Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 15:50
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?

Jag blinkar alltid höger också för annars börjar min bil dra i ratten för att jag byter fil.
Citera
2025-04-19, 15:52
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag blinkar alltid höger också för annars börjar min bil dra i ratten för att jag byter fil.

Ja, jag har nu förstått att moderna bilar tydligen har en sådan finess. Detta hade jag ingen aning om, men det kan ju vara en orsak till att det blinkas höger i tid och otid numera.
Citera
2025-04-19, 15:55
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Känns ju inte fel att göra så. Man ligger ju i en fil och går in till nästa. Om vi säger det är en påfart kan det ju också komma bilister snett bakom den man kör om som då ser att man svänger in framför.

Annars ett tecken man sällan ser numera är snabb vänster/höger dvs tack till den man kört om.

Det har du väldigt rätt i! Gick jag ut till höger för att skapa extra utrymme för den som körde om mig så fick jag (nästan) alltid en snabb "dubbelblinkning" till svar. Men det känns som att det var flera år sedan det senast hände...
Citera
2025-04-19, 15:59
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
På Volvo kallas det körfältsassistans och är inget system för att påtvinga slarviga förare att använda blinkers vid körfältsbyte.

"Körfältsassistans hjälper till att förhindra oavsiktliga filbyten i hög hastighet genom att varna och ingripa i styrningen. När körfältsassistans är aktiverat kan bilen varna dig om du är på väg att avvika från körfältet. Den kan också utföra ingripande i styrningen."

https://www.volvocars.com/se/support/car/ex30/article/47d2c97fd33effd3c0a8cc3718c999b7-ca984fa35a035de3c0a8b09707f40fcf-8664b2fa77a7e089c0a8296870d1a409/
Okej, effekten blir dock densamma.
Citera
2025-04-19, 16:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Om allt som ökar säkerheten i trafiken är bra ska man inte ens starta bilen. Kan du utveckla vad du menar?
Jag är tveksam till att det ökar trafiksäkerheten att någon upprepade gånger trycker upp ett gult sken i mitt ansikte när jag försöker hålla utkik efter vilt. Tydligen är det lag på att det ska vara så.

Om du blir distraherad av att folk använder blinkers kanske du inte har nånting på vägen att göra?
Citera
2025-04-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej, det var inte så. Efter omkörning behövdes inte blinkers. Varken på landsväg eller motorväg. Filbyte, ja. Ej omkörning. Tog körkort 1991.

Eller så lyssnade du inte när du tog körkortet jag tog körkortet tidigare än dig och byter man fil så använder man blinkers, landsväg är jag dock mer osäker..Nu pratar jag om endast om en bredare väg utan något mitt streck, är det 2 fil blinkar man även vid omkörning till höger efter omkörning.
Citera
2025-04-19, 17:02
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Blinkers är till för att visa andra trafikanter vad du har för avsikt att göra.

Ändå finns det alltid de som inte kan tänka själva – paragrafryttare som genast ska briljera med:
“Enligt lagen, sida 6 paragraf 34, så behöver jag faktiskt inte…” – blablabla.

Poängen är enkel: När en bil som kör om slår på blinkersen för att byta fil, då vet både den som blivit omkörd och den bakom som också vill köra om vad som är på gång. Alla kan planera därefter. Det handlar om samspel och säkerhet, inte juridik-lek.

Jo det är enkelt egentligen.

Jag lägger också till att mötande trafik gärna ser en tydlig signal om att de inte kommer att frontalkrocks.
Citera
2025-04-19, 17:18
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Om allt som ökar säkerheten i trafiken är bra ska man inte ens starta bilen. Kan du utveckla vad du menar?
Jag är tveksam till att det ökar trafiksäkerheten att någon upprepade gånger trycker upp ett gult sken i mitt ansikte när jag försöker hålla utkik efter vilt. Tydligen är det lag på att det ska vara så.
Om någon "trycker" upp ett gult sken i ditt ansikte är uppenbarligen avståndet till framförvarande otillräckligt!

RIP
Citera
2025-04-19, 17:19
Medlem
PeterJihadis avatar
Vilken jävla icke-fråga.
Citera
2025-04-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).
Vad avses med "normala" här?
En km efter omkörning?
Citera
2025-04-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Menar du att "moderna" bilar är utrustade med sådana galenskaper?

Du kan som förare stänga av funktionen. De flesta väljer dock att inte göra det, gissningsvis för att det är en bra funktion.
Citera
2025-04-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nepp. Inte på min trafikskola och inte på uppkörningen. Blinka för att köra om, men inte efter omkörning, för då skulle man bara återgå till sin placering.

Omkörningar på uppkörningen?
Det hade jag undvikit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in