Citat:
Ursprungligen postat av
-Pelle
Varför fuskade man inte förr då, när det var homogens samhälle?
Jo, för man ville inte sno från sin broder. Och hade känt skam om det upptäcktes
Men vänsterfjollorna tyckte mångkultur-ihopkok där alla är främlingar med varann var bättre.
Ingen snor på sin mammas gata. Dom som kommer har dessutom en kultur som säger att kuffar ska betala jaziya, muslims skatt från ickemuslimer till muslier, Dom ser försäkringskassan som en Jazia.
Jag skulle säga din beskrivning är en grov förenkling.
Förr fuskade man på andra sätt individuellt, detta förekommer fortfarande. Många av de regler vi har nu hade vi inte förr. Visserligen inte försäkringskassan, men jag vet många som tog A-kassa och drog utomlands ett halvår, eller CSN som betalades ut i en klump och man gjorde nåt helt annat för pengarna. Kvar fanns ett förmånligt lån.
Dessa "fusk" har reglerats för man såg att de inte blev vad man hade tänkt sig. Detta smittade också av sig på individens kontakt med andra myndigheter där enskilda får slåss för att få igenom vad de faktiskt har rätt till.
Men, delvis har vi haft en import som suttit sysslolösa med bidrag, och det enda de lärt sig på SFI är utbytet med andra hur man kan mjölka systemet.
Men, sen har vi också ett större sammanhang där man kan starta bolag för att utföra tjänster som betalas av det offentliga. Det systemet är relativt nytt, och är därför mer sårbart eftersom man kvarstår i nån slags naiv föreställning att visserligen fuskar individer så de sätter vi åt, men företag är ju skatteverket inblandade och hej och hå, vem skulle ens drömma om att fuska när det gäller handikappade och sjuka?
Ekobrottslingar finns av alla slag, men som i de flesta brott är nykomlingarna överrepresenterade, kanske också för att deras nätverk ser helt annorlunda ut. Det är ingen slump att det sker i Södertälje.
Men i stort ser jag ingen skillnad i den här typen av systematiskt utnyttjande av systemet, och skolor som fuskar eller Jan Emanuels flyktingförläggningar. Systemet är riggat att kunna fuska i, helt enkelt för att sosseriets hybris gör att de tror alla människor delar 1935 års värdegrund (vilket de inte ens själva gör).