Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Så gammalt?
Jag tänkte på Volvo, som någon gång runt 96/97 bytte gaspedal på V70. Den tidigare verkade kopplad med vajer till motorn, så när farthållaren gasade rörde sig pedalen. Den senare hade stillastående pedal, om jag fattat rätt kopplad till en dator i närheten. Jag gissar att byte av motorstyrningssystem var den bakomliggande orsaken.
Gaspedalen kan påverka gasspjäll (bensinmotorer) antingen via armar/deler/stänger (vanligast på antika bilar) eller wire som kom lite senare.
På hyfsat moderna bilar så började man ha ”fly-by-wire” vilket innebär att man med gaspedalen (som via en potentiometer skickar signal till styrsystemet) begär vad man vill ha av motorn, men detta inte direkt påverkan på gasspjället. Detta för att om man t ex gasar full så kan fullt öppet gasspjäll i vissa situationer ge sämre verkan från motorn än vad man begär med pedalen.
Därför så styrs själva spjället av en elektrisk spjällaktuator (liten jäkla elektrisk mojäng…) som i sin tur får styrsignal från motorns styrsystem. Detta för att gasspjället i alla situationer ska ge den öppning som bäst möter det föraren berör med gaspedalen.
Detta kan beskrivas med att om föraren trampar fullt på säg femman från knappa 1000rpm så kommer kanske inte gasspjället att öppna just 100% utan kan kanske öppna 74% spjällvinkel för med det varvtalet och de ambienta förhållandena så skulle 100% spjällvinkel inte ge maximalt vridmoment på de aktuella lastpunkter aktuellt varvtal landar på, utan lägre vridmoment. Sen regleras spjällöppningen konstant i realtid så om föraren håller gasen i botten hela vägen från ca 1000 till 6000 rpm så kommer gaspjället att ändra spjällvinkel mer eller mindre konstant varefter varvtalet stiger för hela tiden ha den spjällöppning som ger maximalt vridmoment genom hela varvtalsspannet. Och skulle man göra om samma accelerationssvep på vinter och sommar så skulle spjället röra sig olika för de ambienta förhållandena är ju olika.