Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-18, 23:18
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Kul tråd, Ördög!

Några böcker jag minns oroade mig, samtliga lästa (eller upplästa snarare) i dagisålder.

Skinn Skerping - hemskast av alla spöken i Småland
Framför allt illustrationerna. Det där hålögda stirrandet med den grimaserade munnen. Startskottet för min rädsla för spöken som sedan hållit i sig.

Barbapapas nya hus
Otippat kanske. Men det faktum att det inte satt några människor i maskinerna som rev barbafamiljens hus gjorde mig livrädd. Hade det funnits hade det varit förståeligt - nu blev i stället objekt levande och kunde rikta sig mot en. Obehaget var så stort att jag ända upp i tonåren kunde få hjärtklappning om jag t ex cyklade på en skogsväg och såg grävmaskiner stå parkerade utan någon i.

Kommer ej ihåg titeln på denna, och just inte så mycket annat än att väggen plötsligt delade sig och det kom ett tåg utrusande. Vet inte varför det gjorde mig så rädd, jag tyckte mycket om andra böcker med fantastiska saker som hände, som en tapet som det började växa blommor ur, eller en berättelse om barn som målade fram en tiger som blev levande och började jaga dem. Otroligt spännande!
Tror att det kanske var för att dessa objekt kändes… onda. Och inte gick att resonera med. Inga känslor, bara kyla, ingen reson; vardagliga objekt som började röra på sig och hota en.

En annan bok tror jag hette Femsingarna. Som jag minns den handlade den om två olika grupperingar av aboriginer (?) som låg i fejd med varandra. Allt hade någon slags övernaturlig känsla över sig, det ena gänget var goda och de andra onda. Boken gjorde mig ganska ångestfylld.

Du borde, eller kanske borde inte, se filmerna The Car och Maximum Overdrive.
Citera
2025-04-18, 23:18
Medlem
Pelle Svanslös i Amerikatt, där var nåt läskigt att han fastnade i en hink med typ tjära och fjädrar.

Också barnprogrammet ”dockorna i spegeln” fick jag hemska mardrömmar av. Dockor som blev levande bakom spegeln och två dockor hittade på nåt dumt och sen blev de bakade som bröd i ugnen.
Citera
2025-04-18, 23:19
Medlem
carminaburanas avatar
Jag personligen älskade skräck men våran barnpassare läste en bok som hette gröna handen och den skrämde skiten ur syrran. Det var en samling korta spökhistorier

https://www.bokborsen.se/?f=1&qt=Gr%C3%B6na%20handen%20och%20andra%20sp%C3% B6khistorier&srsltid=AfmBOoptdmwbjNUckwbt3mPPqB-hx9IddggAQZgfm13Y60Vy26wu-eFN
Citera
2025-04-18, 23:37
Medlem
Kul tråd.

Direkt dyker en bok upp för mitt inre. En märklig historia om en flicka som rider på en katt. Katten äter för mycket och spricker. Traumatiskt faktiskt. Jag talar om "Kattresan" från 1909 skriven av Ivar Arosenius.

En hemsk historia jag avråder dagens föräldrar att läsa för sina barn.
Citera
2025-04-18, 23:54
Medlem
Minns att jag var med på någon sagostund och blev så rädd när en tant läste ur någon bok.

Vet inte om det kan ha varit "Kalle och chokladfabriken."
Citera
2025-04-18, 23:55
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AZ1441
Kul tråd.

Direkt dyker en bok upp för mitt inre. En märklig historia om en flicka som rider på en katt. Katten äter för mycket och spricker. Traumatiskt faktiskt. Jag talar om "Kattresan" från 1909 skriven av Ivar Arosenius.

En hemsk historia jag avråder dagens föräldrar att läsa för sina barn.

Ja, Kattresan minns jag. Jag tyckte inte den var hemsk på det viset men jag undrar om inte katten som sprack var min första upplevelse av skräck som något kittlande? Ungefär samma upplevelse som Tim Burton erbjudit mig som äldre.

Var det inte en kung som sydde ihop katten? Eller var det kungen som bjöd på så mycket gott att katten sprack? Tror rent av jag minns slutraden "sedan sovo de så gott efter allt de genomgått"?
Citera
2025-04-19, 00:55
Medlem
KatzaKindles avatar
Jag läste 172 timmar på månen av Johan Harstad och minns att jag kastade ifrån mig boken när jag var klar. Tyckte den va riktigt obehaglig och kan fortfarande känna hur det kryper i kroppen när jag tänker tillbaka på den. Jag läste den när jag var runt 12-13 tror jag, så kanske inte en ren barnbok. Det är en klaustrofobisk sci-fi-thriller som utspelar sig på månen och vid de sedan länge övergivna månbaserna.
Citera
2025-04-19, 01:29
Medlem
Mikaelias avatar
Barnens bibel som jag fick av morfar. Riktigt vidrig och skrämmande för ett barn.
Citera
2025-04-19, 01:41
Medlem
RadiationSantas avatar
"Musen Malla" tyckte jag var sorglig.
Citera
2025-04-19, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Illustrationerna av Maurice Sendak i barnboken "Till Vildingarnas land" gav mig mardrömmar länge...

Fan där sa du något, satt och läste i tråden och kom inte på något, men nu påminde du mig om att vara 4-5 år och ibland välja ut den boken med skräckblandad förtjusning. Den gick bara att läsa om man satt i mammas knä.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Barnens bibel som jag fick av morfar. Riktigt vidrig och skrämmande för ett barn.

Jag var kanske inte "rädd" för den för jag var runt 11-12 år när jag fick den, men jag minns också att jag fick någon viss variant av Barnens Bibel med väldigt realistiska illustrationer, undrar om vi tänker på samma? I synnerhet berättelsen om David och Goliat minns jag tydligt, hur Goliat står med handen för ögat och blodet sprutar. Pga illustrationen fattade man inte poängen med berättelsen utan tyckte mest David var ett svin som kastade sten på andra.
Senast redigerad av guldduscharn 2025-04-19 kl. 08:06.
Citera
2025-04-19, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Vad sägs om att skapa en parallelltråd till diskussionen om vår barndoms favoritböcker? En tråd där vi kunde berätta om vilka böcker som ingav oss obehag eller skräck när vi var barn eller tonåringar, fick oss att gråta, gjorde oss mörkrädda och vållade oss komplex?

Jag är säker på att de flesta människor har ett och annat otrevligt barnboksminne, som kanske sitter kvar som en tagg i själen ännu efter årtionden. Kunde det möjligen fungera som terapi att berätta om dem?

På det finska forumet Vauva.fi finns en sjusärdeles lång tråd om barndomens boktrauman. Det är märkligt att läsa där, hur böcker, som jag själv älskade eller åtminstone inte upplevde som speciellt obehagliga, tycks ha blivit verkliga skräckupplevelser för andra. Så olika kan vi människor vara ...

En bok som jag själv tyckte dedicerat illa om var Barnens rimbok - Gamla, goda barnkammarrim från 1945, som redan funnits på bokhyllan i min farsgubbes barnkammare. Den var sammanställd av Mona Leo (Monica Ehrström Enckell) och illustrerad av Eva Forss (Eva Billow). Boken tycks ha kommit ut i en mängd upplagor. Jag blev ohyggligt illa berörd som femåring, när jag fick läsa alla putslustiga ramsor där djur blev dödade. I synnerhet en som lydde ungefär så här:

Det var en gång en liten man,
en liten bössa hade han,
och kulorna voro stöpta
av bly bly bly.
Så kom han till en liten damm
där som en liten anka sam.
Den ankan sköt han bums ihjäl.
Åh fy fy fy.

Med gråten rinnande längs kinderna försökte jag tota ihop en andra vers, där den lille ankmördaren fick sitt straff - jag minns inte vad resultatet blev. Men i vuxen ålder har jag knåpat ihop den här fortsättningen:

Från skogens höga furustam
två hackspettar då flögo fram
och sjöngo för vår lille man
sitt kly kly kly.
Med näbbar vassa liksom spjut
de stungo mannens ögon ut
Sen kunde han ej skjuta mer,
blott gny gny gny.

Och jag lovar att om jag får Barnens rimbok i min hand igen, på ett bibliotek eller så, ska jag skriva ner min egen version i den. Med kulspetspenna!

trauma pga barnbok? skojar du?
Citera
2025-04-19, 09:43
Medlem
Kloroformtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Minns jag tyckte Elsa Beskows "Hattstugan" var obehaglig när jag var riktigt liten. Suggestiv. Någon läste Bröderna Lejonhjärta för mig också, vilket gjorde min lilla barnasjäl irrationellt rädd för bränder, så det kanske hängde ihop.

Minns också Hattstugan med obehag. Den var mörk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in