Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 17:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Mitt exempel gäller för vägar med bara ett körfält i vardera riktningen, och då är det självklart att gå tillbaka till höger när omkörningen är genomförd. Och därför finns det heller ingen anledning att blinka höger i den situationen.
Precis så enkelt är det! Eller hur?
Det är reglerat i trafikförordningen att man ska blinka även efter omkörning och man återgår till det körfält man kom ifrån.
Men du som många andra kan inte följa trafikreglerna och borde lämna tillbaka era körkort.
Så enkelt är det.
Citera
2025-04-19, 17:44
Medlem
Norrbagg79s avatar
Varför blinka, jag vet ju vart jag ska
Citera
2025-04-19, 17:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Okej, effekten blir dock densamma.
Men syftet är inte att se till att man blinkar före man byter fil utan en säkerhet att man inte oavsiktligt byter fil.
Folk som håller på med annat än att köra bil eller är trötta eller inte nyktra.
Pillar på mobilen eller flickvännen. (eller pojkvännen)

Det är därför den kallas körfältsassistent och inte körriktningsassistent.

Men en funktion som saknar värde om folk sköter sig.
Citera
2025-04-19, 17:47
Medlem
Blinkar bara höger efter jag kört om på landsväg om jag ser att jag har mötande trafik.
På motorvägen blinkar jag vid alla filbyten.
Citera
2025-04-19, 17:57
Medlem
När jag tog mitt körkort 2020 så var min körskolelärare noga med att om du kör om på landsväg och därmed byter till motgående körfält blinkar man ut, men inte in. På motorväg eller annan tvåfilig väg blinkas det varje gång man byter fil.
Citera
2025-04-19, 18:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurgelfitta
När jag tog mitt körkort 2020 så var min körskolelärare noga med att om du kör om på landsväg och därmed byter till motgående körfält blinkar man ut, men inte in. På motorväg eller annan tvåfilig väg blinkas det varje gång man byter fil.
Då fick du lära dig fel

"När du har kommit om fordonet ska du blinka höger och vika tillbaka till det ursprungliga körfältet så snart som möjligt. Gör det dock inte för tidigt, eftersom det kan orsaka en krock med det andra fordonet. En bra riktlinje är att vika tillbaka först när du ser den du körde om i höger sidospegel."

https://korkortonline.se/teori/omkorningar/
Citera
2025-04-19, 18:37
Medlem
Citat:
Nej, jag gör per definition inte ett körfältsbyte när jag går tillbaka till det enda körfält som finns på höger sida vägen! Om jag däremot kör på en väg med två körfält i samma riktning som jag kör så blinkar jag alltid när jag byter körfält, oavsett om det är från höger till vänster eller tvärtom.

Inte? Var kommer du ifrån då när du gär till baks till höger körfält? Från en annan dimension eller?

Annars om du inte gör det så kan man ju fråga sig varför du blinkar när du börjar omkörningen? Är det inte för att du byter körfält?
Citera
2025-04-19, 18:40
Medlem
Fast omkörning. Är ju åxå att blinkersen är på inte bara vid filbytet, så där ja

Att man håller på att köra om förstår ni ?

Senast redigerad av troligengud 2025-04-19 kl. 18:46.
Citera
2025-04-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Då fick du lära dig fel

"När du har kommit om fordonet ska du blinka höger och vika tillbaka till det ursprungliga körfältet så snart som möjligt. Gör det dock inte för tidigt, eftersom det kan orsaka en krock med det andra fordonet. En bra riktlinje är att vika tillbaka först när du ser den du körde om i höger sidospegel."

https://korkortonline.se/teori/omkorningar/
Det ni skriver om avser flera körfält i samma riktning, inte då man skall återgå till det enda körfält som existerar i samma riktning från att under en omkörning använt motgående trafiks körfält.
Citera
2025-04-19, 18:57
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men syftet är inte att se till att man blinkar före man byter fil utan en säkerhet att man inte oavsiktligt byter fil.
Folk som håller på med annat än att köra bil eller är trötta eller inte nyktra.
Pillar på mobilen eller flickvännen. (eller pojkvännen)

Det är därför den kallas körfältsassistent och inte körriktningsassistent.

Men en funktion som saknar värde om folk sköter sig.
Okej, men jag sa aldrig att syftet med funktionen var att få mig att blinka när jag byter fil utan bara att resultatet blir just det. Jag vet inte riktigt vad du hakar upp dig på.
Citera
2025-04-19, 19:39
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
När jag tog körkort för runt 45 år sedan så fick jag lära mig att när omkörningen var genomförd, och avståndet till den omkörda bilen tillräckligt, så var det bara för mig att lugnt svänga tillbaka in i höger körfält. Alltså utan att använda blinkers. Endast om jag var tvungen att avbryta omkörningen så var jag skyldig att blinka höger innan jag svängde tillbaka. Så långt allt väl!

På senare år så har jag dock märkt att många bilister blinkar höger efter att de kört om mig, även vid "normala" omkörningar. Min fundering är om detta bara är någon form av ändrat beteende i trafiken eller om körskolorna numera lär ut att man alltid ska blinka höger efter omkörning. (De flesta som kör bil på svenska vägar idag lär ju ha tagit körkort efter att jag gjorde det).

Någon som tror sig veta hur det ligger till med detta?

Mongon som använder blinkers för att de tror att de får ett frikort för om något skulle gå fel.
Citera
2025-04-19, 19:44
Medlem
Blicken,pilen, filen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här