Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-20, 16:45
Medlem
Jag förstår inte hur skräpet kan öka i naturen? Även om man sliter loss korken från tvångsstrippen så behövs den ju så länge det är vätska i förpackningen? Antyder artikeln att folk i rent irritationssyfte skruvar loss korken och kastar den i naturen när förpackningen är tom? Jag tror inte ”vinsten” motsvarar ansträngningen i det fallet. ”Ha Ha, där fick minsann alla gretor” sa ingen, någonsin.
Citera
2025-04-20, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Har du resten av citatet? Känns som det slutade inne i en mening på nåt sätt.

Har uppdaterat inlägg 69.
Citera
2025-04-20, 16:48
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Jonathan Swift beskrev EU på pricken redan1726 i Gulliver's resor

Copilot:

The place you're referring to is **Laputa**, a floating island in *Gulliver's Travels* by Jonathan Swift. Laputa is inhabited by people obsessed with science, mathematics, and abstract theories, often to the point of absurdity. The residents are so engrossed in their intellectual pursuits that they neglect practical matters, leading to bizarre and impractical matters, leading to bizarre and impractical inventions[]

(https://gulliverstravels.fandom.com/wiki/Locations "1")[](https://en.wikipedia.org/wiki/Gulliver%27s_Travels "2").
Sista meningen känns konstig. Stämmer den verkligen?
Citera
2025-04-20, 16:49
Medlem
Detta är väldigt märkligt om det stämmer. Säkert finns det en och annan som sliter av korken från flaskan, men att alla skulle göra det är helt orimligt.

Det borde vara relativt enkelt att se om det är gamla eller nya korkar som man hittar
Är det verkligen så att det är ny korkar som är avslitna eller klippta så skulle jag säga att det rör sig om något medvetet sabotage.
Citera
2025-04-20, 16:50
Medlem
Citat:

Tog bara en snabb copy paste på co-pilot för ett snabbt kort svar. GPT är mer precis så fråga den eller ännu hellre läs boken.
Citera
2025-04-20, 16:57
Medlem
-HoneyBadger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Artikel i AB idag

"Fler plastkorkar i naturen efter nya sitta fast-lagen"

EU införde en lag om att plastkorkar ska sitta fast på flaskorna men nu ökar skräpet med lösa korkar i naturen.

Nu ser man ökad mängd lösa plastkorkar i naturen, alltså helt emot vad man förväntat sig.
Man misstänker att folk blir irriterade av plastkorkar som är i vägen.
Från 2023 till 2024 tredubblades nämligen antalet plastkorkar utmed stränderna på Västkusten.

"Antalet har ökat från 46 korkar per 100 meter strand till 144."

Jag instämmer, de är skit i vägen när man ska dricka och kommer ofta i fel gänga när man ska sätta tillbaka korken på flaskan. Ibland sliter jag loss korken.

Hur gör ni?
Tycker nu det var bra och ser inga problem?
Eller slänger ni korken lös eller sätter tillbaka den på flaskan?

Källa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rzd9Vd/plastkorkar-i-naturen-okar-trots-nya-lagen

"Tre gånger fler plastkorkar vid Västkusten"

Källa P4
https://www.sverigesradio.se/artikel/trendbrottet-tre-ganger-fler-plastkorkar-vid-vastkusten?fbclid=iwzxh0bgnhzw0cmteaar7shugeifjdu6 yhh8j 2w6ty6hjh5bpsetvb0aroqvomqkewf0khihxw-ovdha_aem_scbxjmnk1kiazolxh_jydw

Helt begriplig, sliter alltid av de där jävla korkarna och kastar dem åt helvete i ren ilska..
För skruvade jag alltid tillbaka dem på flaskan men inte längre, idioti måste manifesteras hårt tills det blir ändring..
Citera
2025-04-20, 16:57
Medlem
Citat:
Varför inte bara googla så att du får ett sammanhang som anknyter till trådämnet?
”Vad symboliserar Laputa?
Laputa symboliserar det absurda i kunskap som aldrig har testats eller tillämpats , den löjliga sidan av upplysningsintellektualismen.”
”Laputa [ləpju:ʹtə] , den flygande ön med intilliggande kontinent i tredje delen av Swifts ”Gullivers resor” (1726). Allt utförs där efter teoretisk mall, fjärran från verklighetens behov. Satiren riktas mot den okritiska experimentlustan i en del av samtidens vetenskap.”
Citera
2025-04-20, 17:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Jonathan Swift beskrev EU på pricken redan1726 i Gulliver's resor

Copilot:

The place you're referring to is **Laputa**, a floating island in *Gulliver's Travels* by Jonathan Swift. Laputa is inhabited by people obsessed with science, mathematics, and abstract theories, often to the point of absurdity. The residents are so engrossed in their intellectual pursuits that they neglect practical matters, leading to bizarre and impractical matters, leading to bizarre and impractical inventions[]

(https://gulliverstravels.fandom.com/wiki/Locations "1")[](https://en.wikipedia.org/wiki/Gulliver%27s_Travels "2").

Jag tycker inte det fetade stämmer med EU. Däremot att de ljuger, censurerar, förvränger sin aktivism för att förslava och förinta EUs befolkning. Lögner och propaganda sminkas som fakta. Den som ifrågasätter är faktaresistent, den som lämnar fakta som går emot dem sprider hat-fakta. Nu är det så illa att de som kritiserar politikerna och de som är ansvariga ska kunna straffas med fängelse.

Plastpåse-skatten visste man från början att den skulle slå fel. Jag kan förstå tanken med att ha plastkorken fast på plastflaskan så den inte hamnar i naturen och djuren skadar sig. Man borde dock gjort ärliga tester ute bland objektiva kontrollgrupper. Jag har mycket svårt att tro att man gjort det eller lyssnat till kritiken. Man kunde valt en 2-3 cm lång plasttråd från flaska till kork istället, tex.
Citera
2025-04-20, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Borde inte plastkorkarna sitta kvar på flaskorna med fästet de har numera?

Den sitter bitvis i vägen när man vill drick och rivs bort. Sen blir det det lite fnas som gör att korken passar sämre och därmed blir svårare att få dit.

Förövrigt släpar jag nu hem massvis med pappåsar som inte nyttajs utan slängs direkt. Därtill måste jag köpa billiga plastpåsar tillverkade i kina för att slänga mitt skräp i.

Alltså våra åtgärder för miljö.....
Citera
2025-04-20, 17:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Folk blir förbannade på EUs förmynderi och skräpar ner på ren jävelskap. Dom idioterna som hittade på plastkorksbedtämmelserna bör ställas ansvariga och betala för nedskräpandet.
Citera
2025-04-20, 17:57
Medlem
För tog jag av korken som en civilicerad människa och satte tillbaka den på flaskan emellanåt, satte tom tillbaka korken innan jag pantade flaskan.

Men nu är den bara ivägen o åker i första bästa rabatt så fort det är dags att öppna en flaska.

Snacka om att miljömupparna i EU skapat ett problem som inte finns i verkligheten precis som med plastpåsarna.
Citera
2025-04-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
All konstiga påhitt till det sämre kommer från EU när korkarna inte satt fast såg jag aldrig någon kork ligga och skräpa på marken men som det är nu kan man se en och annan kork liggande här och där så det är många som protesterar med att slita bort korkarna och slänga dom och tyvärr hamnar några i naturen mina hamnar iallafall i soppåsen
Ja visst.
Tror många som köper en förpackning och vill "dricka direkt ur" förpackningen blir lätt irriterade då den sitter som en kladdig smäck i kinden..
I ren protest kastar man den i naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in