Citat:
Ursprungligen postat av
guru1966
Jag märker att du är insatt i den kristna sionism som predikas i USA-influerade kyrkor i Sverige, upplys mig gärna om vad jag har missförstått. Dock verkar du inte vara insatt i hur denna lite speciella lära skiljer sig från den klassiska kristendom som predikas i äldre svenska kyrkor, t.ex. i lutherska kyrkor.
Vill du läsa följande wikipediaartikel och ge synpunkter på den (jag har varit med och bidragit till den):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kristen_sionism
Har du empati både med palestinska folket och Israels folk?
Jag inledde med att skriva att jag är imponerad av judarna som folk. Att jag är kritisk till kristen sionisms brist på empati, och både till staten Israels och Hamas krigsbrott, och tror på en tvåstatslösning och återlämnadet av ockuperad mark, betyder inte att jag är antisemit. Det fanns en tid när kristenheten var djupt antisemitisk men det är lyckligtvis historia. Att palestinier och israeler hatar varandra är begripligt, båda folkens existens är hotad, men vi som inte är en del av konflikten bör se saken från båda sidors perspektiv. Fascinerande att det finns israeler som har empati med palestinska folket.
Jag försöker se saken i bibelns ljus, utifrån Guds ord och plan. Enligt den så är försöken att dela upp landet en styggelse. Det är emot Guds vilja. Därav det hårda motståndet från Guds motståndare. Det kommet inte gå dom väl som stöttar och/eller deltar i detta.
Joel 3:1-3
Guds dom över Israels fiender
3 För se, i de dagarna
och på den tiden,
när jag gör slut på
Judas och Jerusalems fångenskap,
2 ska jag samla alla hednafolk
och föra dem ner till Joshafats dal.
Där ska jag hålla dom över dem
för mitt folks skull,
min arvedel Israel
som de har skingrat
bland hednafolken.
De har delat mitt land
3 och kastat lott om mitt folk.
De betalade en prostituerad
med en pojke
och sålde en flicka för vin
som de drack upp.
Alla som är emot Guds plan för Israel är emot Gud. Dom är påverkade av den här världens onda andekrafter som är pådrivna av djävulen själv.
Den anden är antisemitisk och sprider antisemitisk propaganda och har antisemistka syften. Att utplåna Israel och döda judar.
Alla som påstår sig inte hata judar men är emot Israels rätt att försvara sig, rätt till sitt hemland och rätt till att leva i fred utan ständiga attacker från Islamistiska terrorgrupper, är smittade av den här världens antisemistka ande. Vare sig dom själva inser det eller ej.
Det är mycket mer komplicerat än att det går att medla i denna fråga eftersom det pågår ett andligt krig långt över våra huvuden. Det är väldigt lätt att då ta på sig "godhetsmasken" och påstå sig stå på bådas sidor.
Vem som säger sig vara kristen vill ens till viss del stå på Guds fiendes sida?
Dom som kallar sig Palestinier, som är arabfolk av olika stammar, är brickor i ett sataniskt spel för att fördriva Israel och utplåna Judarna så att Jesus inte har något att komma tillbaks till.
Varför skulle någon kristen av sympati för eventuella oskyldiga offer hos förövaren, djävulen själv, stötta det?
Jag tror inte ni förstår hur allvarligt det är att inte ens ta ställning i ett sån här tydligt andligt krig där Gud håller i taktpinnen.
Vi VET hur det slutar. Vi känner till vad som pågår eftersom vi känner till Guds plan och förutsägelser om detta.
Då måste vi ta ställning och visa vårt sanna jag inför människorna och Herren.