Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-21, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ok, vacumet kvar få vid huvudcylindrrn, å styrservot går på el va.

Det finns krav på att bromsarnas servoverkan inte skall försvinna omedelbart motorn stoppar utan klara typ 2-3 inbromsningar innan det är slut på vacuum i systemet, då är bromsarna såklart fortfarande fungerande men betydligt mer tungtrampade.

Detta uppnås på lite olika sätt beroende på bil och motor.
Men man kan tillse att vacuum tillräckligt för att klara detta krav lagras antingen i själva bromsservot som huvudcylindern sitter på, eller en separat vacuumackumulator i form av en liten tank som kan sitta t ex bakom ett hjulhus i motorrummet.

På dieselbilar där motorn ju vanligen inte har ett gasspjäll som bensinmotorer så ärendet ju svårt att skapa vacuum till bromsservo så på dessa motorer kan det t ex sitta en särskild vacuumpump som drivs av motorn.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-04-21 kl. 09:03.
Citera
2025-04-21, 09:12
Medlem
Dille24s avatar
Du har ju alltid handbromsen också... i min ungdom så slog jag ibland ifrån tändningen när jag susade ner för branta backar för att bara lägga i högsta växeln när jag ville få igång motorn igen för att köra vidare. På så sätt drog bilen inget bränsle vid frirull!

Idag frirullar jag om jag inte behöver sänka farten. Man kommer betydligt längre på det sättet.
Citera
2025-04-21, 09:14
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag har fått intrycket att bränslet är med o smörjer motorn. Vad händer om du tar bort det under en längre tid?

Bränslet i en modern bil smörjer mycket lite. Du har ju motoroljan för smörjning idag!

Så det är verkligen inget du behöver oroa dig för. Dessutom handlar det ju sällan om mer än en minuts motorbroms innan du slår i lite bränsle igen..
Citera
2025-04-21, 10:44
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag har fått intrycket att bränslet är med o smörjer motorn. Vad händer om du tar bort det under en längre tid?

På en 4 takts bensinmotor så smörjs kolven från undersidan av motoroljan och det är därför det sitter oljeringar på kolven som förhindrar att oljan kommer upp i förbränningsrummet.
En oljering är inte så pass tät att den tar bort hela oljefilmen från cylinderväggen.

På gamla SAAB med 2 takts motor och oljeblandad bensin finns ingen motorolja och då smörjs motorn av 2 takts oljan som finns blandad i bensinen.
På dessa bilar hade man ett frihjul vilket gjorde att om du tryckte på gasen så drev motorn drivhjulen och släppte du på gaspedalen så frikopplades motorn från drivhjulen och motorn gick på tomgång för att behålla smörjningen i cylindrarna.

Jag är bara en amatör på ämnet så rätta mig om jag har fel så jag lär mig något nytt
Senast redigerad av svengöran 2025-04-21 kl. 10:47.
Citera
2025-04-21, 11:06
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Ja men på tomgång används bara små mängder. Hur modern måste bilen vara för att den inte ska använda bränsle under motorbroms? För jag tvekar på att min gamla skåpbil från 80-talet var så bränsleeffektiv. Och när det gäller min nuvarande bil är jag också ganska osäker.

Ja exakt. På tomgång vet jag man ju hur mycket den tar ungefär så det känns som att man sparar bensin.

Bromsklossarna är ju väldigt billiga att byta och dom håller otroligt länge även när man slösar onödigt med bromsen vilket jag ofta gör.

Men då går ju bilen som den skulle vara gravt tjackskadad och hackar som fan. Och sparar man ens bensin då? Den sprutar väl in bensin ändå som bara inte förbränns.
Jag skulle tro att alla normala bilar sedan runt 2000 stryper allt bränsle vid motorbroms. Alla tillverkare köper delar (motorstyrning, fönsterhissar, krockkuddar...) av samma leverantörer och det finns ingen anledning till att elda bränsle i onödan.
En senare, bör det ha varit, grej är att motorn vid låg belastning kan stänga av enskilda cylindrar, som då bara pumpar luft ett tag. Jag har sett något om individuell ventilstyrning som skulle kunna användas för att mer kunna "frikoppla" enskilda cylindrar, enkelt uttryckt verkar det handla om att stänga av bränslet och öppna alla ventiler. Allt sådant sker givetvis utan att föraren märker något.
Citera
2025-04-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag skulle tro att alla normala bilar sedan runt 2000 stryper allt bränsle vid motorbroms. Alla tillverkare köper delar (motorstyrning, fönsterhissar, krockkuddar...) av samma leverantörer och det finns ingen anledning till att elda bränsle i onödan.
En senare, bör det ha varit, grej är att motorn vid låg belastning kan stänga av enskilda cylindrar, som då bara pumpar luft ett tag. Jag har sett något om individuell ventilstyrning som skulle kunna användas för att mer kunna "frikoppla" enskilda cylindrar, enkelt uttryckt verkar det handla om att stänga av bränslet och öppna alla ventiler. Allt sådant sker givetvis utan att föraren märker något.

Du kan nog räkna med att i princip alla motorer med insprutning sedan ca -90 stängt av bränslet vid motorbroms
Citera
2025-04-21, 11:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du kan nog räkna med att i princip alla motorer med insprutning sedan ca -90 stängt av bränslet vid motorbroms
Så gammalt?
Jag tänkte på Volvo, som någon gång runt 96/97 bytte gaspedal på V70. Den tidigare verkade kopplad med vajer till motorn, så när farthållaren gasade rörde sig pedalen. Den senare hade stillastående pedal, om jag fattat rätt kopplad till en dator i närheten. Jag gissar att byte av motorstyrningssystem var den bakomliggande orsaken.
Citera
2025-04-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
På en 4 takts bensinmotor så smörjs kolven från undersidan av motoroljan och det är därför det sitter oljeringar på kolven som förhindrar att oljan kommer upp i förbränningsrummet.
En oljering är inte så pass tät att den tar bort hela oljefilmen från cylinderväggen.

På gamla SAAB med 2 takts motor och oljeblandad bensin finns ingen motorolja och då smörjs motorn av 2 takts oljan som finns blandad i bensinen.
På dessa bilar hade man ett frihjul vilket gjorde att om du tryckte på gasen så drev motorn drivhjulen och släppte du på gaspedalen så frikopplades motorn från drivhjulen och motorn gick på tomgång för att behålla smörjningen i cylindrarna.

Jag är bara en amatör på ämnet så rätta mig om jag har fel så jag lär mig något nytt
Frihjulet satt även på 4 takterna, tyckte det var en skitbra grej, oftast satt det en Ford v4 i bilarna.
Citera
2025-04-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Så gammalt?
Jag tänkte på Volvo, som någon gång runt 96/97 bytte gaspedal på V70. Den tidigare verkade kopplad med vajer till motorn, så när farthållaren gasade rörde sig pedalen. Den senare hade stillastående pedal, om jag fattat rätt kopplad till en dator i närheten. Jag gissar att byte av motorstyrningssystem var den bakomliggande orsaken.

Gaspedalen kan påverka gasspjäll (bensinmotorer) antingen via armar/deler/stänger (vanligast på antika bilar) eller wire som kom lite senare.

På hyfsat moderna bilar så började man ha ”fly-by-wire” vilket innebär att man med gaspedalen (som via en potentiometer skickar signal till styrsystemet) begär vad man vill ha av motorn, men detta inte direkt påverkan på gasspjället. Detta för att om man t ex gasar full så kan fullt öppet gasspjäll i vissa situationer ge sämre verkan från motorn än vad man begär med pedalen.

Därför så styrs själva spjället av en elektrisk spjällaktuator (liten jäkla elektrisk mojäng…) som i sin tur får styrsignal från motorns styrsystem. Detta för att gasspjället i alla situationer ska ge den öppning som bäst möter det föraren berör med gaspedalen.
Detta kan beskrivas med att om föraren trampar fullt på säg femman från knappa 1000rpm så kommer kanske inte gasspjället att öppna just 100% utan kan kanske öppna 74% spjällvinkel för med det varvtalet och de ambienta förhållandena så skulle 100% spjällvinkel inte ge maximalt vridmoment på de aktuella lastpunkter aktuellt varvtal landar på, utan lägre vridmoment. Sen regleras spjällöppningen konstant i realtid så om föraren håller gasen i botten hela vägen från ca 1000 till 6000 rpm så kommer gaspjället att ändra spjällvinkel mer eller mindre konstant varefter varvtalet stiger för hela tiden ha den spjällöppning som ger maximalt vridmoment genom hela varvtalsspannet. Och skulle man göra om samma accelerationssvep på vinter och sommar så skulle spjället röra sig olika för de ambienta förhållandena är ju olika.
Citera
2025-04-21, 12:12
Medlem
Gå en ecodrivingkurs så får du lära dig att du skall köra med hög växel när det går utför så drar bilen inget överhuvudtaget lägger du ur växeln och rullar så drar bilen i princip lika mycket som när du kör som vanligt.
Citera
2025-04-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Gaspedalen kan påverka gasspjäll (bensinmotorer) antingen via armar/deler/stänger (vanligast på antika bilar) eller wire som kom lite senare.

På hyfsat moderna bilar så började man ha ”fly-by-wire” vilket innebär att man med gaspedalen (som via en potentiometer skickar signal till styrsystemet) begär vad man vill ha av motorn, men detta inte direkt påverkan på gasspjället. Detta för att om man t ex gasar full så kan fullt öppet gasspjäll i vissa situationer ge sämre verkan från motorn än vad man begär med pedalen.

Därför så styrs själva spjället av en elektrisk spjällaktuator (liten jäkla elektrisk mojäng…) som i sin tur får styrsignal från motorns styrsystem. Detta för att gasspjället i alla situationer ska ge den öppning som bäst möter det föraren berör med gaspedalen.
Detta kan beskrivas med att om föraren trampar fullt på säg femman från knappa 1000rpm så kommer kanske inte gasspjället att öppna just 100% utan kan kanske öppna 74% spjällvinkel för med det varvtalet och de ambienta förhållandena så skulle 100% spjällvinkel inte ge maximalt vridmoment på de aktuella lastpunkter aktuellt varvtal landar på, utan lägre vridmoment. Sen regleras spjällöppningen konstant i realtid så om föraren håller gasen i botten hela vägen från ca 1000 till 6000 rpm så kommer gaspjället att ändra spjällvinkel mer eller mindre konstant varefter varvtalet stiger för hela tiden ha den spjällöppning som ger maximalt vridmoment genom hela varvtalsspannet. Och skulle man göra om samma accelerationssvep på vinter och sommar så skulle spjället röra sig olika för de ambienta förhållandena är ju olika.

Ett tillägg är att många bilar är strypta på det sättet också för att t.ex. drivlina ska hålla bättre(alltså inte för att ge maximalt vridmoment). De öppnar inte spjället helt förrän man kommit upp i en viss hastighet/varvtal. På första växlarna kanske de inte öppnar helt överhuvudtaget.
Citera
2025-04-21, 12:22
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag körde just till stan med extremt lite bensin i tanken. Visste verkligen inte om jag skulle komma fram eller inte, så jag lät den rulla i friläge i varenda nedförsbacke i hopp om att jag kanske förbrukar lite mindre då.

Nu kom jag faktiskt fram till stan så det gick ju. Men funkar det här verkligen eller är det bara helt meningslöst? (Min bil är från 2001)

När jag hade min skruttiga gamla skåpbil så gjorde vi nåt liknande på raka vägar. Vi öppnade alla dörrar och tre personer fick stå med ena foten på nedersta steget och sparka fram bilen (föraren inkluderat). Tänk er som en kickbike. Och det funkade ju faktiskt.

Rulla I nedförsbacke med rätt bilmodell; tung & aerodynamisk (+diesel) är vad som kallas ecodriving, min farsa gör det hela tiden med sin Peugeot (den drar 0,1-0,2 istället för 0,5l) när man gör det då man ser förbrukningen i realtid. På min Hyundai Getz funkar det dåligt att göra samma sak då bilen väger för lite och fångar betydligt mer vind än Peugot'n, så även om rullar i friläge i nedförsbackar tappar man farten väldigt fort. En annan 5:a i farter runt 30-60 dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in