk. Tyvärr är det en mångkulturanpassning som behöver göras.

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Upphandlingspolitiken, som man ständigt och jämt beskyller borgerliga regeringar för att skapa vinster som försvinner ur landet och urholkar systemet för brukarna, har man aldrig någonsin försökt reglera för att motverka att systemet urholkss för brukarna.

Sverige har fått det sämsta av två världar. Socialdemokraterna gjorde heller inget för att dra tillbaka Reinfeldts liberaliserande av arbetskraftsinvandringsreglerna under sina åtta år vid makten under 10-talet. De har på så sätt gett sitt tysta medgivande till en mer borgerlig politik. Nu har borgarna av alla (!) börjat tala om att stoppa vinsterna i välfärden.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2025-04-22 kl. 10:54.
Citera
2025-04-22, 10:55
Medlem
Vi måste kräva att dom ansvariga som favoriserar utlänningar döms lika inför lagen.
Citera
2025-04-22, 10:58
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag skulle säga din beskrivning är en grov förenkling.

Nu tycker jag att du grovt förenklar.
Grunden i ett homogent samhälle har alltid varit att man skäms inför grannen att bli påkommen, så man låter hellre bli.

varför var det inte fler cykelstölder förr? man ställde dem till och med olåsta.
I vissa mindre kommuner låste man inte ens dörren när man åkte till arbetet, ifall nån granne behövde låna borren.
För folk litade på varann! Och detta förtroendet ville ingen förlora, man sa ofta "Men, ingen skulle väl göra l u r a försäkringskassan" "Vem skulle göra nåt sånt, nu är du tramsig"
"klart alla vill arbeta och göra rätt för sig" Detta var grundmurade åsikter vi fått med oss i modersmjölken.
Sen tog vi in folk som fått med sig annat i modersmjölken, som tex "passa på att roffa innan nån annan gör det", i överbefolkade länder sliter man kläderna av kroppen på nån som snubblat, innan nån annan hinner före. Om en tjej går ensam skyndar man att våldta innan nån annan hinner före. Har du inte märkt hur arabers ögon samlas runt en haltande hare
Senast redigerad av -Pelle 2025-04-22 kl. 11:00.
Citera
2025-04-22, 10:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Det är konstigt att det bara var ca 13% som stod för mångkultur, i svensk media har det alltid framgått som att 95% av svenskarna gärna lämnar sin stol till en ilsken nykomling.
Och detta har jag även upplevt i debatter som ungdom. De flesta man mötte på både skola och senare jobb hade samma inställning: Sverige är för alla, annars är man nazist!
Mer än 13 % av ens omgivning tyckte så. Kan säga att det var rätt jobbig ungdom att vara en klarsynt oliktänkande bland alla vänsterhjältar, och även adressera det.

Den aktuella frågan 1969 - ”vi kan mycket väl ta emot ett större antal zigenare i Sverige" - handlade specifikt om "zigenare" (idag benämnda romer) och inte om det diffusa "mångkultur". De tillfrågade hade konkret erfarenhet av zigenare/romer och svarade därefter. Begreppet "mångkultur" (som en eufemistisk omskrivning av multietnicitet i allmänhet och kanske muslimer i synnerhet) fanns det inte någon erfarenhet av.

Som jag skrev så uppdrog proposition 1975:26 åt myndigheter, inte minst skolan - med början i förskolan (!) - och media (!) att propagera för mångkultur (dvs bekämpa denna s.k. "nationella egoism" hos befolkningen). En majoritet av en befolkning är möjlig att indoktrinera genom systematisk propaganda i förskolan, skolan, media och myndigheter.
Citera
2025-04-22, 11:00
Medlem
elmhedens avatar
Att svensk samhälle i sin grunduppbyggnad inte är hållbart när medborgarnas moraliska kompass förändras genom invandring borde vara för alla och envar fullständigt uppenbart. Vårt samhälle är uppbyggt efter premissen att man står i kö, gör rätt för sig och inte tar mer än man behöver, när man behöver hjälp. Har det förekommit bidragsfusk tidigare? Javisst, men små svängningar i dessa frågor får stora konsekvenser. Det idylliska high-trust samhälle som fanns är för evigt raderat, bara att fälla en tår och gilla läget. Bidrag kommer bli lika ohållbart som i USA med enormt utanförskap och fortsatt skenande brottslighet som följd. Segregeringen kommer ta för Sverige tidigare otänkbara proportioner eftersom gemene man inser att samröre med solbrända människor kommer med enorma överrisker.
Citera
2025-04-22, 11:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Och detta har jag även upplevt i debatter som ungdom. De flesta man mötte på både skola och senare jobb hade samma inställning: Sverige är för alla, annars är man nazist! vilket man givetvis inte var.
Hög igenkänning från dotterns uppväxt. De som aldrig hade arbetat utan endast kostat skattepengar (kalles kaviar-Svenskar) Hade då stora åsikter om att Sverige var för alla, alla hade samma rätt att komma hit och leva på bidrag, alla var lika mycket värda.

Nu blev det som det blev och vi ser nu kontentan av det hela. Jag sa för 20 år sedan att det skulle bli såhär och jag är inte synsk, bara realist.

Hela vårt välfärdssystem utnyttjas till bristningsgränsen, det myglas överallt i dag. Klart som fan det varken finns pengar till pensioner eller vård/omsorg längre. Sveriges skyddsnät läcker värre än ett såll, det är borrat hål i botten och allt rinner ut till myglarna.
Citera
2025-04-22, 11:07
Moderator
Pentyls avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2025-04-22, 11:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ja det är fan inte klokt.
Jo jag minns hur "hålla naturen rent" insatser i skolan övergick till "antirasism"
"-Tänk på våran vackra sång, när du äter ett Toy nån gång" om att man inte fick slänga tuggummi i skogen. Till att endast handla om att alla har rätt till svensk välfärd, hur dom än beter sig är det vårat fel.
Jag har opponerat mig mot invällning från eomeuropeer långt innan jag var politiskt insatt.
Och det baserat på Hur Dom Betedde sig till vardags, det räckte för mig att se, den jävla attidyden.
Det blev en markant skillad i klassrummen när araber och irakier gjorde intåg i samhället, då på 90-talet. Innan fanns bara juggar som man tyckte verkade överlägsna, men det var fan ingenting till muslimer kom och satte prägel.
Som natt och dag faktiskt. Som senare givetvis återspeglade sig i allt: Brott och bluff och utsugning av staten, aggresiva blattegäng på stan mm. Inte förvånad ett dugg att de otrevliga suger helt skamlöst ut samhället.

Sverige, inte minst skattefinansierade svenska socialförsäkringssystem, är inte uppbyggda för en multietnisk och multikulturell befolkning och än mindre för kriminella klaner.

Minns vad Mats Löving sa 5 sept 2020.

"– Just nu har vi minst 40 släktbaserade kriminella nätverk i Sverige. Så kallade klaner. De har kommit till Sverige, påstår jag, enbart med syfte att organisera och systematisera kriminalitet, säger Mats Löfving.

Han säger vidare att de så kallade klanerna arbetar med att skapa makt, att de har stor våldskapacitet, och att de vill tjäna pengar."

https://www.sverigesradio.se/artikel/7547810
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in