• 1
  • 2
2025-04-20, 09:45
Medlem
Knattarnas avatar
Som man har jag aldrig känt det behovet? Jag har aldrig varit med om att jag fått en massa vatten upp i näsan när jag hoppat i vattnet vid en brygga eller liknande. Det är i alla fall inget jag tänkt på eller som besvärat mig.

Ändå verkar det vara väldigt viktigt för många tjejer att hålla för näsan när de hoppar i vattnet. Varför är det bara de som gör det? Varför tar nästan inga killar efter dem?

Finns det killar och män som egentligen vill hålla för näsan men inte vågar eftersom det ses som fjolligt? Beror den upplevda fjolligheten på att många tjejer gör det? Varför är då inte tjejer själva rädda att upplevas som fjolliga?
Citera
2025-04-20, 09:48
Avstängd
67arigGubbes avatar
Också märkt av detta, försökt påpeka att det inte kommer nåt i näsan men utan framgång.

Vi män lite mer hårdhudade kanske inte känner av enstaka droppar i näsan medans kvinnor får kallsup.

Väldigt fjolligt ifall en man skulle hålla sig för näsan.

Förståligt om man gör det ifall man tex simmar upp och ner, eller kanske en kullerbytta.
Citera
2025-04-20, 09:49
Avstängd
Tjejer ska väl vara fjolliga?
Citera
2025-04-20, 09:51
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Också märkt av detta, försökt påpeka att det inte kommer nåt i näsan men utan framgång.

Vi män lite mer hårdhudade kanske inte känner av enstaka droppar i näsan medans kvinnor får kallsup.

Väldigt fjolligt ifall en man skulle hålla sig för näsan.

Förståligt om man gör det ifall man tex simmar upp och ner, eller kanske en kullerbytta.

Jag tänker rent fysiskt att om man bara håller andan precis när man hoppar (vilket man ju gör automatiskt) borde det bildas en luftbarriär i näsan automatiskt. Vattnet kan inte komma in eftersom luften inte har någonstans att ta vägen. Luftkudden i näsborrarna hindrar då vattnet från att komma in.
Citera
2025-04-20, 09:54
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Tjejer ska väl vara fjolliga?

Men i dagens feministsverige upplever ju många kvinnor att det är lågstatus att vara fjollig och typiskt feminin. Ändå håller nästan alla för näsan när de hoppar i vattnet.
Citera
2025-04-20, 10:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Som man har jag aldrig känt det behovet? Jag har aldrig varit med om att jag fått en massa vatten upp i näsan när jag hoppat i vattnet vid en brygga eller liknande. Det är i alla fall inget jag tänkt på eller som besvärat mig.

Ändå verkar det vara väldigt viktigt för många tjejer att hålla för näsan när de hoppar i vattnet. Varför är det bara de som gör det? Varför tar nästan inga killar efter dem?

Finns det killar och män som egentligen vill hålla för näsan men inte vågar eftersom det ses som fjolligt? Beror den upplevda fjolligheten på att många tjejer gör det? Varför är då inte tjejer själva rädda att upplevas som fjolliga?
Värre med de tjejer som är så högfärdiga att de riskerar att drunkna i duschen.
(näsan högt upp så det kommer in vatten den vägen)
Citera
2025-04-20, 11:03
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Jag är man och får ALLTID upp enorma mängder vatten i näsan när jag hoppar från en höjd. Håller dock inte för näsan med handen. Brukar blåsa ut innan huvet hamnar i vattnet. Fattar inte hur man är byggd om man INTE får upp vatten i näsan, all logik tyder ju på att man borde få det när man hoppar ned i vatten med 2 kroppsöppningar riktade nedåt vattnet.
Citera
2025-04-20, 11:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Alla (nästan) barn gör så, även pojkar. Alltså håller sig för näsan. Men det kan man träna bort ganska snart. -Jag pratar om dagisbarn och lågstadiet.

Flickor och kvinnor kan vara mer bekymrade om sina frisyrer och ska kamma sig har jag märkt.
Min fru också, konstigt nog. (Hon var DM-medaljör på gymnasiet i simhopp samt senare lotta).
Citera
2025-04-20, 11:18
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Jag är man och får ALLTID upp enorma mängder vatten i näsan när jag hoppar från en höjd. Håller dock inte för näsan med handen. Brukar blåsa ut innan huvet hamnar i vattnet. Fattar inte hur man är byggd om man INTE får upp vatten i näsan, all logik tyder ju på att man borde få det när man hoppar ned i vatten med 2 kroppsöppningar riktade nedåt vattnet.

Om du nu får upp så mycket vatten, varför håller du inte för näsan? Jag är uppriktigt socialantropologiskt intresserad av ditt svar.
Citera
2025-04-20, 11:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Om du nu får upp så mycket vatten, varför håller du inte för näsan? Jag är uppriktigt socialantropologiskt intresserad av ditt svar.

Det behövs inte, innan man ska "hoppa i plurret" så ska man ta ett djupt andetag och "blåsa ut" i ögonblicket när man når ytan, som man dyker in i. -Farsan lärde mig detta när jag var typ fem år, han var (är) dykare. Funkar bra!
Citera
2025-04-20, 11:36
Medlem
Man håller för näsan för att förhindra att vattnet tränger in i näsan och senare upp i huvudet och eventuellt orsakar vattenskalle.
Citera
2025-04-20, 11:41
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Fattar inte hur man är byggd om man INTE får upp vatten i näsan, all logik tyder ju på att man borde få det när man hoppar ned i vatten med 2 kroppsöppningar riktade nedåt vattnet.

Om du håller ner en upp och ned-vänd colaflaska i diskhon, blir den full med vatten då? Nej, för luften har ingenstans att ta vägen. Det är samma med näsan om man håller andan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in