2025-04-21, 08:16
Medlem
Där jag bodde nån mil söder om gbg var extraljus ett mode mest, som att alla ville ha en röd amazon liksom... Ett tag hade alla en sån där antistatflerp på kofångsren med.
Citera
2025-04-21, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det ser ju inte klokt ut att smeta dit stora jävla extraljus eller en led ramp på dom flesta moderna bilar. Dessutom är den moderna original belysningen oftast bra mycket bättre än förr.

Det skulle ju inte se vettigt ut med extraljus på valfri Tesla eller en BMW i4 eller en VW id4 eller en SKODA Kodiaq eller en VOLVO EX30 eller en MB GLC eller annan valfri nyare bilmodell. Inte heller på min egen Audi RS3 från 2025 skulle det se vettigt ut.

Dessutom, som kanske många missar, är att om man monterar extraljus i någon form så kan det begränsa/förstöra funktionaliteten på de automatiska ljusregleringssystemen, som t ex Dynamic Light Assist på på VW.
Citera
2025-04-21, 09:12
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
För ett par decennier sedan såg man hela tiden extraljus ute på vägarna. Satt ofta på stora Volvos som Volvo 740, 940, 850, V70 osv men även andra märken. Och det var ju inga nätta LED-saker på den tiden utan det var ju ramper med gigantiska halogenlampor som måste ha dragit massor av ström från batteriet.

Varför var det så populärt då? Varför har det nästan försvunnit idag? Jag är åtminstone säker på att det dippat rejält sedan cirka 20 år tillbaka.

Jag förstår över huvud taget inte grejen med extraljus och hur man kan orka hålla på med sånt. Betala dyra pengar för lampor och montering och sen drar de ström också vilket kostar mer bensin. Allt för att få lite bättre helljus?

Jag tycker det vanliga helljuset duger gott. Jag har aldrig satt på helljuset i en bil och tänkt ”nej det här är alldeles för mörkt, jag måste betala tusentals kronor för en monstruös extraljusramp med krånglig montering”.

Förr så var ljuset kass på bilen, nu är ljuset på bilen bättre än dessa helljus från förr.

Har haft helljus (ramp) på minna tre sista bilarna åker mycket (nya )
Men den jag har nu så har jag ej haft det, kontoret ligger nära och mindre bil i tjänsten.

Men ska plocka ut ny bil strax och den kommer få ramp då jag kommer köra mer bil i nu framöver.

Bor i dalarna å där är det mycket skog och mörkt
Citera
2025-04-21, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det där sista resulterar då gärna i att det blir ett allmänt mörker när du bländar av, kontrasten vore bra att slippa, men sällan möjligt att förbättra halvljuset.

Ja, det där är ett problem med för bra helljus. Framförallt nu på senare tid med det extrema helljus en del långtradre har.

När de bländar av kan man tvingas köra i mörker på halvjuset flera kilometer. Bländar man inte själv av flashar de med sitt helljus så man ser stjärnor och planeter i flera minuter efteråt.

Det skulle behöva ett halv-helljus. De har det. Det är bara att släcka extraljusen och bara köra på vanliga heljuset. Men ingen gör så..
Citera
2025-04-21, 09:33
Medlem
Waterlilys avatar
En annan aspekt är att moderna bilar med adaptiva LED-strålkastare, där ljusbilden ändras utifrån hur det ser ut framför bilen, inte har någon distinkt gräns mellan hel och halvljus. Det finns m a o ingen indikation på när det är helljus som kan styra inkopplingen av extraljus.

Vänligen Näckrosen
Citera
2025-04-21, 09:38
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dessutom, som kanske många missar, är att om man monterar extraljus i någon form så kan det begränsa/förstöra funktionaliteten på de automatiska ljusregleringssystemen, som t ex Dynamic Light Assist på på VW.

För att inte tala om alla parkeringssensorer som ibland är ivägen.
Citera
2025-04-21, 09:50
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
För ett par decennier sedan såg man hela tiden extraljus ute på vägarna. Satt ofta på stora Volvos som Volvo 740, 940, 850, V70 osv men även andra märken. Och det var ju inga nätta LED-saker på den tiden utan det var ju ramper med gigantiska halogenlampor som måste ha dragit massor av ström från batteriet.

Varför var det så populärt då? Varför har det nästan försvunnit idag? Jag är åtminstone säker på att det dippat rejält sedan cirka 20 år tillbaka.

Jag förstår över huvud taget inte grejen med extraljus och hur man kan orka hålla på med sånt. Betala dyra pengar för lampor och montering och sen drar de ström också vilket kostar mer bensin. Allt för att få lite bättre helljus?

Jag tycker det vanliga helljuset duger gott. Jag har aldrig satt på helljuset i en bil och tänkt ”nej det här är alldeles för mörkt, jag måste betala tusentals kronor för en monstruös extraljusramp med krånglig montering”.

Kallas ju norrlandsljus av en anledning. Säkert nice med en 240 på 70talet om du bodde i Stockholm, men då har du aldrig kört på en väg ovanför Gävle vid den tiden i historien.
Citera
2025-04-21, 09:54
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Det var om inte riktigt bra så hyggligt ljusutfall från originalstrålkastare på de flesta volymmärken redan sent 1970-tal.

Minnenas belysta boulevard, um, riksväg: Som Junior Belle du Jour lekare körde jag då stundom natt till pat när nöden var akut. Det gick alltid bra hinna gina för grävlingar, fyllon och andra lurviga nattaktörer.

Extraljus från Hella, Bosch och möjligen Raydoyit [...stavning...] ansågs sexig manlighetsförlängare och blev stormode också i tätorter med gatubelysning.

Ett eftermarknadsmode som omsatte miljoner och som slog an i ett Sverige där rallysporten var stor.
Citera
2025-04-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det ser ju inte klokt ut att smeta dit stora jävla extraljus eller en led ramp på dom flesta moderna bilar. Dessutom är den moderna original belysningen oftast bra mycket bättre än förr.

Det skulle ju inte se vettigt ut med extraljus på valfri Tesla eller en BMW i4 eller en VW id4 eller en SKODA Kodiaq eller en VOLVO EX30 eller en MB GLC eller annan valfri nyare bilmodell. Inte heller på min egen Audi RS3 från 2025 skulle det se vettigt ut.

Det finns väldigt diskreta extraljus-ramper för moderna bilar.

https://www.rindab.se/wp-content/upl...MAINMY23-2.jpg

Finns även mer diskreta som sitter precis under nummerplåten.

https://cdn.trucker.se/media/images/...20-30286_5.png
Citera
2025-04-21, 11:40
Medlem
Citat:

Du förstår inte grejen? Jag har nyligen köpt ny bil och installerat extraljus i form av en LED-ramp. Det är första gången jag har extra belysning på bilen. En mörk vintermorgon, jag slog på helljuset för första gången och blev helt paff. Belysningen är helt otrolig. Tack vare LED-rampen ser jag numera allt. En helt ny värld har öppnat sig

Är detta en extra kostnad? Ja, självklart.
Citera
2025-04-21, 11:44
Medlem
Hur mycket mer bränsle tror du en bil drar med låt oss säga 300w mer förbrukning på generatorn?

Ledtråd: Det är inte direkt som att ha igång luftkonditioneringen.
Citera
2025-04-21, 11:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Det var om inte riktigt bra så hyggligt ljusutfall från originalstrålkastare på de flesta volymmärken redan sent 1970-tal.

Minnenas belysta boulevard, um, riksväg: Som Junior Belle du Jour lekare körde jag då stundom natt till pat när nöden var akut. Det gick alltid bra hinna gina för grävlingar, fyllon och andra lurviga nattaktörer.

Extraljus från Hella, Bosch och möjligen Raydoyit [...stavning...] ansågs sexig manlighetsförlängare och blev stormode också i tätorter med gatubelysning.

Ett eftermarknadsmode som omsatte miljoner och som slog an i ett Sverige där rallysporten var stor.

Det är detta jag misstänkte också. Det var till stor del ett mode och en rallyinspirerad kukförlängare.

Jag har aldrig bott i Norrland men såg extraljus hela tiden ändå. ”Hella” var ju en klassiker man minns än idag trots att jag aldrig själv kört en bil med extraljus. Man kommer ihåg märket ändå för det var så vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in