2025-04-21, 04:54
Medlem
Dagens bilar rullar inte alls, försök å putta en elbil på nästan 3 ton å feta hjul, glöm det.
Citera
2025-04-21, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Då har du inga bromsar

Jo det har man, alltid.
Däremot inte så ”bra” bromsar då de blir ”klenare” vid efterföljande bromsning

Citat:
Dagens bilar rullar inte alls, försök å putta en elbil på nästan 3 ton å feta hjul, glöm det.

Jodå, det gör de. Men är tyngre att få igång rullet på från stillastående då det krävs mer för att övervinna det statiska friktionen och rullmotståndet. Sen rullar det på rätt ok om än inte lättast.
Det är t ex fullt möjligt för en vanlig person att utan hjälpmedel sätta en järnvägsvagn på många ton i rullning, p g a stålhjul mot räls som rullar extra lätt.
Citera
2025-04-21, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu gör det ju i princip ingen skillnad i förbrukning, hade varit bättra att stänga av motorn och rullat i nedförsbackarna. Men det är inte många cl du kan tjäna.

Då kan du hamna i tidningen som en tjomme för några år sedan. Han ville spara bensin i en nedförsbacke.

Rattlåset slog till under färd när motorn stängdes av.
Citera
2025-04-21, 07:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Har man lite bensin kvar kan man dra loss två tändspolar så kör man tvåtakt istället
Kul, men det blir inte tvåtakt för det.
Citera
2025-04-21, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jo det har man, alltid.
Däremot inte så ”bra” bromsar då de blir ”klenare” vid efterföljande bromsning

Jodå, det gör de. Men är tyngre att få igång rullet på från stillastående då det krävs mer för att övervinna det statiska friktionen och rullmotståndet. Sen rullar det på rätt ok om än inte lättast.
Det är t ex fullt möjligt för en vanlig person att utan hjälpmedel sätta en järnvägsvagn på många ton i rullning, p g a stålhjul mot räls som rullar extra lätt.
Tar du bort servobromsen lär du inte få stopp på B i len, har bil på 2000kg med breda hjul, den puttar du inte ens inne i garaget på betong.
Citera
2025-04-21, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
En motor med bränsleinsprutning använder NOLL bensin eller diesel när du inte rör gaspedalen under motorbroms.
När motorn går på tomgång behöver den bränsle för att kunna gå på tomgång.
Ta körkort så får du lära dig sånt här.

Så du menar alltså om jag motorbromsar i en lång nedförsbacke så kommer motorn alltså skära ihop?
Citera
2025-04-21, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Så du menar alltså om jag motorbromsar i en lång nedförsbacke så kommer motorn alltså skära ihop?
Det skrev han inte å nä den skär inte, oljepumpen går ji.
Citera
2025-04-21, 08:00
Medlem

Det känns som att du sparar väldigt lite på det där. Är det värt att hålla på så? Vad kostar det om du får motorstopp på grund av att drivmedlet tog slut?

Släng ut motorn och skaffa en lång gummisnodd som du sedan snurrar som fan. Använd denna för att driva ditt fordon. Som sådana där gummisnoddsflygplan där gummisnodden snurrar propellern.
Väldigt enkelt att "tanka" bilen och billigt är det också.
Citera
2025-04-21, 08:02
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Varför skulle en bilmotor skära ihop under motorbroms?
Kör du en av de första Saabarna med 2-takt utan frihjul så kan den skära.
Alla andra trycksmorda 4-taktare skär inte.
Citera
2025-04-21, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Varför skulle en bilmotor skära ihop under motorbroms?
Kör du en av de första Saabarna med 2-takt utan frihjul så kan den skära.
Alla andra trycksmorda 4-taktare skär inte.

Jag har fått intrycket att bränslet är med o smörjer motorn. Vad händer om du tar bort det under en längre tid?
Citera
2025-04-21, 08:43
Medlem
Citat:
Tar du bort servobromsen lär du inte få stopp på B i len, har bil på 2000kg med breda hjul, den puttar du inte ens inne i garaget på betong.

Jag har en över 2 ton tung bil med breda hjul i garaget, den puttar jag. Det går tungt att få igång rullet ja, men sen rullar det skapligt bra.

Nej, bromsarna försvinner inte när motorn stoppas, inte ens servobromsen försvinner direkt….
Citera
2025-04-21, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har en över 2 ton tung bil med breda hjul i garaget, den puttar jag. Det går tungt att få igång rullet ja, men sen rullar det skapligt bra.

Nej, bromsarna försvinner inte när motorn stoppas, inte ens servobromsen försvinner direkt….
Ok, vacumet kvar få vid huvudcylindrrn, å styrservot går på el va.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in