2025-04-19, 10:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Vad sägs om att skapa en parallelltråd till diskussionen om vår barndoms favoritböcker? En tråd där vi kunde berätta om vilka böcker som ingav oss obehag eller skräck när vi var barn eller tonåringar, fick oss att gråta, gjorde oss mörkrädda och vållade oss komplex?

Jag är säker på att de flesta människor har ett och annat otrevligt barnboksminne, som kanske sitter kvar som en tagg i själen ännu efter årtionden. Kunde det möjligen fungera som terapi att berätta om dem?

På det finska forumet Vauva.fi finns en sjusärdeles lång tråd om barndomens boktrauman. Det är märkligt att läsa där, hur böcker, som jag själv älskade eller åtminstone inte upplevde som speciellt obehagliga, tycks ha blivit verkliga skräckupplevelser för andra. Så olika kan vi människor vara ...

En bok som jag själv tyckte dedicerat illa om var Barnens rimbok - Gamla, goda barnkammarrim från 1945, som redan funnits på bokhyllan i min farsgubbes barnkammare. Den var sammanställd av Mona Leo (Monica Ehrström Enckell) och illustrerad av Eva Forss (Eva Billow). Boken tycks ha kommit ut i en mängd upplagor. Jag blev ohyggligt illa berörd som femåring, när jag fick läsa alla putslustiga ramsor där djur blev dödade. I synnerhet en som lydde ungefär så här:

Det var en gång en liten man,
en liten bössa hade han,
och kulorna voro stöpta
av bly bly bly.
Så kom han till en liten damm
där som en liten anka sam.
Den ankan sköt han bums ihjäl.
Åh fy fy fy.

Med gråten rinnande längs kinderna försökte jag tota ihop en andra vers, där den lille ankmördaren fick sitt straff - jag minns inte vad resultatet blev. Men i vuxen ålder har jag knåpat ihop den här fortsättningen:

Från skogens höga furustam
två hackspettar då flögo fram
och sjöngo för vår lille man
sitt kly kly kly.
Med näbbar vassa liksom spjut
de stungo mannens ögon ut
Sen kunde han ej skjuta mer,
blott gny gny gny.

Och jag lovar att om jag får Barnens rimbok i min hand igen, på ett bibliotek eller så, ska jag skriva ner min egen version i den. Med kulspetspenna!

Läste inga böcker alls. Tror jag under hela mitt vuxna liv läst kanske 3 böcker, och då i vuxen ålder. Fick högsta betyg i svenska ändå. Kallas hög iq.☝️
Citera
2025-04-19, 11:08
Medlem
Trollet som tittar fram bakom stenen i Tomtebobarnen var ju läskig. Han ser ut som sinnebilden av en ful gubbe som smyger på barn.
Jag kommer inte ihåg boken Jag är en varulvsunge men jag minns att jag blev rädd för själva boken och vågade inte ens ta i den!

Annars måste jag säga att jag älskade de läskiga delarna av sagor eller sånger från förr eftersom de var motsvarigheten till dagens actionfilmer och skräckfilmer! Vi behöver spänning och jag gillar inte de tillrättalagda versionerna av böcker och filmer för barn som produceras idag.
Citera
2025-04-19, 11:58
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag ogillade inte boken men fan vad bron till terabitia krossade mig som barn.
Citera
2025-04-19, 12:14
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Trollet som tittar fram bakom stenen i Tomtebobarnen var ju läskig. Han ser ut som sinnebilden av en ful gubbe som smyger på barn.
Jag kommer inte ihåg boken Jag är en varulvsunge men jag minns att jag blev rädd för själva boken och vågade inte ens ta i den!

Annars måste jag säga att jag älskade de läskiga delarna av sagor eller sånger från förr eftersom de var motsvarigheten till dagens actionfilmer och skräckfilmer! Vi behöver spänning och jag gillar inte de tillrättalagda versionerna av böcker och filmer för barn som produceras idag.

Gissar att Hans Arnolds omslag bidrog? Hans illustrationer var otäcka när jag var riktigt liten men sedan uppskattade jag dem.
Citera
2025-04-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Jag ogillade inte boken men fan vad bron till terabitia krossade mig som barn.
Jag tror jag läst den som vuxen, och det kom så oväntat att någon dog?
Citera
2025-04-19, 12:32
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Jag tror jag läst den som vuxen, och det kom så oväntat att någon dog?

Den delen förstörde mig som barn. Var verkligen inte beredd på det. Samma ska i goodnight Mr Tom
Citera
2025-04-19, 12:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloroformtrasan
Minns också Hattstugan med obehag. Den var mörk!
Ja, väldigt suggestiv för små barn. Men barnböcker var ju mer så förr.
Citera
2025-04-19, 13:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Mummel - En ny människa.
Citera
2025-04-19, 13:35
Medlem
Aja Bajas avatar
Mumintrollen äcklade mig något oerhört av någon anledning, men jag vet inte precis om jag blev traumatiserad av det.

Bamse tyckte jag om att läsa, men jag blev ofta arg och besviken på att han tillät vargen och krösus att om och om igen skada andra. Den som var stark nog att förhindra brott lät det pågå för att tillfredsställa sitt eget svaga ego i stället för att hjälpa andra. (Senare har jag ju sett att det är precis så det går till i svenska samhället.)
Som kontrast kan jag säga att jag uppskattade Bröderna Grims sagor om Askungen där de elaka styvsystrarna skar av sig tån och hälen för att få på skon och lura prinsen, och sen fick de leva med konsekvenserna av sina brott efter att ha blivit avslöjade. Hans och Greta var också bra där barnen eldar upp häxan som har tänkt äta dem.
Citera
2025-04-19, 15:08
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag kommer inte ihåg vad boken hette, och det var min jämnåriga kusin som hade den. Men den handlade bland annat om en ondskefull kvinna som hette Meduza och som jag tror hade ormar i håret eller något sådant. En bok med mycket välgjorda bilder. Bröderna Lejonhjärta kunde jag inte heller med, gillar inte när barn dör i barnböcker, även om de kom till Nangiala.
Citera
2025-04-19, 15:11
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlington
I någon av Alfons Åberg-böckerna sparkar Lillkillen bort Alfons boll så Alfons skrämmer/slår Lillkillen och sen bor ett monster under Alfons säng. Är 30+ och är fortfarande rädd för vad som är under sängen.

Haha, känns igen. Hade länge fobier för monster under sängen efter jag hörde den på kassettband som liten.
Citera
2025-04-19, 15:22
Medlem
Kloroformtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Mina barn gillar Lennart Hellsing och om hans böcker hade traumatiserat mig hade jag troligen bannlyst karlns verk i hemmet.
Jag minns dock att min dagmamma läste högt ur ABC - boken och att jag upplevde att texterna var obehagliga. Även illustrationerna av Poul Ströyer skrämde mig. Minns även att de andra barnen inte delade min rädsla.

Och jag var inte alltför rädd för sagor som barn. Min farmor brukade läsa Bröderna Grimms sagor för mig och dessa kvällar minns jag med värme.

(Några år senare såg jag Lennart Hellsings ABC: barnprogrammet och blev även där rädd. Per Åhlins surrealistiska teckningar hör hemma i en feberdimma)

I dag gillar jag både Hellsing och Ströyer.

Skojar inte!
"...Gabriel Gräslök skriver så gräsligt, brevet han skrivit är inte läsligt
- Åh, vilket brev! Sa fröken och rev; brevet som Gabriel Gräslök skrev."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in