Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-21, 11:19
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Snygg glidning där. Tidigare höll du feministlinjen och lade fram det som att män prioriterar jobb och kvinnor prioriterar familj. När du inte hade något bra svar på varför inte arbete också räknas som att prioritera familj, då heter det plötsligt att män och kvinnor "prioriterar olika".

Jag vågar påstå att om du frågar alla par som är föräldrar och lever ihop vad de prioriterar så kommer 95%+ säga att de prioriterar familjen och sina barn. Nu råkar det var så att kvinnorna oftast får privilegiet att stanna hemma mer med barnen, och det ses som ett stort problem som det läggs fucking MYNDIGHETSRESURSER på att utreda och försöka ändra på. Det tycker du är jämförbart med att Youtubers inom en subkultur på YouTube kritiserar kvinnor. Som om manosfären skulle ha någon som helst politisk eller ekonomisk makt i Sverige. Det är en rent patetisk jämförelse, och för hundrade gången, håll dig till att diskutera feminism härinne och ta din manosfärkritik till att annat forum som är avsett för det.

Naturligtvis jobbar kvinnor och män för sina familjer. Jag har aldrig påstått nåt annat.

Kvinnor väljer att ta ut mycket mer föräldraledighet, vabbar mer, går mycket oftare ner i deltid under småbarnsåren, brukar ta det relationella ansvaret överlag, osv osv osv.

Män prioriterar jobb och karriär. (Betalar därför mer i skatt under ett yrkesliv såklart)

= Män prioriterar annorlunda än kvinnor vilket resulterar i att de betalar mer i skatt.

Jag kommer inte att diskutera detta nåt mer med dig nu eftersom det har inget som helst med trådens ämne att göra. Vill du diskutera detta så finns det som sagt en separat tråd om det.
Citera
2025-04-21, 11:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Jag känner att du infantiliserar min åsikt istället för att adressera de poänger jag redogjorde. Jag har funderat väldigt mycket över denna fråga och lutar nog ändå mot att koncepten "maskulinitet" och "femininitet" är ogiltiga.

Jag tycker att det är en väldigt intressant fråga, men d3 flesta flashbackare saknar mognad för att diskutera detta.
Okej, jag anser att de inte är "ogiltiga" (vad nu det betyder).
Citera
2025-04-21, 11:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, men nu är det oftast en minoritet som kan förändra samhället. Polisväsendet ska inte utgöras av usel och lat majoritet, utan av en slipad och kompetent minoritet.

När det gäller tekniska, medicinska och liknande innovationer/"upptäckter" stämmer det att en individ eller minoritet förändrade samhället.

När de flesta och största upptäckter/förändringar ägde rum var kvinnor andra klassens medborgare med färre rättigheter än män.

Håller absolut med om att korruption inom polismyndigheten ska rensas ut. Såsom kvinnliga poliser som inleder förhållanden med gängkriminella, manliga polischefer som tillsätter sina flickvänner eller på andra sätt missbrukar sin ställning, osv.
Citera
2025-04-21, 11:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
När det gäller tekniska, medicinska och liknande innovationer/"upptäckter" stämmer det att en individ eller minoritet förändrade samhället.

När de flesta och största upptäckter/förändringar ägde rum var kvinnor andra klassens medborgare med färre rättigheter än män.
Som sagt, även idag drygt 100 år senare när kvinnor har samma rösträtt och övriga rättigheter som män, är det uteslutande män som står för innovation, utveckling och kompetens på elitnivå.
Citat:
Håller absolut med om att korruption inom polismyndigheten ska rensas ut. Såsom kvinnliga poliser som inleder förhållanden med gängkriminella, manliga polischefer som tillsätter sina flickvänner eller på andra sätt missbrukar sin ställning, osv.
Självfallet. Och bästa sättet att uppnå detta är att skärpa kraven så att färre kvinnor tillsätts som poliser och chefer inom myndigheten.
Citera
2025-04-21, 12:08
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Som sagt, även idag drygt 100 år senare när kvinnor har samma rösträtt och övriga rättigheter som män, är det uteslutande män som står för innovation, utveckling och kompetens på elitnivå.

Självfallet. Och bästa sättet att uppnå detta är att skärpa kraven så att färre kvinnor tillsätts som poliser och chefer inom myndigheten.

Nja de sista 50-45 åren har kvinnor haft exakt samma rättigheter som män. Det var runt 1980 som den sista diskriminerande lagen mot kvinnor försvann.

Idag förvaltar och utvecklar 'vi' mest dåtidens upptäckter och innovationer. På de flesta forskningsstationer i polarområdena och på de flesta labb runtom världen osv jobbar idag kvinnor också.

Även så att färre män tillsätts som poliser och chefer inom myndigheten.
Senast redigerad av Jenny9 2025-04-21 kl. 12:46.
Citera
2025-04-21, 13:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Nja de sista 50-45 åren har kvinnor haft exakt samma rättigheter som män. Det var runt 1980 som den sista diskriminerande lagen mot kvinnor försvann.
Jaså, vilka lagar då?
Citat:
Idag förvaltar och utvecklar 'vi' mest dåtidens upptäckter och innovationer. På de flesta forskningsstationer i polarområdena och på de flesta labb runtom världen osv jobbar idag kvinnor också.
Ja, när det kommer till religionen "miljövetenskap", korrekt.
Citat:
Även så att färre män tillsätts som poliser och chefer inom myndigheten.
Vilket är ett problem och kan förklara varför polisen är så ineffektiv med att uppklara brott och stävja kriminalitet.
Citera
2025-04-21, 13:33
Medlem
Citat:
Okej, jag anser att de inte är "ogiltiga" (vad nu det betyder).
Ogiltiga på så vis att de inte är tagna ur verkligheten, utan snarrare ur kulturella föreställningar om hur de olika könen ska vara.

Termerna hänvisar till personlighets- och karaktärsdrag som om de vore biologiskt kodade i könskromosomen. Men, min bestämda hållning är att en nyfödd människobebis inte har några idéer, värderingar, preferenser eller karaktärsdrag. Dessa utvecklas i takt med att denne interagerar med sin omgivning.

Ofta är det också så att "maskulinitet" innefattar beundransvärda drag som mod och handlingskraft medan "femininitet" är att vara försiktig och patetisk. Att ge dessa "personlighetstyper" så tydligt könskodade namn när de inte har med kön att göra är bara fel.
Senast redigerad av sardellini 2025-04-21 kl. 13:36.
Citera
2025-04-21, 14:17
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jaså, vilka lagar då?

Ja, när det kommer till religionen "miljövetenskap", korrekt.

Vilket är ett problem och kan förklara varför polisen är så ineffektiv med att uppklara brott och stävja kriminalitet.

Lagen, inte lagar. Då togs lagen som förbjöd kvinnor att antas och utbildas till stidspiloter bort.

Har ingen aning om vad du menar med: "Ja, när det kommer till religionen "miljövetenskap", korrekt."

Förstår inte vad du menar med sista meningen heller.
Citera
2025-04-21, 19:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Lagen, inte lagar. Då togs lagen som förbjöd kvinnor att antas och utbildas till stidspiloter bort.
Så du menar att den lagen har hållit tillbaka kvinnor från att bli framgångsrika vetenskapsmän, uppfinnare och företagare? Det låter ganska sunt att inte ha kvinnor som stridspiloter.
Citat:
Har ingen aning om vad du menar med: "Ja, när det kommer till religionen "miljövetenskap", korrekt."

Förstår inte vad du menar med sista meningen heller.
Du borde öva på dina läsfärdigheter.
Citera
2025-04-21, 19:40
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Ogiltiga på så vis att de inte är tagna ur verkligheten, utan snarrare ur kulturella föreställningar om hur de olika könen ska vara.
Jag anser precis tvärtom. Maskulinitet och femininitet är särdrag som är biologiskt förankrade i verkligheten.
Citat:
Termerna hänvisar till personlighets- och karaktärsdrag som om de vore biologiskt kodade i könskromosomen. Men, min bestämda hållning är att en nyfödd människobebis inte har några idéer, värderingar, preferenser eller karaktärsdrag. Dessa utvecklas i takt med att denne interagerar med sin omgivning.
Okej, men all vetenskap och forskning visar på motsatsen. Allt från värderingar och karaktärsdrag till intelligens och begåvning är till största del medfött.
Citat:
Ofta är det också så att "maskulinitet" innefattar beundransvärda drag som mod och handlingskraft medan "femininitet" är att vara försiktig och patetisk. Att ge dessa "personlighetstyper" så tydligt könskodade namn när de inte har med kön att göra är bara fel.
Som sagt, du borde jobba lite på dina sexistiska fördomar. Sexist!
Citera
2025-04-21, 19:54
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Så du menar att den lagen har hållit tillbaka kvinnor från att bli framgångsrika vetenskapsmän, uppfinnare och företagare? Det låter ganska sunt att inte ha kvinnor som stridspiloter.

Du borde öva på dina läsfärdigheter.

Nej det menade jag inte. Jag skrev att den sista diskriminerande lagen mot kvinnor togs bort runt 1980. Sen dess har kvinnor och män varit helt jämställda i Sverige.

Tack för att du förklarade vad du menade 🖕
Citera
2025-04-21, 20:24
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Nej det menade jag inte. Jag skrev att den sista diskriminerande lagen mot kvinnor togs bort runt 1980. Sen dess har kvinnor och män varit helt jämställda i Sverige.

Tack för att du förklarade vad du menade 🖕
Ja, så även om kvinnor haft samma möjlighet som män att göra karriär de senaste 100 åren så är uteslutande män som blir framgångsrika vetenskapsmän, företagare, uppfinnare m.m. Kul att vi är överens. 🖕
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in