Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-20, 18:12
Medlem
Proras avatar
Första gången jag stötte på den fastsatta korken var väl för ungefär ett år sedan. Jag trodde då i början att det rörde sig om ett fabrikationsfel. Jag insåg snart, när det uppmärksammades i media, att idiotin kom från högre ort. Jag sliter alltid loss korken oavsett förpackning, men skruvar på den och återvinner. Jag har dock viss förståelse för att vissa blir förbannade och efter att ha slitit loss korken tyvärr slänger den åt tjottahejti.
Citera
2025-04-20, 18:14
Medlem
Ölburkar funkar ju fint ,,, där behöver man inte släna ngt.
Kanske designa om produkterna
Citera
2025-04-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Så jävla rätt åt dessa miljömuppar.

Tror de flesta är som jag som nu istället sliter bort kortkfanskapet och slänger den.

Då den både är ivägen, och svårare att sätta tillbaka.

Den som klubbade igenom denna lag, eller den som kom med förslaget bör man straffa med 4 piskrapp per korkar man hittar per 100kbm

Det är människor som du som gör att fascism och angiveri behövs. Idioter som inte kan tänka på annat än sig själv och hämnd mot omgivningen för att du blivit född. Det är givetvis inte "miljömuppar" du straffar utan miljön. Vill du bo på en soptipp så ska vi fan fjättra dig där tills du dör, men låt oss andra leva i en ren miljö.
Citera
2025-04-20, 18:19
Medlem
Ferhs avatar
Ett väldigt förutsägbart och logiskt resultat. Brukar själv alltid utan undantag slita av plastkorkarna, och fullt förståeligt att vissa blir så irriterade att de även slänger iväg dem i naturen.
Citera
2025-04-20, 18:21
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
Det är människor som du som gör att fascism och angiveri behövs. Idioter som inte kan tänka på annat än sig själv och hämnd mot omgivningen för att du blivit född. Det är givetvis inte "miljömuppar" du straffar utan miljön. Vill du bo på en soptipp så ska vi fan fjättra dig där tills du dör, men låt oss andra leva i en ren miljö.

Du ska då inte peka finger din lilla jävel! Bara för att jag då och då slänger korkfan som ej går att sätta tillbaka så påverkar inte min kork nåt din miljöbög.
Citera
2025-04-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Ja visst.
Tror många som köper en förpackning och vill "dricka direkt ur" förpackningen blir lätt irriterade då den sitter som en kladdig smäck i kinden..
I ren protest kastar man den i naturen.
Tror inte det är i ren protest utan det är folk som har för vana att bara kasta cigg och skräp på marken. Och då korken är ivägen och svårare att sätta tillbaka, då åker den i backen
Citera
2025-04-20, 18:43
Medlem
rovmuns avatar
Går det inte att införa en kork med wire så att det inte går att ryka av korken eller någon härdad minikedja som inte går att knipsa så enkelt. Alla har inte med sig vinkelslip skulle höjas säkerheten oroligt även om vissa skulle kunna komma runt den. Då skulle EU bli överlyckliga
Citera
2025-04-20, 18:56
Medlem
sxephils avatar
Förstår inte problemet med dessa korkar även om nyttan så klart är överdriven. I Japan har de knappt några papperskorgar ute och ingen slänger korkar i naturen. Det är kulturellt men blattar bryr sig inte.
Citera
2025-04-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Artikel i AB idag

"Fler plastkorkar i naturen efter nya sitta fast-lagen"

EU införde en lag om att plastkorkar ska sitta fast på flaskorna men nu ökar skräpet med lösa korkar i naturen.

Nu ser man ökad mängd lösa plastkorkar i naturen, alltså helt emot vad man förväntat sig.
Man misstänker att folk blir irriterade av plastkorkar som är i vägen.
Från 2023 till 2024 tredubblades nämligen antalet plastkorkar utmed stränderna på Västkusten.

"Antalet har ökat från 46 korkar per 100 meter strand till 144."

Jag instämmer, de är skit i vägen när man ska dricka och kommer ofta i fel gänga när man ska sätta tillbaka korken på flaskan. Ibland sliter jag loss korken.

Hur gör ni?
Tycker nu det var bra och ser inga problem?
Eller slänger ni korken lös eller sätter tillbaka den på flaskan?

Källa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rzd9Vd/plastkorkar-i-naturen-okar-trots-nya-lagen

"Tre gånger fler plastkorkar vid Västkusten"

Källa P4
https://www.sverigesradio.se/artikel/trendbrottet-tre-ganger-fler-plastkorkar-vid-vastkusten?fbclid=iwzxh0bgnhzw0cmteaar7shugeifjdu6 yhh8j 2w6ty6hjh5bpsetvb0aroqvomqkewf0khihxw-ovdha_aem_scbxjmnk1kiazolxh_jydw

Folk sliter ju av korkarna… så då hamnar de väl i naturen.
Citera
2025-04-20, 18:58
Medlem
JackBlacks avatar
När bytte Sverige från vanliga tetrapack till de med korkar? Kanske är en bidragande faktor.
Citera
2025-04-20, 19:23
Medlem
Majasmokers avatar
Jag sliter av den men slänger den givetvis inte i naturen eftersom jag inte är en äcklig jävla idiot. Däremot går den ofta i brännbart som straff för idiotin att göra så den sitter ivägen & krånglar

Innan den började sitta fast så skruvade jag givetvis alltid på den eller slängde den i plastskräpet för återvinning eller om det eldas på effektivare sätt än med helt blandade sopor.
Citera
2025-04-20, 19:52
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Artikel i AB idag

"Fler plastkorkar i naturen efter nya sitta fast-lagen"

Hur gör ni?
Tycker ni det var bra och ser inga problem?
Eller slänger ni korken lös eller sätter tillbaka den på flaskan?[/url]

Jag sliter (eller klipper med avbitare) alltid bort dem så det går att dricka och stänga normalt. Hade tanken i början att "demonstrera" mot denna EU-skit med att kasta dem lite här och där ute men kom på bättre tankar. Naturen ska inte lida pga den puckade EU-elitens tilltag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in