De kanske bara är ovana att bada? Jag har simmat och dykt sedan väldigt tidig ålder, så jag känner inget behov, då jag ändå inte sväljer vatten. Jag kan dock inte minnas att jag någonsin har svalt vatten genom näsan ens som väldigt liten (1-3 år).
Citat:
Ursprungligen postat av
Apanluktardiesel
Jag är man och får ALLTID upp enorma mängder vatten i näsan när jag hoppar från en höjd. Håller dock inte för näsan med handen. Brukar blåsa ut innan huvet hamnar i vattnet. Fattar inte hur man är byggd om man INTE får upp vatten i näsan, all logik tyder ju på att man borde få det när man hoppar ned i vatten med 2 kroppsöppningar riktade nedåt vattnet.
En bit in får man väl vatten, men däremot behöver man inte svälja det och det blåses och rinner ut igen. Åtminstone kan jag stänga igen vägen mellan näsa och svalg. Men visst, när jag under en kort tid vid ett strandbesök har dykt ett hundratal gånger in i vågorna i t.ex. Stilla havet, så brukar saltet från havsvattnet få det börja svida inne i näsans slemhinnor, så en bit in kommer det in lite vatten. Det bör nämnas att jag alltid har haft känslig hud och känsliga slemhinnor, så det krävs inte mycket för att de ska bli irriterade.