2025-04-21, 11:56
Medlem
Mycket var nog mode, vem kommer inte ihåg jalusierna som många hade på bakrutan tex, en del höjde bilen fram av nån anledning, växelspaksförkortare, lång radiomast, 20 doftgranar hängandes i spegeln, överdragsklädsel hade alla då, varför vet jag inte, kollar man i en gammal hobbexkatalog så finns allt där.
Citera
2025-04-21, 12:27
Medlem
Extraljus i mängder förkommer även nu - på A-traktorer - som går 30 km/t!
Men här är det inte fråga om att förbättra ljuset - det är en statusfråga.
Även många ungdomar med första billiga(skrot-)bilen prioriterar billiga Kina-ramper i stället för bra däck.
Har att göra med vad som impar på småbrudarna vid korvmojen.
Citera
2025-04-21, 13:11
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Tycker fortfarande att man ser många bilar med extraljus, åtminstone här i Norrland. Dock är det inte Hella 3000 längre, utan LED-extraljus av olika format.

Monterade själv en LED-ramp förr något år sedan som gjorde underverk för sikten i mörker och dessa drar inte särskilt mycket ström jämfört med gamla halogenstrålkastare.

Det där med Norrland är en väsentlig del av fenomenet; själv bor jag i södra Sverige och trots jag kör MYCKET mer än genomsnitts bilisten, runt 12 000 mil om året i tjänsten, så är tillfällen då man faktiskt kör med helljus, och därmed har nytta av extraljus, ganska få. Jag rör mig sällan norr om Uppsala, men hade jag gjort det hade jag definitivt haft en maffig ljusramp.
Citera
2025-04-21, 16:24
Medlem
Absolut är dagens ljus bättre än vad som var standard på äldre bilar.

Men för dom som jag som bor mer i obygden och pendlar på landsvägar utan gatubelysning så har majoriteten av bilarna extraljus monterade. Vanligast är det med led-ramp. Det är en otrolig skillnad att köra med extraljus. Även fast min arbetsbil är från 2024 med led-belysning så är extraljus oslagbart.
Citera
2025-04-21, 16:36
Medlem
glajarns avatar
Jag tycker var och varannan bil har extraljus monterade på bilarna idag. Så vart du har fått det ifrån att det skulle vara vanligare förr förstår jag inte.
Citera
2025-04-21, 16:49
Medlem
Jag skulle säga att det har, i samband med led-rampernas intåg, har blivit ganska vanligt igen. Däremot såg man nästan aldrig V70, 9-5 osv med extraljus för 20-25 år sedan när det bara fanns klassiska extraljus som passade dåligt till dåtidens bilar.
Citera
2025-04-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Du förstår inte grejen? Jag har nyligen köpt ny bil och installerat extraljus i form av en LED-ramp. Det är första gången jag har extra belysning på bilen. En mörk vintermorgon, jag slog på helljuset för första gången och blev helt paff. Belysningen är helt otrolig. Tack vare LED-rampen ser jag numera allt. En helt ny värld har öppnat sig

Är detta en extra kostnad? Ja, självklart.
Bor i norrland, extra ljus utgör en stor skillnad, finns inte en enda ny bil som ens ligger i närheten av ljus man får via bra extraljus.

Dom flesta man möter bländar dessutom av i god tid, man behöver aldrig påminna någon o blända ner, man kan även vänta in tills mötande bil blinkat två-tre gånger att man ska blända av, dels när man själv sitter i ljuset ser man knappt att den andra bilen blinkar med sina helljus, brukar bli passagerare påpekar dom har blinkat några gånger du ska blända ner, äsch dessa pensionärer är så känsliga för lite ljus.

Man blir inte lika trött av o köra i mörker då det mesta är upplyst, även i dikena, nästan snudd på köra i dagsljus. Värt varenda krona o montera på bra ljus dom gånger man ska köra kväll/natt.
Citera
2025-04-21, 18:06
Medlem
systems avatar
Är det bara jag som tycker att gamla bilar hade bättre standardljus? Jag körde en gammal Volvo 244 med runda strålkastare då det begav sig. Inte fanns där något behov av extraljus, ej heller bländade äldre bilar mötande trafik. Idag finner jag förhållandet motsatt.
Citera
2025-04-21, 18:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Är det bara jag som tycker att gamla bilar hade bättre standardljus? Jag körde en gammal Volvo 244 med runda strålkastare då det begav sig. Inte fanns där något behov av extraljus, ej heller bländade äldre bilar mötande trafik. Idag finner jag förhållandet motsatt.

Möjligtvis i stadstrafik och liknande, men nattetid ute på vischan eller i Norrlandsskogarna så behövde man definitivt extraljus om man ville ha vettig koll på vilt längs vägen.
Citera
2025-04-22, 00:40
Medlem
448s avatar
Folk har ledramper nu som ibland är osynliga nästan

Dom minsta osynliga en 400-500m o dom större en 800m
Citera
2025-04-22, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, inga H4-lampor i extraljus, däremot H2 eller H3. 100W användes rätt flitigt även för gatbruk, men fanns 120 också. Xenon i extraljus finns (fanns?) också, tämligen dyra och numera ersatta av led.

Ja, så var det ju, Tack för det ! H4ans sockel kunde inte klara av så mycket ström, Amperes.
H4an hade bara knappt 5 Ampere på sina klena flatstift, medans H2 och H3 var tvungna att klara 10 Amperes.

Därför monterades det också ett extra relä bara för att driva dessa extraljus, pga den extra strömstyrkan. Det reläet hade i regel en direktkoppling till batteriet med grövre ledningar.
Denna direktkoppling innebar dock att elströmmen inte gick genom laddningsregulatorn och inte då heller kontrollampan för laddning som sitter på instrumentpanelen.

Den lyste därmed inte upp ifall strömuttaget var för stort på den grenen som gick till extraljusen, fastän den borde ha gjort det.

Så i princip så kunde man sakta tömma batteriet fastän man körde, och att man ändå satt och trodde att generatorn laddade tillräckligt.

Det händer även idag att ungdomarna som kör A-traktorerna tömmer bilarna på ström med extraljusen och ljudanläggningarna påslagna.
Och måste ta till extra starthjälp förstås när strömmen och batteriet är slut.
Senast redigerad av DrSvenne 2025-04-22 kl. 03:10.
Citera
2025-04-22, 03:18
Medlem
Jag tycker det blivit fler med extraljus men jag vistas mer o mer utanför stan.

Tycker ca7/10 har nån led ramp.

Men det är en otrolig skillnad på en bil som är 10+år. Och kostar ju knappt nånting så alla som inte har en helt ny bil och inte ledramp eller runda extraljus så är dom fan dumma i huvudet.

Känner ingen som skulle gå tillbaka till standard ljusen när dom väl testat med extraljus nån gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in