Citat:
Ursprungligen postat av
HasseVonKlasse
https://www.bokborsen.se/view/Dahl-Roald/James-Och-J%C3%A4ttepersikan/12989633?%2Fpartner%2Fgm%2F12989633&%2Fview%2FDahl -Roald%2FJames-Och-J%C3%A4ttepersikan%2F12989633
Den här filmen/boken tror jag det var. Någonting om att hans föräldrar blev uppätna av en noshörning och sedan var det någon jättepersika som rullade på folk och mosade dem.
Obehaglig för barn.
Ja, tyckte också både bok och film var konstiga, gav mig alltid obehagliga vibbar, helst filmen.
Jag hade en barnbok med sägner och legender från olika mytologier runtom i världen när jag var liten, som innehöll många berättelser där sensmoralerna var helt obegripliga för ett barn, ofta med inslag av hämnd, svek och familjemedlemmar som mördade varandra. Minns dock ej namnet.
Vet även att jag tyckte Jaguaren av Ulf Stark var konstig, tyckte väl främst inte om illustrationerna.
Klassiska Pinocchio (d.v.s. inte Disney-versionen utan den italienska sagan) är jäkligt bisarr och något morbid också, likaså självfallet vissa av klassiska Bröderna Grimm-berättelserna. Dessa har jag dock inte läst i barndomen utan senare.