Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du verkar snarare föra egen talan. Det är i regel de som underlåter att blinka över huvud taget i givna situationer (omkörningar, filbyten m.m.), som beter sig så som du beskriver. Dessutom tycker de sig även köra bil bättre än alla andra, varpå de direkt utgör en fara för övriga trafikanter. Brist på självinsikt är oftast ett signum.

/AI

Jag blinkar när jag ska (filbyte, korsning, ut ur rondell osv) precis som ungefär 80% av alla bilförare. Du tillhör en minoritet som blinkar lite som ni själva vill och tycker man ska blinka.

Det är lungt du gör som du vill, men det är du som avviker från normen.
Citera
2025-04-19, 11:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Antagligen har firman redan kopplat bort det innan leverans, ja. Många moderna bilar av typ BMW och Audi med dessa funktioner kör om mig på motorvägen samt gör andra filbyten utan att blinka, då jag ser det tänker jag ibland att funktionen borde vara urkopplad. bedrövligt att se dessa galningar köra om och sedan byta fil alldeles för nära mig och ingen blinkning. Jag tycker att det är en ära i att köra snyggt, men många kör bara fult.
Håller med.
Att köra bil är som att gå eller cykla. Man tänker inte på vissa saker då de sitter väl innövat. Alltså man använder backspeglar regelbundet utan att tänka på att göra det. Precis som blinkers mm
Skulle man behöva tänka på sådant är man troligen nybörjare eller helt olämplig som bilförare.
Citera
2025-04-19, 11:34
Medlem
Det kan ju aldrig vara fel att vara övertydlig i trafiken oavsett regler. Värre med dem som glömt blinkersen på när de ska rakt fram i en korsning t.ex. Man måste ju alltid utgå från att andra bilister inte har koll.
Citera
2025-04-19, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Många bilar har som system att man "måste" blinka för att kunna byta fil. Jag blinkar även om jag är själv på motorvägen.
Ja så man får in vanan,
Citera
2025-04-19, 11:44
Medlem
Vem gör man en otjänst genom att vara övertydlig i trafiken? Blinka när du svänger, byter fil, kör in och ut från parkeringsficka, med mera.

Lär man in att alltid använda blinkers vid dessa tillfällen så sker det ju per automatik.
Jag har då ingen lust att aktivt behöva väga upp vågskålen kring huruvida det är värt att strecka ut fingrarna till blinkersspaken varje gång jag ska förflytta mig.

Dessutom, varför vill man inte använda blinkers vid vissa tillfällen; är det för jobbigt eller är man rädd för att av andra bilister bli utdömd som en fånig paragrafryttare?
Citera
2025-04-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nu är jag precis nyvaken men är inte omkörning nästan alltid ett filbyte?
På vanlig väg med en fil åt vardera riktning kan man inte byta fil. Då är man på mötandes körbana.
Citera
2025-04-19, 11:52
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Jag blinkar när jag ska (filbyte, korsning, ut ur rondell osv) precis som ungefär 80% av alla bilförare. Du tillhör en minoritet som blinkar lite som ni själva vill och tycker man ska blinka.

Det är lungt du gör som du vill, men det är du som avviker från normen.

Håller inte med om att det är särskilt normbrytande, utan oerhört vanligt. Men då vet vi att du följer regelboken slaviskt, och inte ämnar göra någonting någonsin i trafiken som skulle kunna underlätta för andra förare om det inte är föreskrivet. Du följer ju reglerna, och det på svart och vitt. Punkt.

/AI
Citera
2025-04-19, 12:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Många bilar har som system att man "måste" blinka för att kunna byta fil. Jag blinkar även om jag är själv på motorvägen.
Tveksamt om det är så funktionen är tänkt.
Snarare att funktionen med vibrationer i ratten när man kommer in på en streckad linje är för att varna om att man inte håller sig inom den fil man kör i och för att tillfälligt pausa den funktionen sker genom att använda blinkers för att "informera" styrsystemet i bilen att man avser att byta fil.

Samma här, jag blinkar även om jag är ensam på vägen och beror på att det är så invant att man bara göra det.
Samma med om det kommer upp ett hinder på vägbanan så bromsar man utan att tänka på att göra det. Skulle man först tänka, "Nu måste jag bromsa och bromsa hårt" så skulle det sluta illa.
Citera
2025-04-19, 12:14
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?

Min bil varnar om jag byter fil utan att blinka, därför blinkar jag numera automatiskt även om jag är själv på vägen.
Angående din fråga så är du nog inte skyldig att blinka i det fallet du tar upp, men tydlighet i trafiken skadar inte.
Citera
2025-04-19, 12:18
Medlem
Sunimods avatar
Ställde frågan till chatgpt

"Behöver man blinka efter omkörning när man återgår till det körfält man kom ifrån?"

Svar:
"Ja, du ska blinka när du återgår till ditt körfält efter en omkörning.

Det här är reglerat i trafikförordningen och är en viktig del av trafiksäkerheten. Blinkers ska alltid användas när du byter körfält, både vid starten av en omkörning och när du avslutar den och återgår till ditt ursprungliga körfält. Det gäller oavsett om det är en flerfilig väg eller en landsväg med mötande trafik.

Det hjälper andra trafikanter att förstå dina avsikter i god tid och minskar risken för missförstånd eller olyckor."

Alltså gäller det samma för flerfilig väg som för väg med mötande trafik.
Ni som envist påstår annat bör lämna tillbaka era körkort för ni ska ge katten i att köra bil som ni själva tycker.
Senast redigerad av Sunimod 2025-04-19 kl. 12:21.
Citera
2025-04-19, 12:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Min bil varnar om jag byter fil utan att blinka, därför blinkar jag numera automatiskt även om jag är själv på vägen.
Angående din fråga så är du nog inte skyldig att blinka i det fallet du tar upp, men tydlighet i trafiken skadar inte.
På Volvo kallas det körfältsassistans och är inget system för att påtvinga slarviga förare att använda blinkers vid körfältsbyte.

"Körfältsassistans hjälper till att förhindra oavsiktliga filbyten i hög hastighet genom att varna och ingripa i styrningen. När körfältsassistans är aktiverat kan bilen varna dig om du är på väg att avvika från körfältet. Den kan också utföra ingripande i styrningen."

https://www.volvocars.com/se/support/car/ex30/article/47d2c97fd33effd3c0a8cc3718c999b7-ca984fa35a035de3c0a8b09707f40fcf-8664b2fa77a7e089c0a8296870d1a409/
Citera
2025-04-19, 12:39
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?

Jag tog körkort 1987.
Då fick man lära sig att använda körriktningsvisaren vid filbyten.
Och i cirkulationsplatser (om man skulle svänga vänster, och när man skulle köra ut).
Allt för att underlätta planeringen för medtrafikanter.
Är / har varit yrkeschaufför (tung lastbil).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in