Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-20, 16:55
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag körde just till stan med extremt lite bensin i tanken. Visste verkligen inte om jag skulle komma fram eller inte, så jag lät den rulla i friläge i varenda nedförsbacke i hopp om att jag kanske förbrukar lite mindre då.

Nu kom jag faktiskt fram till stan så det gick ju. Men funkar det här verkligen eller är det bara helt meningslöst? (Min bil är från 2001)

När jag hade min skruttiga gamla skåpbil så gjorde vi nåt liknande på raka vägar. Vi öppnade alla dörrar och tre personer fick stå med ena foten på nedersta steget och sparka fram bilen (föraren inkluderat). Tänk er som en kickbike. Och det funkade ju faktiskt.
Citera
2025-04-20, 17:02
Medlem
Det är meningslöst på en någorlunda modern bil. Det går till och med åt mer bränsle med friläge jämfört med motorbroms.
Citera
2025-04-20, 17:06
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är meningslöst på en någorlunda modern bil. Det går till och med åt mer bränsle med friläge jämfört med motorbroms.

Ja för motorn som är frikopplad måste ha lite soppa men man kommer kortare när man ligger o rullar me vöxellådan i ingrepp

Jag har lekt lite med en bil o har för mig med att rulla frikopplad trots allt ger mest
Citera
2025-04-20, 18:14
Medlem
NyaHenriksss avatar
Rulla i friläge använder bränsle för att motorn ska gå på tomgång.
Motorbroms använder inget bränsle.
Citera
2025-04-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Rulla i friläge använder bränsle för att motorn ska gå på tomgång.
Motorbroms använder inget bränsle.

Korrekt, men i vilket läge kommer man längst sträcka innan man måste börja köra igen….?
Citera
2025-04-20, 18:47
Medlem
NyaHenriksss avatar
Motorbromsa så länge man kan.
Citera
2025-04-20, 19:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Lustigt att ett ord kan få så olika betydelser med tiden.

På min tid betydde motorbroms att man saktade in genom nerväxling.

En del äldre bilar hade en genialisk uppfinning som heter frihjul.
Då kunde man köra snålt genom att rulla i nerförsbackarna.
Citera
2025-04-20, 19:16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Motorbromsa så länge man kan.
Vad grundas det på?

Det mest vetenskapliga jag hört om sådant var någon studenttävling (lätta fordon, liten och lätt förare, något som liknade cykelhjul och små förbränningsmotorer). Det vinnande receptet var att alltid använda motorn när den var igång, alltså starta, accelerera, frikoppla, stäng av, rulla, repetera. Accelererar man för mycket så blir luftmotståndet dyrt.

Moderna bilar kan väl stänga av enskilda cylindrar vid låg belastning? Det talar för att rulla.
Citera
2025-04-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det förutsätter att du vill bromsa du rullar ju inte lika långt då, så det kan omöjligt påverka positivt på hur långt du kommer men ja visst om du släpper gasen i en nedförsbacke så kan mätaren visa noll.
Citera
2025-04-20, 20:13
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vad grundas det på?

Det mest vetenskapliga jag hört om sådant var någon studenttävling (lätta fordon, liten och lätt förare, något som liknade cykelhjul och små förbränningsmotorer). Det vinnande receptet var att alltid använda motorn när den var igång, alltså starta, accelerera, frikoppla, stäng av, rulla, repetera. Accelererar man för mycket så blir luftmotståndet dyrt.

Moderna bilar kan väl stänga av enskilda cylindrar vid låg belastning? Det talar för att rulla.

En motor med bränsleinsprutning använder NOLL bensin eller diesel när du inte rör gaspedalen under motorbroms.
När motorn går på tomgång behöver den bränsle för att kunna gå på tomgång.
Ta körkort så får du lära dig sånt här.
Citera
2025-04-20, 20:55
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
En motor med bränsleinsprutning använder NOLL bensin eller diesel när du inte rör gaspedalen under motorbroms.
Inte så säker på om alla bilar är så. Jag följer med min färddator noga når jag kör, även med motorbroms säger den att bilen(automat) använder 0,2 l/mil.
En tidligara bil jag hadde med färddator sa 0,0.
Inte vet jag, men en bensinbil som står på tomgång använder ca. 1l pr timme.
Citera
2025-04-20, 21:02
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
När man motorbromsar så kommer man behöver elda mer bensin för att accelerera. Eftersom man i vissa fall bromsar i onödan.

Jag skulle gärna se dina uträkningar i ämnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in