Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
För ett par decennier sedan såg man hela tiden extraljus ute på vägarna. Satt ofta på stora Volvos som Volvo 740, 940, 850, V70 osv men även andra märken. Och det var ju inga nätta LED-saker på den tiden utan det var ju ramper med gigantiska halogenlampor som måste ha dragit massor av ström från batteriet.
Varför var det så populärt då? Varför har det nästan försvunnit idag? Jag är åtminstone säker på att det dippat rejält sedan cirka 20 år tillbaka.
Jag förstår över huvud taget inte grejen med extraljus och hur man kan orka hålla på med sånt. Betala dyra pengar för lampor och montering och sen drar de ström också vilket kostar mer bensin. Allt för att få lite bättre helljus?
Jag tycker det vanliga helljuset duger gott. Jag har aldrig satt på helljuset i en bil och tänkt ”nej det här är alldeles för mörkt, jag måste betala tusentals kronor för en monstruös extraljusramp med krånglig montering”.
Förr så var ljuset kass på bilen, nu är ljuset på bilen bättre än dessa helljus från förr.
Har haft helljus (ramp) på minna tre sista bilarna åker mycket (nya )
Men den jag har nu så har jag ej haft det, kontoret ligger nära och mindre bil i tjänsten.
Men ska plocka ut ny bil strax och den kommer få ramp då jag kommer köra mer bil i nu framöver.
Bor i dalarna å där är det mycket skog och mörkt