2025-04-22, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja, så var det ju, Tack för det ! H4ans sockel kunde inte klara av så mycket ström, Amperes.
H4an hade bara knappt 5 Ampere på sina klena flatstift, medans H2 och H3 var tvungna att klara 10 Amperes.

Därför monterades det också ett extra relä bara för att driva dessa extraljus, pga den extra strömstyrkan. Det reläet hade i regel en direktkoppling till batteriet med grövre ledningar.
Denna direktkoppling innebar dock att elströmmen inte gick genom laddningsregulatorn och inte då heller kontrollampan för laddning som sitter på instrumentpanelen.

Den lyste därmed inte upp ifall strömuttaget var för stort på den grenen som gick till extraljusen, fastän den borde ha gjort det.

Så i princip så kunde man sakta tömma batteriet fastän man körde, och att man ändå satt och trodde att generatorn laddade tillräckligt.

Det händer även idag att ungdomarna som kör A-traktorerna tömmer bilarna på ström med extraljusen och ljudanläggningarna påslagna.
Och måste ta till extra starthjälp förstås när strömmen och batteriet är slut.
Min fetning ovan.
Nej, det där stämmer inte alls, + på batteriet är direktkopplat till motsvarande på generatorn, att anslutningen gjordes till batteriet var av praktiska skäl, ingen direkt skillnad om 30 på reläet ansluts till generatorn.
Laddningsregulator finns inte på bilar med växelströmsgenerator, dylika försvann med likströmsgeneratorn någon gång i mitten på 60-talet. Spänningsregulator finns däremot, extern eller inbyggd i generatorn, i det senare fallet kombinerat med kolhållare.
Citera
2025-04-22, 04:00
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Varannan biljävel har ju 3, 4 W9 kastare.

Extremt bra ljus för lite pengar.

Själv har jag led-ramp, villet även många andra har idag, även de halvdåliga ger bättre ljus än sedvanligt hellyse, till en mycket mindre kostnad dessutom än förr med 3 Big Bosch.

Rör man sig utanför gatlykor då inser man skillnaden det ger.
Citera
2025-04-22, 12:07
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Varannan biljävel har ju 3, 4 W9 kastare.

Extremt bra ljus för lite pengar.

Själv har jag led-ramp, villet även många andra har idag, även de halvdåliga ger bättre ljus än sedvanligt hellyse, till en mycket mindre kostnad dessutom än förr med 3 Big Bosch.

Rör man sig utanför gatlykor då inser man skillnaden det ger.

Alla bilar har skitljus äver på hel därför att det finns en eu begränsning.

Ni som tvivlar , goggla på nätet - finns massa videos på skillnaden

Jag tror jag en lux på 900m km med min setup
Citera
2025-04-22, 18:54
Medlem
Många moderna bilar har intelligent helljus som bländar av på mötande bilar -men behåller helljuset på runt dem. Detta system fungerar inte tillsammans med påhängslampor. Dessutom är moderna helljus med LED väldigt bra jämfört med vad man hade för 10år sedan. (halogen och xenon).
Det finns helt enkelt ingen anledning att hänga på extraljus längre.
Citera
2025-04-22, 19:08
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Många moderna bilar har intelligent helljus som bländar av på mötande bilar -men behåller helljuset på runt dem. Detta system fungerar inte tillsammans med påhängslampor. Dessutom är moderna helljus med LED väldigt bra jämfört med vad man hade för 10år sedan. (halogen och xenon).

Du vet inte vad du pratar om för du kör omkring i en Skoda Fabia o pendlar mellan hemmet,biblioteket och mor under gatlyktor.

Här ser man hur det ser ut med extraljus lella gosse

https://m.youtube.com/watch?v=nyQbmVz2BUY
Citera
2025-04-22, 22:01
Medlem
Ungdomarna idag som tar körkort (Förutom Epa folket) har tummen mitt i handen och skulle inte klara av att montera ett par extraljus.
För egen del åker extraljusen på första kvällen jag får hem en ny bil, och jag bor inte i Norrland.
Jag kör mycket på nätterna likt långtradarna, och typ 100% av dessa har 4-10 extraljus i fronten/på taket.
Varför ?? Jo, man ser mycket bättre, så enkelt är det.
Citera
2025-04-22, 22:26
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Många moderna bilar har intelligent helljus som bländar av på mötande bilar -men behåller helljuset på runt dem. Detta system fungerar inte tillsammans med påhängslamporDessutom är moderna helljus med LED väldigt bra jämfört med vad man hade för 10år sedan. (halogen och xenon).
Nej .
De lyser hyfsat vitt men definitivt inte speciellt långt , starkt eller brett .
Dotterns Audi med LED lyser definitivt "sämre" än min XC70:s xenonljus , jämfört med ljuset man får om man slår på 4 st NBB 225 med xenon så är Audin som en VW-bubbla med 6V-elsystem .

Däremot är det väldigt bekvämt inne i stan att kunna ha helljuset på och blända idioterna som cyklar men inte mötande biltrafik
Citera
2025-04-23, 23:36
Medlem
Kanske är svårare idag att sätta dit på nyare bilar.
Förr i tiden var det nog bara klämma fast dom i kofångare.
Citera
2025-04-24, 07:22
Medlem
Kloges avatar
Fakta om effekt på ledbelysning

https://xtraljus.se/verklig-effekt-pa-ledramp/
Citera
2025-04-24, 15:47
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Kanske är svårare idag att sätta dit på nyare bilar.
Förr i tiden var det nog bara klämma fast dom i kofångare.

En ledramp sätter man en hållare som sätts fast bakom regskylt o gör inge åverkan alls o syns knappt om det är en liten o ger iaf en fet ljusblob på 200-300m framför bilen
Citera
2025-04-24, 17:36
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
24 voltskopplingar har jag inte sett i någon personbil, men dubbla generatorer monterade jag i en bil i början på 80-talet. En på 35 och en på 65 A. Den senare kunde stängas av under färd om man ville att bilen skulle gå "lättare". Inget ytterligare behövdes för detta. Vet inte vad du menar med "rundgång" i sammanhanget.
Generatorer på 90 A fanns i standardbilar redan i slutet på 80-talet, numera är det inte så sällsynt att effekten närmar sig det dubbla.

Hans svar är ett AI svar och helt uppåt väggarna.

Han tror man får mer ljus med ett 24V system men det är samma...haha men mindre strömmen i sladden

24V system används i större fordon för spänningsfallets skull och att man kan ha tunnare ledningar
Citera
2025-04-24, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Hans svar är ett AI svar och helt uppåt väggarna.

Han tror man får mer ljus med ett 24V system men det är samma...haha men mindre strömmen i sladden

24V system används i större fordon för spänningsfallets skull och att man kan ha tunnare ledningar
Inget att ödsla tid på således. Aldrig hört talas om rallybilar med 12- och 24 volt heller.
Lastbilar har använt 24 volt länge i Europa, märkligt nog är det 12 volt som gäller dessa i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in