2025-04-22, 15:07
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedhelaskiten
Ytterligare ett bevis på att de nyliberala svenska experimentet inte fungerar. Om ett system går att utnyttja kommer det att utnyttjas, av någon.

Det fungerar garanterat inte om man helt ignorerar att sätta in de nödvändiga kontrollmekanismerna, eller är helt ovillig att erkänna att kontrollmekanismer alls behövs. Vilket är vad sjuklövern gjort i cirka 30 år. Det är helt obegripligt varför man valt att göra så, men det är i alla fall vad man gjort.

Själv tycker jag att alla system som bygger på privata aktörer som bedriver sin verksamhet i utbyte mot löpande statlig ersättning är ett Frankensteins monster. Man ska antingen ha renodlad offentlig verksamhet, eller renodlad privat verksamhet.
Sverige kör istället men den typiska fega halvmesyren där man har privata aktörer som egentligen inte är privata aktörer, utan finansieras helt av det offentliga för att utföra den service som det offentliga egentligen ska utföra. Fast nu får de "privata" aktörerna utföra den helt utan insyn eller kontroll. Och ingen j-vl inom politiken bryr sig, för det handlar bara om plakatpolitik. Högern är nöjd för att man "privatiserat", vänstern är nöjd för att man fortsatt har alla styrmedel. Och själva verksamheterna går åt skogen hundra gånger av hundra, oavsett om det handlar om vårdcentraler, äldreomsorg, personlig assistans, skola, sis-hem...
Senast redigerad av fluff995 2025-04-22 kl. 15:11.
Citera
2025-04-22, 15:08
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DubbelDipparen
Gammal skåpmat. Man gick ju ut i media ang. detta för över 10 år sedan över hur det såg ut i klanfamiljerna i Södertälje som hade satt detta i system. Kul att det bekräftas en gång till. Antar att om 10+ år så får vi en ny bekräftelse på det här igen. Hörs då!

Ja, men då kom sedvanliga "visa sig opåverkad" kampanjen.
Man skulle bevisa sin tolerans med att man inte blivit påverkad att andra klanfamiljer kan tänkas utnyttja systemet också

Tolerans, Tolerans, toleras, seeee på mig, vad icke-fördomsfull jag är (med andras skattepengar)

Så vips har det gått 10 år och ytterligare 620 klanbaserade assistansnätverk
Citera
2025-04-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Härligt ju! Precis innan min far gick bort så ansökte han om sjukförsäkring genom FK.
De nekade honom med anledning att han va "frisk nog att arbeta" även om gubben inte kunde stå upp på bägge ben och reumatism i händerna så han tappade lite allt möjligt.

Men när Abdul ansöker om 20M KR för assistenbidrag till en falskt utvecklingsstörd m.a.o. inavlad kusin så är det okej, inga problem!

Javisst, är du svensk är du suspekt-är du Mena är du ett ” offer” och får absolut inte bli ifrågasatt-du är ju offer för systematisk rasism och för ” den vita blicken” -självklart ska du ha rätt till allt så snart du klivit över gränsen. Svensken? De utsugande rasistiska jävlarna ska inte få hjälp!
Kanske överdrivet men det vore bra om politikerna insåg att det är precis såhär det både verkar och känns för oss svenskar. De borde inse att det tillslut inte funkar och bör då stämma, om inte i bäcken, så i varje fall i sjön om det inte ska bli så att landet blir totalt utsuget!
Inga bidrag ( inte ens barnbidrag!)förrän du varit i landet och haft ett riktigt heltidsarbete i tio år!
Citera
2025-04-22, 15:16
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Förmodligen kommer den nya LSS-inspektionen huvudsakligen att ha kvinnliga anställda.

jajjemen, givetvis

folk från patrakala länder kommer och möter bara kvinnor, kvinnor, kvinnor i varenda myndighet

https://youtu.be/t9HEwu8r1LU?si=RHiAYlaCdxHEY4Cn&t=289
Senast redigerad av -Pelle 2025-04-22 kl. 15:21.
Citera
2025-04-22, 15:22
Medlem
Problemet är ganska lätt att fixa, men ingen vågar...

Personer som sitter i myndigheter eller institutioner, d.v.s har en maktposition och inflytande - får givetvis inte tillhöra 1:a eller 2:a generationens invandrare. Det är en säkerhetsrisk...5:e generationen går bra...

Samma sak gäller alla typer av bidrag som ges ut i Sverige...de ska inte gå till invandrare.
De varken tillhör eller ingår i vårat skyddsnät. Det var deras val att flytta hit.

Grov kriminalitet från invandrare skall leda till direkt utvisning på livstid...

Polis och militär ska sättas in och ta ut de större kriminella gäng som härjar i Sverige,
och det är fritt fram att skjuta för att döda...14 åringar, 44 åringar....spelar ingen roll.
Senast redigerad av S0urce 2025-04-22 kl. 15:24.
Citera
2025-04-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag sade redan 1994 att det här kommer inte att fungera, det kommer att öppna för gigantiska möjligheter till fusk och hur som helst kommer kostnaderna att skena. Då tänkte jag inte specifikt på invandrare, bidragsfuskande förekom minsann bland svenskar också. Nu är vi där, kopplar man ihop ett naivt system med klanmentalitet också så är skitstormen perfekt.

Jag undrar om inte denna nyhet är en testballong för att skapa opinion för att begränsa rätten till assistens 24/7. Hög tid i så fall.

Denna förbannade avreglering o privatisering har verkligen varit manna från himlen för de som vill fuska till sig skattemedel, lägg därtill folk som kommer från länder där att lura till sig pengar är sport och till och med så accepterat att man beundrar svinen som gör det och man har fått en perfekt bidragsbedrägeristorm.

Jag betvivlar inte att de finns personer som verkligen behöver assistans men nu har det ju gått så långt att detta system måste revideras och det bums! Gör assistansen statlig, inga anhöriga får anställas , dra in alla tillstånd för privata bolag, det bör bli första steget. Steg två är att gå igenom behovet och schemaläggning för varje brukare och då ska det undersökas av personer som inte bor i närheten med tanke på klanpåverkan etc. Självklart kommer detta att kosta massor i början men det tjänar nog staten in plus att tilliten skulle öka markant!
Citera
2025-04-22, 15:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
När gick det fel?
Palme begrep att det inte skulle funka.
Citat:
Anna-Greta Leijon som hade hand om invandringsfrågorna i regeringen 1974-75 då det kom många assyrier på en gång. "Leijon berättar att hon slets mellan krav från lokala socialdemokrater som ville få stopp på invandringen och kyrkliga krafter som ville att alla skulle stanna. Hon dryftade saken med sin chef statsminister Olof Palme. "Du kan dra olycka över oss om för många kommer hit," sa Palme."
Så när tappade man förståndet?

Eller är det ett klassiskt exempel på när droppen urholkar stenen/när tjat lönar sig?
"Vinsten kommer längre fram".

Det är en bra fråga. Förmodligen är en kombination av åtminstone två faktorer.

Nr 1. att Socialdemokraterna förlorade makten en andra gång 1991. Om det "kändes som en statskupp" att Socialdemokraterna förlorade makten 1976, så upplevdes den nog ännu mer bittert att partiet åter hamnade i opposition 1991. Det fanns socialdemokrater som tidigt ansåg, att invandrarna "är våra väljare" (källa: personlig kännedom). Dessa fick förmodligen gehör under tiden partiet var i opposition.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marita_Ulvskog

Nr 2. är medias häxjakt, som skapade en begriplig rädsla hos alla (inklusive hos politiker) för att bli rullad i tjära och fjäder, om man verkade tveksam eller skeptisk till massinvandringen. Medias skandalösa smutkastning av Sven-Olle Olsson i Sjöbo (1987) kanske var startskottet på medias skräckvälde?
Senast redigerad av Meiji 2025-04-22 kl. 15:29.
Citera
2025-04-22, 15:29
Medlem
Vintergrisens avatar
Vilken överraskning!

Har "vi" varit naiva nu igen?
Citera
2025-04-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Detta har det ju talats om i åratal i diverse bloggar o kritiska artiklar men självklart har varken myndigheter eller politiker vågat ta i ormboet-allt av rädsla för att bli kallade rasister. Jag är förvånad att politiskt korrekta Svt tar upp denna ernorma brottslighet.

Att denna brottslighet är systematiskt även inom de kommunala organ som ska kontrollera att assistansen sköts visas hur en visselblåsare inom Södertälje behandlades av sina egna arbetskamrater, dvs personer som precis som hon ska se till att systemet sköts rätt och riktigt. Vedervärdigt. Menaklanernas brottslighet har krypit in som en hydra och suger ut oss fillständigt-allt för att Mena ska leva gott på våra skattepengar.

https://svt.se/nyheter/lokalt/sodert...n-i-sodertalje

Denna visselblåsare är i mina ögon en hjälte. Hoppas det finns liknande hjältar i andra kommuner med samma problem. Vidare kan man ju undra hur många tjänstemän som får en bit av kakan för att år efter år hålla tyst och låta detta fortgå.
Citera
2025-04-22, 15:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Själv tycker jag att alla system som bygger på privata aktörer som bedriver sin verksamhet i utbyte mot löpande statlig ersättning är ett Frankensteins monster. Man ska antingen ha renodlad offentlig verksamhet, eller renodlad privat verksamhet.
Inte blir saken bättre av lagen om offentlig upphandling... Galenskapen kontrollerad av mer galenskap. Gonatt jord.
Citera
2025-04-22, 15:38
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Så, vad har du tänkt att göra med din problem förutom att fantisera om andra människor som du gör om mig? Än så länge ser jag bara att du hatar vårt land, går till angrepp mot personer som inte håller med dig samt gnäller på 75% av landets invånare.
Själv flyttade jag ifrån detta land när Alliansen tog över.

Jo, tjena! Aldrig att du flyttade pga. att Alliansen tog över - det har jag väldigt svårt att tro på. Men, det är klart - din utopiska tillvaro med gängkriminalitet, bidragsfusk och demografiskt förfall var hotat, så varför inte...?
Citera
2025-04-22, 15:39
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Medias skandalösa smutkastning av Sven-Olle Olsson i Sjöbo (1987) kanske var startskottet på medias skräckvälde?

Du har så rätt.
Och vi har aldrig haft nån folkomröstning om massinvandring, ordet som förresten påstods vara konspirationsteorier. "Vi har ingen massinvandring" hette det i flera år, samtidigt som 100 000 anlände årligen redan då. (nästan uteslutande från muslimska länder)

En sån markant förändring av landet som det inneburit att ta in 2 milj+ från länder med radikalt motsatta åsikter borde föregåtts av att fråga folket.
Och inte genom val, där vem som helst kan bli valsedelräknare, utan folkomröstning digitalt med bank id

Majoriteten tycker att invällningen är en belastning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in