Citat:
Ursprungligen postat av
pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!
På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).
Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?
Frågan är nog lite om man inte gör eleverna en otjänst att lära ut att man inte behöver använda körriktningsvisare i vissa situationer eller rent av lär dem att inte göra det. Nu talar vi alltså inte om situationer där det blir missvisande att använda dem. Ens intentioner blir ju inte mindre tydliga av att man använder körriktningsvisaren utan snarare mer tydliga och jag hade för mig att det var en bra sak att vara tydlig med ens intentioner i trafiken.
Men när det kommer till detta så måste man ju ha en ganska alternativ syn på det om man inte menar att man gör ett körfältsbyte när man går tillbaks till höger körfält. Ja själva ordvalet gör ju det tydligt att det är det du gör och trafikförordningen stipulerar att man skall använda körriktningsvisaren bland annat när man byter körfält. Det torde alltså inte vara ett beteende som bör ifrågasättas att vissa bilister använder körriktningsvisaren när trafikreglerna säger att de skall använda den.
Som sagt det verkar som att det du har fått lära dig när du tog körkort inte stämmer överens med kraven som trafikreglerna ställer på dig. Sen kan det ju förvisso vara så att trafikreglerna har ändrats sen dess...