Nytt inslag i SVT idag!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...ar-tredubblade
Det nya kravet på att plastkorkar måste sitta kvar på förpackningarna skulle minska skräpet i naturen. Men en rapport från Håll Sverige Rent visar att antalet plastkorkar på stränder ökar för första gången på flera år.
Jag gjorde tidigare i år en tråd där jag frågade om ni gör något mot att protestera mot det nya otyget med korkar som sitter fast.
Jag berättade bland annat att jag själv sliter av korkarna på alla flaskor och samlar dom i en påse.
Sedan går jag ut i diverse skog, natur och strand och slänger ut alla korkarna lite här och var i naturen tills det är slut i påsen. Det blir en hel del korkar jag slänger ut varje månad eftersom jag köper mycket läsk, kolsyrat vatten, mjölk etc. till mig själv och hela familjen, och vi är totalt sex stycken i min familj.
Förr var jag alltid väldigt noggrann med att panta flaskorna med korken påskruvad, men som hämnd för att de nu sitter fast och förstör njutningen av drickandet och skruvandet så sliter jag alltså av korken och slänger den ute i naturen.
Tråden:
(FB) Gör ni något för att protestera mot korkarna som sitter fast på flaskan?
Jag fick stor respons från flera Flashbackare som gör samma sak, och även nya hjältar som vill hjälpa till i kampen mot den fastsittande korken.
Det är med stor glädje som jag läser att vår kamp går fortsatt framåt. Korkarna i naturen ökade för första gången på flera år. Fortsätter vi som vi gör kommer de snart tvingas dra tillbaka det här jävla tramset.
Hur ser ni Flashbackare på att korkarna ute i naturen ökar för första gången på flera år? Hur stor del av denna framgång kan vi ta åt oss äran av?
Trevlig sommar!