Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Den tolkning jag går efter använder Esra 7 som gällande den tidpunkt då staden beordras bli uppbyggd. Här tillsätter man domare och lagmän.
I Nehemja 2 så verkar bara muren återså.
Ska jag vara ärlig så tycker jag båda utgångspunkterna känns lite så där.

Svagheten med Nehemja 2 är att tidpunkten 444 f.kr inte får oss att landa på nåt lämpligt år. Man måste "krumbukta" lite för att få till det.
Går man efter Esra 7, så börjar räkningen från 457 f.kr och då går 69 veckor väldigt jämnt ut med tidpunkten då Jesu verksamhet inleddes.

Jag vill inte skriva för mycket om detta. Vi vet båda förutsättningarna och vi sitter i olika läger.
Jag har inte gjort några egna tolkningar. Allt jag "vet" har kommit genom att jag lyssnat på andra. Jag har på så sätt ingen presige i frågan.

Jag skrev tidigare att jag anser att NT ganska tydligt Israels tid som guds redskap var på upphällningen. Israel skulle på GT:s tid sprida budskapet genom att folk utifrån kom till Israel, till templet. Efter Jesus upphörde det. Jesus sa själv sista gången han lämnade templet "nu får ni ta hand om ert övergivna hus". Sen skickades lärjungar ut för att missionera.

Att fysiska Israel inte längre är redskapet för mission gör att satan inte har något intresse av Israel längre. Det är församlingen, inte fysiska Israel, som är i skottgluggen för satan. Profetian om draken och kvinnan har inget med Israel att göra, det har att göra med församlingen. Det ska mycket till att jag börjar tro annorlunda. Men jag är långt ifrån full lärd fastän jag satt väldigt mycket tid på det.
Fullärd blir man aldrig. Men man behöver ödmjuka sig för skrifterna och profetiorna. Det var ju det Jesus var mest arg över, att dom skriftlärda ledarna på den tiden tolkade om skrifterna, dödade profeterna och förbannade Honom själv och Hans tjänare.

Daniels profetia i kapitel 9 är nyckeln till att förstå HELA Guds plan. Om du utgår ifrån fel dekret här så hamnar du i villfarelse. Du ska inte lyssna på andra människor, du ska forska själv. Det gjorde jag och blev övertygad. Det är inte prestige att vara övertygad. Du kommer möta motstånd från andra som kallar sig kristna. Det är tyvärr en följd av sanningen. T.o.m dom egna är på villovägar och låter sig ledas av djävulen själv utan att förstå det.

Ja, förbundet och löftena till Israel sattes på paus. Israel förblindades för en tid. Men inte för evigt. Utan under den tid det tar tills dess att hedningarnas antal uppfyllts. Jesus kommer ju tillbaks av en anledning.

Matteus 23:37-39

37 Jerusalem, Jerusalem, du som mördar profeterna och stenar dem som är sända till dig! Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna. Men ni ville inte. 38 Nu ska ert hus lämnas öde, 39 för jag säger er: Härefter kommer ni inte att se mig förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn."

Lukas 21:24

24 De ska falla för svärdsegg och föras bort som fångar till alla hednafolk, och Jerusalem ska trampas av hedningar tills hedningarnas tider är fullbordade.

Romarbrevet 11:25-27

25 Bröder, jag vill att ni ska känna till denna hemlighet så att ni inte har för höga tankar om er själva: förhärdelse har drabbat en del av Israel, och så ska det förbli till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel ska bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Frälsaren komma och ta bort ogudaktighet från Jakob. 27 Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder.

Det var förutsagt i GT

Hosea 5:15

Jag går min väg,
jag återvänder till min boning
tills de erkänner sin skuld
och söker mitt ansikte.
I nöden ska de vända sig till mig.

Så när man nu ser mönstret, de mycket judiska texterna i uppenbarelseboken från kapitel 4, tex, även i Matteus kapitel 24 och Daniels profetia kapitel 9. Allt detta är mycket judiskt. Inte kyrkligt. Inte kristna församlingar eller kristna bosättningar. Staden, Templet, Landet, folket. Dom 144 000 tex, som består av 12 000 från varje stam? Varför ska man OMTOLKA texterna till att det handlar om Kristna?

Och om Danels profetia har uppfyllts till fullo, vad väntar vi då på? Vem kommer han tillbaks till? Varför?
Citera
2025-04-23, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Kristna och speciellt frikyrkotomtarna är generellt obildade beträffande andra religioner och vad de anser. Om man jämför judars syn på kristna och Jesus med muslimers syn på kristna och Jesus så är judars syn kategoriskt negativ medan muslimers inte är lika negativ. Kristna sionister tror de har något gemensamt med Israel och judar medan judarna ser ner på dem och bara utnyttjar dem som nyttiga idioter.
Jo men vi vet ju varför dom ser ner på oss. Det har ju Jesus redan förklarat. Vi tar inte åt oss.

Vi har något väldigt viktig gemensamt med Israel och Judarna, nämligen vår frälsare och Gud och hans plan. DÄRFÖR står vi på Israels sida, trots deras otro och förakt. För vi står på Herrens sida.
Citera
2025-04-23, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jo men vi vet ju varför dom ser ner på oss. Det har ju Jesus redan förklarat. Vi tar inte åt oss.

Vi har något väldigt viktig gemensamt med Israel och Judarna, nämligen vår frälsare och Gud och hans plan. DÄRFÖR står vi på Israels sida, trots deras otro och förakt. För vi står på Herrens sida.

Kopplingen mellan Jesus och dagens Israel är tämligen svag. Du snackar om en grupp människor som spottar på kristna och hatar Jesus och helst skulle pissa på Jesus och häromdagen bombade med meningen en kristen kyrka på Palmsöndagen antagligen för att skylta med sin fräckhet och förakt för kristna. Man måste vara grovt bakvänd i huvudet om man som kristen älskar dessa personer och deras statsbildning.
Citera
2025-04-23, 10:23
Medlem
Citat:
Alltså i dagligt tal kallar vi alla som är ättlingar till Abraham, Isak och Jakob för judar. Själva har dom koll på vilken stam dom kommer från, eller inte.

Väsentligt är inte vad dom kallas utan att dom ÄR etniska ättlingar till någon av stammarna. Väsentligt är inte heller att alla som kallar sig Judar är det. Herren har koll på vilka som är vilka.

Väsentligt är att staten Israel är upprättad, att ättlingar till Abraham, Isak och Jakob har återvänt. Att profetiorna håller på att uppfyllas.

Att Jesus snart kommer tillbaka.

Att allt detta behöver finnas på plats för att detta ska kunna ske så att profetiorna kan uppfyllas.
Israels tolv stammar, Jesus tolv lärjungar, de tolv asarna, de tolv olympierna, de tolv Adityas, de 12 Imamerna av Islam, Jade kejsaren’s 12 djur,
Årets 12 månader, tidevarvets 12 tidsåldrar.
12 är inte en endast, om judarna vill ha det så får dom kalla sin stat Judea så som dom också gjorde en gång i tiden..

Israel är för alla, i sanning är det detta Bibeln talar.
Citera
2025-04-23, 12:08
Medlem
Citat:
Alltså i dagligt tal kallar vi alla som är ättlingar till Abraham, Isak och Jakob för judar. Själva har dom koll på vilken stam dom kommer från, eller inte.

Väsentligt är inte vad dom kallas utan att dom ÄR etniska ättlingar till någon av stammarna. Väsentligt är inte heller att alla som kallar sig Judar är det. Herren har koll på vilka som är vilka.

Väsentligt är att staten Israel är upprättad, att ättlingar till Abraham, Isak och Jakob har återvänt. Att profetiorna håller på att uppfyllas.

Att allt detta behöver finnas på plats för att detta ska kunna ske så att profetiorna kan uppfyllas.

De enda som potentiellt har koll på detta är de som tillhör Levis stam, eftersom de har en speciell roll i den judiska gudstjänsten och har fortsatt ha det genom århundradena. Kunskap om övrigas tillhörighet försvann för väldigt länge sen.
Senast redigerad av Nannegijala 2025-04-23 kl. 12:10.
Citera
2025-04-23, 12:15
Medlem
Citat:

Vad anser du om uppenbarelseboken? Hör du till gruppen som inte bara ser fram emot Jesus återkomst utan också Harmageddon och alla hemskheter som väntar?
Citera
2025-04-23, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Vad är syftet med ditt inlägg?

De flesta kristna är mot våld och krig. Kan du inte skilja på stöd för israels existens och stöd för våld?

Nej, uppenbarligen inte. Tillbaka till barnbordet säger jag.
Jag vill inte vara elak mot judarna som håller Israel varm om hjärtar (inte alla judar!) men det finns ingen moralisk förpliktigelse bland kristna att stödja existensen av denna stat. Som Påve Pius X sade till ärkesionisten Theodor Herzl:

We cannot give approval to this movement. We cannot prevent the Jews from going to Jerusalem—but we could never sanction it. The soil of Jerusalem, if it was not always sacred, has been sanctified by the life of Jesus Christ. As the head of the Church I cannot tell you anything different. The Jews have not recognized our Lord, therefore we cannot recognize the Jewish people... ...And so, if you come to Palestine and settle your people there, we shall have churches and priests ready to baptize all of you
Citera
2025-04-23, 16:38
Medlem
Citat:
Vi ska komma ihåg att budskapet i breven till kyrkorna handlar om just kyrkorna, dom kristna. Detta kan därför mycket väl handla om dom kristna som tror sig ha ersatt Guds förbund med Judarna. Att det är DET som är satans synagoga.

Falskhet bara att hävda att ett krigsförande land är guds utvalda folk, som att det var heligt att bli en jude, fast bibeln säger mer specifikt att det är dom som kallar sig själv för judar som är fejkarna som tror sig ha hittat en helighet i krig och bråk och mark.

I engelska biblar står det: I know about the slander of those who say they are Jews and are not, but are a synagogue of Satan.

Jag vet om förtalen som görs av dom som kallar sig själva för judar fast dom inte är de utvalda, och är satans synagoga.

Israel hävdar att judar ägde mark runt jerusalem , och att dom därför hade ärvt rätten att gå in och bosätta sig i hem som palestinier har byggt och bodde i.

Klart att satan är inblandad om man intalar sig själv att man ärvde rätten till mark som andra bor på.
Citera
2025-04-23, 17:03
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Vad är syftet med ditt inlägg?

De flesta kristna är mot våld och krig. Kan du inte skilja på stöd för israels existens och stöd för våld?

Nej, uppenbarligen inte. Tillbaka till barnbordet säger jag.

Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag vill inte vara elak mot judarna som håller Israel varm om hjärtar (inte alla judar!) men det finns ingen moralisk förpliktigelse bland kristna att stödja existensen av denna stat. Som Påve Pius X sade till ärkesionisten Theodor Herzl:

We cannot give approval to this movement. We cannot prevent the Jews from going to Jerusalem—but we could never sanction it. The soil of Jerusalem, if it was not always sacred, has been sanctified by the life of Jesus Christ. As the head of the Church I cannot tell you anything different. The Jews have not recognized our Lord, therefore we cannot recognize the Jewish people... ...And so, if you come to Palestine and settle your people there, we shall have churches and priests ready to baptize all of you

Frågan i trådstarten är högst befogad!

Hos en stor del av de Messianskt kristna finns uppfattningen att Kristus kommer att återkomma först sedan det historiska Israel återupprättats.

Av det skälet ser man inte bara mellan fingrarna på, utan man uppmuntrar till och med fördrivningen av Palestinier från Bibliska platser.

Detta innebär att man fullständigt missat innebörden i det kristna budskapet.
Citera
2025-04-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Israels tolv stammar, Jesus tolv lärjungar, de tolv asarna, de tolv olympierna, de tolv Adityas, de 12 Imamerna av Islam, Jade kejsaren’s 12 djur,
Årets 12 månader, tidevarvets 12 tidsåldrar.
12 är inte en endast, om judarna vill ha det så får dom kalla sin stat Judea så som dom också gjorde en gång i tiden..

Israel är för alla, i sanning är det detta Bibeln talar.
Jesus är till för alla. Hans närvaro gjorde Heliga Landet oneklighen helig eller heligare. In grupp människor har absolut äganderätt över heliga landet. Visserligen ville Gud att bibliska judarna skulle bo där. Men finns det bibliska judar idag? Stora skaror judar konverterade till kristendom, och senare även till islam. Att judar som förnekar än idag Jesus ska ha ensamrätt över Heliga Landet är en aberration som Balfourdeklarationen och sympatin för de utsatta av Hitlers regim gjorde till verklighet.
Citera
2025-04-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
De enda som potentiellt har koll på detta är de som tillhör Levis stam, eftersom de har en speciell roll i den judiska gudstjänsten och har fortsatt ha det genom århundradena. Kunskap om övrigas tillhörighet försvann för väldigt länge sen.
Den enda som har full koll på detta är Herren själv.

Han som valt ut säden. Han som givit löftena och svurit dom inför sig själv. Han som bestämt planen. Han som först spridit dom över hela världen för att sedan kalla dom tillbaks. Han som förutsagt allt detta genom profeterna och som påkallat oss att hålla oss redo när vi ser bitarna falla på plats.

Det är bara EN som vet allt om alla. Han håller på att göra världen redo för den sista tiden och vi kan alla se tecknen om vi känner igen dom. När vi känner Herren.
Citera
2025-04-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad anser du om uppenbarelseboken? Hör du till gruppen som inte bara ser fram emot Jesus återkomst utan också Harmageddon och alla hemskheter som väntar?
Jag ser fram emot att Jesus kommer och hämtar mig och dom andra helgonen, INNAN helvetet bryter lös. Det som pågår i uppenbarelseboken kap 4-19 handlar inte om mig, jag blir räddad innan och återkommer tillsammans med Jesus (kapitel 20).

Dom tusen åren som därefter följer ser jag fram emot. Med Jesus som Kung och fred på jorden och djävulen bunden.

Jag hoppas att jag innan dess lyckas knuffa några hårdhjärtade på rätt väg så dom slipper eländet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in