2025-04-20, 09:27
Medlem
Sunimods avatar
Artikel i AB idag

"Fler plastkorkar i naturen efter nya sitta fast-lagen"

EU införde en lag om att plastkorkar ska sitta fast på flaskorna men nu ökar skräpet med lösa korkar i naturen.

Nu ser man ökad mängd lösa plastkorkar i naturen, alltså helt emot vad man förväntat sig.
Man misstänker att folk blir irriterade av plastkorkar som är i vägen.
Från 2023 till 2024 tredubblades nämligen antalet plastkorkar utmed stränderna på Västkusten.

"Antalet har ökat från 46 korkar per 100 meter strand till 144."

Jag instämmer, de är skit i vägen när man ska dricka och kommer ofta i fel gänga när man ska sätta tillbaka korken på flaskan. Ibland sliter jag loss korken.

Hur gör ni?
Tycker nu det var bra och ser inga problem?
Eller slänger ni korken lös eller sätter tillbaka den på flaskan?

Källa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rots-nya-lagen

"Tre gånger fler plastkorkar vid Västkusten"

Källa P4
https://www.sverigesradio.se/artikel...1kiazolxh_jydw
Citera
2025-04-20, 09:32
Medlem
Jag förstår inte varför folk slänger det i naturen, där är grundproblemet givetvis att folk saknar en hjärna.

Men jag håller med om att nuvarande konstruktion väcker irritation och man river av den.
Citera
2025-04-20, 09:38
Medlem
67arigGubbes avatar
Så jävla rätt åt dessa miljömuppar.

Tror de flesta är som jag som nu istället sliter bort kortkfanskapet och slänger den.

Då den både är ivägen, och svårare att sätta tillbaka.

Den som klubbade igenom denna lag, eller den som kom med förslaget bör man straffa med 4 piskrapp per korkar man hittar per 100kbm
Citera
2025-04-20, 09:39
Medlem
VoktorDodkas avatar
Eftersom jag pantar läskflaskor får korken sitta kvar, jag dricker alltid ur glas ändå. Men jag tycker att det är en idiotidé som allt annat som kommer från klimatfåntrattar, hur har klimatet och miljön förbättrats av alla idiotier dom kommit med? Inte ett dugg och det kommer inte ändras av några åtgärder heller.

En ändring den korkade korkidiotin gjort i min vardag gäller mjölkförpackningar. Eftersom det är okej med en plastkork i återvinningskassen för förpackningar slänger jag även hårdplast där.
Citera
2025-04-20, 09:39
Medlem
kalkryggars avatar
Det beror på. På flaskor som jag dricker direkt ur så sliter jag alltid loss den.

Men jag slänger aldrig någon kork i naturen. Men det gjorde jag inte innan heller. Det är ju bara idioter som slänger sånt i naturen.

Jag misstänker att det är Sverigedemokrater som gör det. De brukar ju göra sånt enligt erfarenhet.
Citera
2025-04-20, 09:40
Medlem
ElexirPharmas avatar
Hur lågt tålamod får man ha om man inte klarar av att sätta dit en kork?

Man blir tillfredsställd och får en dopaminkick när man satt dit den igen. Prova själva.
Citera
2025-04-20, 09:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Hur lågt tålamod får man ha om man inte klarar av att sätta dit en kork?

Man blir tillfredsställd och får en dopaminkick när man satt dit den igen. Prova själva.
Jag vet men numera behöver man se på korken och flaskan att man kommer in vinkelrätt så man kommer i rätt gänga. Har mycket erfarenhet att skruva ihop saker man aldrig att det är något som försöker dra muttern i fel läge som plastskiten på korkarna gör nu.

Sätter alltid tillbaka korken på flaskan före den hamnar i pantlådan.
Citera
2025-04-20, 09:55
Medlem
anarquistens avatar
Sliter loss korken för att kunna dricka normalt men skruvar på den när flaskan är tom.
Ännu mer irriterande är korkarna på fil- och mjölkförpackningar då dessa alltid verkar vrida lite på sig när man häller och dessutom är svåra att skruva åt då de ofta fjädrar emot om inte gängorna ligger exakt i varandra. Jag öppnar därför numera genom att vika upp ena fliken som på gamla paket och ignorerar korken helt.

Vem som helst kunde nog räkna ut med arslet att detta symbolpolitiska miljöjippo inte skulle fungera heller!
Citera
2025-04-20, 09:58
Medlem
Onanikrems avatar
Är väl ungefär som när de införde plastpåseskatten. När man ändå betalt för det så klart som fan man åkte till havet och kastade plastpåsarna.

Nä, allvarligt, jag började använda rygga/Coops nylån flergångspåse. Den senare passa bra i benfickan.
Däremot köpte jag väl 1000 soppåsar från Kina/Temu.
Citera
2025-04-20, 09:59
Medlem
StigEngstroms avatar
3 gånger så mer plastkorkar på västkusten sen det infördes är ju ändå helt otroligt.
Bra jobbat miljömuppar.
Citera
2025-04-20, 10:21
Medlem
Sunimods avatar
Man kan undra vad de gjorde för tester innan de införde skiten?

Och vem tar nu ansvar när vi ser en kraftig ökning av lösa plastkorkar i naturen?

Jo jag sliter ofta bort korken och med kniv tar bort plastskiten som sitter kvar på flaskan så slipper man bli störd av det när man dricker ut flaskan.
Citera
2025-04-20, 10:27
Medlem
Sunimods avatar
Artikel även i Expressen med bild

https://www.expressen.se/nyheter/sve...gs-vastkusten/

Man tror plastkorkarna kommer från andra länder och beror på att folk blir irriterande på korkarna.
Bilden visar korkar från pappförpackningar vilket kanske är stora problemet och inte bara flaskor.
Senast redigerad av Sunimod 2025-04-20 kl. 10:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in