Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2025-08-14, 16:59
Medlem
Knivur-273s avatar
Ett motargument mot bara ett spegeluniversum, är att varför skulle det bara finnas två ?
Varför inte tre, fyra eller ett oändligt antal ?

Tanken vore ologisk.

Men det behöver väl ej vara spegeluniversa, utan helt olika och skilda i tid och rum.
Citera
2025-08-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag anser samtidigt att det finns något utanför allt i ett oändligt universum, det säger sig själv
Jag skulle nog faktiskt hellre säga att det där är ett särdeles märkligt påstående. Det finns ingenting "utanför" ett oändligt universum.
Citera
2025-08-14, 18:39
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Jag skulle nog faktiskt hellre säga att det där är ett särdeles märkligt påstående. Det finns ingenting "utanför" ett oändligt universum.
Det där är en lingvistisk filosofisk fråga som är lätt att ifrågasättas för då vi har en språklig brist att kunna tala om saker som är just tex oändliga.
Men upp nu till bevis hur bra du själva skriver och ge oss minst två andra teorier som jag själv bjöd på utan att citera och med egna ord helt enligt regelverket.
Citera
2025-08-14, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Det där är en lingvistisk filosofisk fråga som är lätt att ifrågasättas för då vi har en språklig brist att kunna tala om saker som är just tex oändliga.
Men upp nu till bevis hur bra du själva skriver och ge oss minst två andra teorier som jag själv bjöd på utan att citera och med egna ord helt enligt regelverket.
OM du vill chatta upp mig, så föredrar jag en bar med bärs. För annat jag skrivit har du en hel grupp att söka i om du nu letar andra som föreslagit saker som inte varit särdeles vetenskapliga .. eller vad du nu var ute efter som ämne.
Citera
2025-10-20, 13:15
Medlem
Knivur-273s avatar
Det kan stämma, men enligt "multivershypotesen" finns ett oändligt andra multiversa enligt Andrej Linde.

Alla isolerade i närmast oändliga avstånd, tid, och "Evig inflation"
Citera
2025-10-20, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det kan stämma, men enligt "multivershypotesen" finns ett oändligt andra multiversa enligt Andrej Linde.

Alla isolerade i närmast oändliga avstånd, tid, och "Evig inflation"
Jag önskar att seriösa (de flesta är) kunde sluta lufta hypoteser på det här viset, för de får de utan nån vidare utbildning att genast springa in på "men kändisen Linde sa att ..".

Det finns inga som helst bevis för multiverse, eller för den delen dimensioner utanför de tre vi känner till. Tid är inte ens bevisat att vara en dimensionsanalog. Tid är tid .. och flera andra kändisar har flängt ut hypoteser kring det, som alltid tas fel av de som saknar bakgrunden för att förstå vetenskapligt bollspark.

Trots det är det bra att man inte håller det inom väggarna, för det hade bara blivit ännu sämre - utan svensson måste fås att förstå att även kända vetenskapare slänger runt abstrakta och obevisbara idéer - för att röra om i myrstacken hos kollegorna, inte för att dom *tror* på det.
Citera
2025-10-20, 16:16
Medlem
Knivur-273s avatar
Men om vårt observerbara univerum vore det enda existerande, hur började saken ?

Tiden, när startade tiden ?
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-20 kl. 16:18.
Citera
2025-10-20, 16:39
Medlem
Citat:
Men om vårt observerbara univerum vore det enda existerande, hur började saken ?

Tiden, när startade tiden ?
Kommer tanken på "multiverse" lösa det för dig eller bara skjuta det bakåt? Likt en massa människor som säger "livet uppstod inte på jorden, det kom från rymden!".

Eh. Så var kom *det* ifrån, då?
Citera
2025-10-20, 17:02
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Kommer tanken på "multiverse" lösa det för dig eller bara skjuta det bakåt? Likt en massa människor som säger "livet uppstod inte på jorden, det kom från rymden!".

Eh. Så var kom *det* ifrån, då?
Sant, varför i helvetet skulle livet på jorden emanerat i världrymden, det vore ju befängt med våra mycket kända goda förutsättningar för livets uppkomst.
Citera
2025-10-20, 17:26
Medlem
Citat:
Sant, varför i helvetet skulle livet på jorden emanerat i världrymden, det vore ju befängt med våra mycket kända goda förutsättningar för livets uppkomst.
Jag anar en ironi men även om du tänker jorden, som snabbt sköljdes över av vatten från "the great bombardment", så lär det inte varit unikt i universum begränsat som det är av att "bara vara ett enda".

Det har troligt skett en massa gånger, att en stenplanet som skapades nära solen sedan drunknade i vattenasterioder pga en större planet aningen längre ut. Det är ju, trots allt, så vi ser andra stjärnsystem - de stora planeterna är längre ut. Räknat på ena handens fingrar, alltså, inte på alla ca biljoner planeter som finns här hos oss.

Men återigen flyttar det bara problemet åt sidan. Lite som hur samhall städar, eller google hanterar attacker. Man tar inte i frågan man säger det är "nån annans problem". Och det funkar inte i vetenskapen.

Så med våra troligen "normala" förutsättningar (eftersom vi inte har nån anledning att tro nåt annat) - varför uppstod liv här? Eller är frågan så simpel som att det int gjorde utan nån annanstans men det är ju ffs inget svar! Hur uppstod det DÄR?

Och eftersom vi troligen e normala på det stora hela, och inget liv kan anses trilla ner för vi e speciellt goda, eller varit här speciellt länge (det har vi inte), så är nästa sak att fundera på om det helt enkelt är så att chans spelat roll. Ok vi hade en del fördelar med krocken som skapade månen, så jordens innersta fick en redig spark i arslet - till den grad att den till denna dag skapar ett magnetfält som i varje punkt kanske e pytte men på det stora hela är enormt.

Det gav oss också en yta som tack vare late heavy bombardment svalnade oväntat snabbt, ett par kilometer sten ovanpå en kokande jord (och månen, glöm inte det, som var extremt nära då och via nästan milshöga tidvattensvågor medverkade till att skapa en relativt kall utsida av jorden).

Det ÄR faktiskt en märklig massa företeelser, när man tänker efter, som medgett jorden som vi ser den.
Citera
2025-10-22, 21:34
Medlem
Knivur-273s avatar
Ja, det kallas "sällsynta jorden- hypotesen" Och kan ge en god förklaring till "Fermi-paradoxen"

De finns, men är mycket långt borta.

Om jag satt i en gummibåt i stilla havet och ropade: Hallå ?

Tror du att någon sannolikt skulle höra mig ?

Det skulle förmodligen ej fungera i Vänern, Vättern, Mälaren eller Storsjön, eller någon annan större sjö heller.

För jag tror ej att någon skulle höra mig.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-22 kl. 21:46.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in