2025-04-20, 11:51
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Som man har jag aldrig känt det behovet? Jag har aldrig varit med om att jag fått en massa vatten upp i näsan när jag hoppat i vattnet vid en brygga eller liknande. Det är i alla fall inget jag tänkt på eller som besvärat mig.

Ändå verkar det vara väldigt viktigt för många tjejer att hålla för näsan när de hoppar i vattnet. Varför är det bara de som gör det? Varför tar nästan inga killar efter dem?

Finns det killar och män som egentligen vill hålla för näsan men inte vågar eftersom det ses som fjolligt? Beror den upplevda fjolligheten på att många tjejer gör det? Varför är då inte tjejer själva rädda att upplevas som fjolliga?

Kvinnor känner mer smärta än vad män gör. Detta är naturligt.
Citera
2025-04-20, 11:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Man håller för näsan för att förhindra att vattnet tränger in i näsan och senare upp i huvudet och eventuellt orsakar vattenskalle.

Vattenskalle?
Vad har du fått det ifrån?

Jag har nu kollat igenom vattenskalle-syndromet idag, du kolla det själv:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrocephalus
-Det stämmer inte det du säger!
Citera
2025-04-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vattenskalle?
Vad har du fått det ifrån?

Jag har nu kollat igenom vattenskalle-syndromet idag, du kolla det själv:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrocephalus
-Det stämmer inte det du säger!

Tack för infon
Citera
2025-04-20, 12:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Kvinnor känner mer smärta än vad män gör. Detta är naturligt.

Det stämmer ju inte, de genomgår ju förlossningar.. Med mera.
Jag har som man aldrig tagit en spruta när jag opererat mig i tandvården, jag har visst hög smärttröskel tydligen. Att kvinnor "sjåpar sig" för andra saker som är oviktiga, är en annan sak. det beror på att kvinnor är just kvinnor..
Citera
2025-04-20, 12:11
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Att kvinnor "sjåpar sig" för andra saker som är oviktiga, är en annan sak. det beror på att kvinnor är just kvinnor..

Varför sjåpar de sig då? Det är en uppriktig fråga, jag tycker det är intressant.
Citera
2025-04-20, 12:11
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Jag har som man aldrig tagit en spruta när jag opererat mig i tandvården, jag har visst hög smärttröskel tydligen. Att kvinnor "sjåpar sig" för andra saker som är oviktiga, är en annan sak. det beror på att kvinnor är just kvinnor..

Kvinnor är inte bara kvinnor. Dom har andra egenskaper än vad vi har. Dom är mer vigare än oss och deras hud är 20% mjukare.

En man är ofta "hård" på sin hud.
Citera
2025-04-20, 12:26
Medlem
Europes avatar
De kanske bara är ovana att bada? Jag har simmat och dykt sedan väldigt tidig ålder, så jag känner inget behov, då jag ändå inte sväljer vatten. Jag kan dock inte minnas att jag någonsin har svalt vatten genom näsan ens som väldigt liten (1-3 år).

Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Jag är man och får ALLTID upp enorma mängder vatten i näsan när jag hoppar från en höjd. Håller dock inte för näsan med handen. Brukar blåsa ut innan huvet hamnar i vattnet. Fattar inte hur man är byggd om man INTE får upp vatten i näsan, all logik tyder ju på att man borde få det när man hoppar ned i vatten med 2 kroppsöppningar riktade nedåt vattnet.

En bit in får man väl vatten, men däremot behöver man inte svälja det och det blåses och rinner ut igen. Åtminstone kan jag stänga igen vägen mellan näsa och svalg. Men visst, när jag under en kort tid vid ett strandbesök har dykt ett hundratal gånger in i vågorna i t.ex. Stilla havet, så brukar saltet från havsvattnet få det börja svida inne i näsans slemhinnor, så en bit in kommer det in lite vatten. Det bör nämnas att jag alltid har haft känslig hud och känsliga slemhinnor, så det krävs inte mycket för att de ska bli irriterade.
Senast redigerad av Europe 2025-04-20 kl. 12:32.
Citera
2025-04-20, 12:39
Avstängd
Ett standardsvar jag kommer från tiden som liten är - jag vill inte få en kallsup!
Citera
2025-04-20, 12:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Kvinnor lär ha lägre smärtminne än män, dvs de glömmer smärtan fortare än män. Detta för att de ska kunna tänka sig att föda ytterligare barn.

De som har varit med har väl sett förändringen. Under själva förlossningen kan de oja sig och kämpa - men så fort ungen är ute och ligger på deras kropp är smärtan som bortblåst och ögonen tindrar av lycka.
Citera
2025-04-20, 13:01
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Det behövs inte, innan man ska "hoppa i plurret" så ska man ta ett djupt andetag och "blåsa ut" i ögonblicket när man når ytan, som man dyker in i. -Farsan lärde mig detta när jag var typ fem år, han var (är) dykare. Funkar bra!
Så kan man göra, men då kan man vara under vattnet kortare tid eftersom man släppt ut luft med en stor del syre i sig för tidigt. Håller man andan längre innan man släpper ut innehåller luften mer koldioxid vilket man ändå inte har någon nytta av. Om din farsa var dykare borde han veta det.
Citera
2025-04-20, 13:05
Medlem
italiensks avatar
Ej få vatten i näsan.
Citera
2025-04-20, 13:15
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Ej få vatten i näsan.