Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsinudel
Blir jag omkörd förstår jag redan innan bilen ens är jämsides med mig att den ska tillbaka i rätt körfält när den kommit förbi...

Grattis...
Citera
2025-04-19, 12:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej, det var inte så. Efter omkörning behövdes inte blinkers. Varken på landsväg eller motorväg. Filbyte, ja. Ej omkörning. Tog körkort 1991.

Behövs och behövs. Baklysen ”behövs” inte på dagen heller men de kan lika gärna vara på. Allt som ökar säkerheten i trafiken är bra.
Citera
2025-04-19, 13:15
Medlem
Följer fortfarande det trafikskolan lärde ut. Är det 70 eller högre så ska blinkar jag inte. Man SKA ju ligga i högerfilen när omkörningen är avklarad. Vem skulle man signalera för? Den som ligger bakom i en lägre hastighet? Hur gör ni blinkare om det är en fil i vardera riktning och ni kör om i filen för mötande trafik när den är tom? Blinkar höger när omkörningen är avklarad för att visa er avsikt att inte fortsätta köra mot trafiken?

Är det lägre hastighet än 70 så talar vi om stadstrafik och att positionera sig i rätt inför korsningar. Där är det klart att man blinkar vid byte från vänster till höger körfält.
Senast redigerad av Bushbuck 2025-04-19 kl. 13:22.
Citera
2025-04-19, 13:23
Medlem
Japp det är korrekt, man ska blinka höger i den situationen.
Citera
2025-04-19, 13:24
Medlem
MMXXIIIs avatar
Jag blev också upplärd att inte behöva blinka höger efter en omkörning. Med motiveringen att det ändå är mitt körfält och bakomvarande fordon förstår att jag ska in till höger igen. Jag tog körkort 2018.

Jag använder oftast blinkers ändå.
Citera
2025-04-19, 13:26
Medlem
Rent spontant tänker jag att nu för tiden så måste man göra det eftersom man aldrig vet om den man körde om får för sig att gasa på.. av irritation eller utomeuropeiskt körsätt

Bäst att vara säker liksom...

Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?
Citera
2025-04-19, 13:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Känns ju inte fel att göra så. Man ligger ju i en fil och går in till nästa. Om vi säger det är en påfart kan det ju också komma bilister snett bakom den man kör om som då ser att man svänger in framför.

Annars ett tecken man sällan ser numera är snabb vänster/höger dvs tack till den man kört om.
Citera
2025-04-19, 14:45
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
TS, jag tog körkort för 51 år sedan men anpassar mig efter nya trafikregler.

Helt klart att väldigt många svenskar inte kan köra bil vilket även den här tråden bevisar.
Man ska blinka när man byter fil och knappast blinka vänster hela tiden under omkörning.
Var i Tyskland och körde igen för ett par veckor sedan och där är moralen hög när man kör bil.
Man använder regelbundet backspeglar och blinkers.
Antag att du ligger på en 4 filers motorväg och ligger i innersta filen och ska köra om så blinkar man för att byta fil till näst innersta filen. Har man blinkers på åt vänster hela tiden förväntas man byta en fil till.
När man kört om visar man att man byter fil igen. Enkelt.
Sedan när man kört om så återgår man till inre filen igen. Och givetvis visar man det med blinkers och som slås på lite före man påbörjar filbyte och inte när man korsat väglinjerna och redan är inne i filen man ska till.

Åkte på E6:an igår och där verkar blinkers vara något onödigt för många och ofta BMW och Audi men har spridit sig till fler bilmodeller.
E6:an där jag åkte norr om Uddevalla är tvåfilig och givetvis ligger vissa dårar kvar i vänstra filen på tok för länge för att de ser något långsamgående några kilometer längre fram.

Hur svårt kan det vara?
TS, sälj bilen och åk med färdtjänst.

Mitt exempel gäller för vägar med bara ett körfält i vardera riktningen, och då är det självklart att gå tillbaka till höger när omkörningen är genomförd. Och därför finns det heller ingen anledning att blinka höger i den situationen.
Precis så enkelt är det! Eller hur?
Senast redigerad av pestloppan 2025-04-19 kl. 14:49.
Citera
2025-04-19, 14:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?
På nya bilar med filhållning, måste du blinka för att byta fil, oavsett håll för annars kämpar bilen emot och skapar en stressituation.

Så har man inte slagit av den tidigare, vilket man vill, utan låter bilen bestämma, så får du lära dig att blinka när du byter tillbaka. Så det kommer nog att bli allt mer vanligt.
Citera
2025-04-19, 14:54
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Frågan är nog lite om man inte gör eleverna en otjänst att lära ut att man inte behöver använda körriktningsvisare i vissa situationer eller rent av lär dem att inte göra det. Nu talar vi alltså inte om situationer där det blir missvisande att använda dem. Ens intentioner blir ju inte mindre tydliga av att man använder körriktningsvisaren utan snarare mer tydliga och jag hade för mig att det var en bra sak att vara tydlig med ens intentioner i trafiken.

Men när det kommer till detta så måste man ju ha en ganska alternativ syn på det om man inte menar att man gör ett körfältsbyte när man går tillbaks till höger körfält. Ja själva ordvalet gör ju det tydligt att det är det du gör och trafikförordningen stipulerar att man skall använda körriktningsvisaren bland annat när man byter körfält. Det torde alltså inte vara ett beteende som bör ifrågasättas att vissa bilister använder körriktningsvisaren när trafikreglerna säger att de skall använda den.

Som sagt det verkar som att det du har fått lära dig när du tog körkort inte stämmer överens med kraven som trafikreglerna ställer på dig. Sen kan det ju förvisso vara så att trafikreglerna har ändrats sen dess...

Nej, jag gör per definition inte ett körfältsbyte när jag går tillbaka till det enda körfält som finns på höger sida vägen! Om jag däremot kör på en väg med två körfält i samma riktning som jag kör så blinkar jag alltid när jag byter körfält, oavsett om det är från höger till vänster eller tvärtom.
Citera
2025-04-19, 15:10
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Behövs och behövs. Baklysen ”behövs” inte på dagen heller men de kan lika gärna vara på. Allt som ökar säkerheten i trafiken är bra.
Om allt som ökar säkerheten i trafiken är bra ska man inte ens starta bilen. Kan du utveckla vad du menar?
Jag är tveksam till att det ökar trafiksäkerheten att någon upprepade gånger trycker upp ett gult sken i mitt ansikte när jag försöker hålla utkik efter vilt. Tydligen är det lag på att det ska vara så.
Citera
2025-04-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MightyMax
Denna trådstarten är lika vansinnig som högerregeln
Ja, blinka eller ej efter omkörning är ett mindre problem än att en massa människor, i.a.f där jag bor (Stockholm), inte tycks ha lärt sig att man ska blinka när man gör en höger- eller vänstersväng.😒
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in