Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-18, 15:06
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Det jag kommer ihåg är att jag var rädd för några teckningar av Bauer i nån sagobok. Troll med stora öron och näsor.
Instämmer, men det fanns något troll i en annan bok som var värre. Jag fick barnböcker upplästa på engelska som liten och The billy goats gruff eller Bockarna Bruse eller Bruce på svenska hade ett riktigt äckligt troll under bron. Liknade någon äcklig gammal arab med lepra i nyllet. Kanske är därför som man äcklas av semitiska folk än idag...
Citera
2025-04-18, 15:15
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har alltid hatat, verkligen hatat:

1. Alfons Åberg.
2. Mumindalen.
Citera
2025-04-18, 15:25
Medlem
Venators avatar
Mårran i Mumindalen var riktigt läbbig, det dröjde till vuxen ålder innan jag lärde mig uppskatta Mumintrollen.

Det här var väl lite senare, men jag ogillade Loranga, Masarin och Dartanjang. Jag tyckte vuxna skulle gå att lita på och vara stabila och ordentliga. Kompisens farsa drack för mycket, så boken var lite för lik hans liv och jag visste hur det kunde vara IRL när vuxna svek.

Avsnittet i Saltkråkan då Båtsman skulle avlivas, fast pappa berättade i förväg att det var ett otäckt kapitel som skulle sluta bra.

Så ett gränsfall... Jag tyckte Pippi Långstrump var lite sorglig när jag var liten. Att vara starkast i världen och ha en massa guldpengar var dålig kompensation för att behöva leva ensam och ha en död mamma.

Sedan läste jag vuxenböcker ganska tidigt som jag inte var riktigt mogen för... Exempelvis P C Jersild mörkare böcker ska man inte läsa som 12-åring.
Citera
2025-04-18, 16:01
Medlem
Burnwines avatar
Häxorna. Som Roald Dahl skrev. Vågade inte gå själv på övervåningen efter den.
Citera
2025-04-18, 16:12
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Med gråten rinnande längs kinderna försökte jag tota ihop en andra vers, där den lille ankmördaren fick sitt straff
Temat "djur och människan" får mig att minnas när jag läste pesthundarna av Richard Adams vid runt 10-11 års åldern...det var en ganska jobbig läsning... det där med att "hunden är människans bästa vän" är tyvärr en rätt ensidig relation om man ser till helheten...

Jag såg även filmen "den långa flykten" vid ett annat tillfälle och det var inte bättre där.
Citera
2025-04-18, 17:04
Medlem
BlueBarrels avatar
pippi långstrump.

såååå tråkigt med någon som är typ världens rikaste och starkaste. snark.
Citera
2025-04-18, 17:05
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har alltid hatat, verkligen hatat:

1. Alfons Åberg.
2. Mumindalen.

1. uberpräktig
2. ubertråkig. Hände det något öht?
Citera
2025-04-18, 17:13
Medlem
Alltid varit verklighetstrogen så böcker eller bilder har aldrig skrämt mig.
Men jag minns en gång när jag hittade en gammal tidning "En ding ding värld" och då minns jag att jag kände obehag för att jag kunde inte urskilja om vissa bilder/artiklar var på riktigt eller inte.
Citera
2025-04-18, 18:17
Medlem
Jag gillade inte den där barnboken med den där landlösa kurden
Citera
2025-04-18, 18:20
Medlem
Mumindalen lilla my ush vad läskig
Citera
2025-04-18, 19:16
"Vargen kommer" minns jag gav en lite trauman. Är en barnbok men slutar ju brutalt med att vargen äter upp alla, inklusive pojken och hans föräldrar. Lämnar bara benrester kvar.

https://www.boktugg.se/bok/9789163816727/

Tecknad på ett obehagligt sett också minns jag.

Edit: Sedan var den där boken om en jättepersika som mosade folk obehaglig också.
Senast redigerad av HasseVonKlasse 2025-04-18 kl. 19:24.
Citera
2025-04-18, 19:20
Medlem
Illustrationerna av Maurice Sendak i barnboken "Till Vildingarnas land" gav mig mardrömmar länge...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in