Citat:
Ursprungligen postat av
Avangard
Enligt en internrapport är det vanligt att kvinnliga poliser befordras genom sexuella relationer med polischefer. Dessa kvinnor var redan för svaga för att kunna antas till polishögskolan på samma villkor som män.
Är inte detta en form av prostitution, där poliskvinnor säljer sina kroppar för högre löner? Vilka konsekvenser medför det när inkvoterade kvinnor använder sin sexualitet för att avancera i karriären?
De flesta vuxna människor vet att kvinnor gillar män med makt, så självklart blir polistjejerna kåta på män som har högre befattningar. Så funkar det på alla andra arbetsplatser, så varför skulle det fungera annorlunda inom polisen? Det är verkligen inget att förvånas över.
Det man däremot kan fråga sig, är hur lämpligt det är med könsblandade organisationer, när det handlar om organisation där total meritokrati är viktigt (t ex polis och militär). Varken män eller kvinnor är mer än människor, och det kommer finnas frestelser och lojaliteter som spelar större roll än lämplighet. Det är inte bra.
Har för mig att det finns forskning som visar att manliga studenter presterar bättre i en helt kvinnofri miljö. Kommer det in kvinnor, så fokuserar männen på att imponera på kvinnorna, i stället för att göra sitt bästa. Det motsatta gäller säkerligen.
Vårt samhälle måste kommer över den barnsliga föreställningen om att kön inte spelar roll. Jag är HELT för ett samhälle där vi helt ignorerar människor hudfärg och klassbakgrund, men kön är en realitet. Vi kommer aldrig förhålla oss sakligt och neutralt till personer av motsatt kön, på det sätt som vi förhåller till personer av samma kön. Du kommer inte göra det. Jag kommer inte göra det. Ingen kommer göra det.