Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-22, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Majoriteten av de judar som bor i Israel idag har inte koppling till öst-Europa utan är s.k. mizrachim, som enkelt uttryckt är de judar som innan Israels tillkomst bodde i den muslimska världen (nord-Afrika, mellanöstern, västra Asien).
Är det den gruppen som expanderar bosättningar ? Har för mig bland Israels ”judar” ses dessa mizrachim som andraklssens judar ?
Citera
2025-04-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Är det den gruppen som expanderar bosättningar ? Har för mig bland Israels ”judar” ses dessa mizrachim som andraklssens judar ?

Ja, de har i princip alltid (sen Israel skapades 1948) setts som lägre i rang än de judar som invandrade från Europa, trots att mizrachim sen lång tid är i majoritet rent numerärt. Det har att göra med att mizrachim generellt sett kom från en religiös traditionell arbetar-bakgrund, medan de ledande europeiska judarna var från storstäderna, icke-religiösa och mer "världsvana". Det gamla europeiska nedlåtande synsättet på folk från "orienten" spelade förstås också in.

Vad gäller bosättningar och vilka som egentligen driver på dem så skulle jag säga att judar med bakgrund i USA är över-representerade.
Citera
2025-04-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nej det skiljer sig inte från klassisk kristendom, alla dom första kristna var judar. Och vi påstår inte att någon har företräde framför någon annan, det är ditt påhitt. Vi säger bara att Gud har inte övergett sitt folk eller sitt land. HAN ÅTERKOMMER för att rädda dom. Det vi ser ske nu i Israel är tecken han förutsagt ska ske innan den sista sluttiden ska komma.

Och alla lögner om Judar och Israel som florerar i medier är också tecken på att djävulen och hans anhang är rasande på utvecklingen.

Hur svårt kan det vara?

Antisemitism förklädd i kristna vargakläder och urspårade värderingar kommer inte dömas nådigt när domedagen kommer. Är man emot Guds plan, är man också emot Gud själv.

Det finns två förbund i bibeln, det gamla finns fortfarande kvar. Det är bara satt på paus. För att vi i det nya förbundet ska sprida budskapet till alla andra. Tror du på att Gud uppfyller och håller sina löften? Om inte så bör du vara orolig för dom löften du uppfattar att du fått, för vad säger att han i sånt fall inte tar tillbaks det också?

Nej, Gud ÄR allsmäktig och rättfärdig och kan inte ljuga. Han kommer uppfylla sina löften och det bekräftar bibelns ord om och om och om igen. Löftena om folket och landet, det heliga, som Han kommer uppfylla.

Alltså, här visar du ju att du inte läser bibeln, eller förstår vad du läser. Profetiorna talar ett tydligt språk, liksom Paulus i Romarbrevet 11, endast en liten kvarleva, en "rest" av Israeler kommer överleva vedermödan. Och inte förrän då, i sista sekunden, kommer dom att vända om. Är det försent enligt dig?

Sakarja 13:8
Det ska ske i hela landet,
säger Herren,
att två tredjedelar ska utrotas
och gå under,
men en tredjedel ska lämnas kvar.

Romarbrevet 11:5, 25-27
5 På samma sätt finns också nu i denna tid en rest som Gud har utvalt av nåd. 6 Men är det av nåd, så är det inte av gärningar. Annars vore nåden inte längre nåd.

25 Bröder, jag vill att ni ska känna till denna hemlighet så att ni inte har för höga tankar om er själva: förhärdelse har drabbat en del av Israel, och så ska det förbli till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel ska bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Frälsaren komma och ta bort ogudaktighet från Jakob. 27 Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder.

"Hela Israel" här, är alltså den rest som finns kvar när den sista stunden i sluttiden närmar sig.

Men alltså, återigen. Du har inte faktan och sanningen med dig. Palestinier ÄR INTE en folkgrupp. ALLA som bodde i området som kallades Palestina är i sånt fall Palestiner, även Judarna och dom Kristna.

Dom som idag kallar sig Palestinier kommer från Arabiska folkgrupper, i Gaza främst från Egypten. Inflyttade från kringliggande Arabiska länder och som "antagit" flyktingstatus av egenintresse ivrigt pådrivna av politiska krafter som pumpar västvärlden på pengar som aldrig når den vanliga "flyktingen".

Det var för övrigt Judarna i området som på 1800- och början av 1900 talet som kallade sig Palestinier. Araberna ville inte kännas vid det namnet.

Det är det här som är så skrämmande, att dom som påstår sig vara dom "goda" och "medmänskliga" och "kristna" är dom som är mest duperade av tidens onda krafter.

Jag märker att du är insatt i den kristna sionism som predikas i USA-influerade kyrkor i Sverige, upplys mig gärna om vad jag har missförstått. Dock verkar du inte vara insatt i hur denna lite speciella lära skiljer sig från den klassiska kristendom som predikas i äldre svenska kyrkor, t.ex. i lutherska kyrkor.

Vill du läsa följande wikipediaartikel och ge synpunkter på den (jag har varit med och bidragit till den):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kristen_sionism

Har du empati både med palestinska folket och Israels folk?

Jag inledde med att skriva att jag är imponerad av judarna som folk. Att jag är kritisk till kristen sionisms brist på empati, och både till staten Israels och Hamas krigsbrott, och tror på en tvåstatslösning och återlämnadet av ockuperad mark, betyder inte att jag är antisemit. Det fanns en tid när kristenheten var djupt antisemitisk men det är lyckligtvis historia. Att palestinier och israeler hatar varandra är begripligt, båda folkens existens är hotad, men vi som inte är en del av konflikten bör se saken från båda sidors perspektiv. Fascinerande att det finns israeler som har empati med palestinska folket.
Citera
2025-04-22, 18:04
Medlem
Citat:
Judar ska vara av Judah stam, vilket majoriteten av de som kallar sig judar idag sannolikt inte är
Israels stammar som ärvt löftena är tolv stycken.
Citera
2025-04-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag märker att du är insatt i den kristna sionism som predikas i USA-influerade kyrkor i Sverige, upplys mig gärna om vad jag har missförstått. Dock verkar du inte vara insatt i hur denna lite speciella lära skiljer sig från den klassiska kristendom som predikas i äldre svenska kyrkor, t.ex. i lutherska kyrkor.

Vill du läsa följande wikipediaartikel och ge synpunkter på den (jag har varit med och bidragit till den):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kristen_sionism

Har du empati både med palestinska folket och Israels folk?

Jag inledde med att skriva att jag är imponerad av judarna som folk. Att jag är kritisk till kristen sionisms brist på empati, och både till staten Israels och Hamas krigsbrott, och tror på en tvåstatslösning och återlämnadet av ockuperad mark, betyder inte att jag är antisemit. Det fanns en tid när kristenheten var djupt antisemitisk men det är lyckligtvis historia. Att palestinier och israeler hatar varandra är begripligt, båda folkens existens är hotad, men vi som inte är en del av konflikten bör se saken från båda sidors perspektiv. Fascinerande att det finns israeler som har empati med palestinska folket.

Jag försöker se saken i bibelns ljus, utifrån Guds ord och plan. Enligt den så är försöken att dela upp landet en styggelse. Det är emot Guds vilja. Därav det hårda motståndet från Guds motståndare. Det kommet inte gå dom väl som stöttar och/eller deltar i detta.

Joel 3:1-3

Guds dom över Israels fiender

3 För se, i de dagarna
och på den tiden,
när jag gör slut på
Judas och Jerusalems fångenskap,
2 ska jag samla alla hednafolk
och föra dem ner till Joshafats dal.
Där ska jag hålla dom över dem
för mitt folks skull,
min arvedel Israel
som de har skingrat
bland hednafolken.
De har delat mitt land
3 och kastat lott om mitt folk.
De betalade en prostituerad
med en pojke
och sålde en flicka för vin
som de drack upp.

Alla som är emot Guds plan för Israel är emot Gud. Dom är påverkade av den här världens onda andekrafter som är pådrivna av djävulen själv.

Den anden är antisemitisk och sprider antisemitisk propaganda och har antisemistka syften. Att utplåna Israel och döda judar.

Alla som påstår sig inte hata judar men är emot Israels rätt att försvara sig, rätt till sitt hemland och rätt till att leva i fred utan ständiga attacker från Islamistiska terrorgrupper, är smittade av den här världens antisemistka ande. Vare sig dom själva inser det eller ej.

Det är mycket mer komplicerat än att det går att medla i denna fråga eftersom det pågår ett andligt krig långt över våra huvuden. Det är väldigt lätt att då ta på sig "godhetsmasken" och påstå sig stå på bådas sidor.

Vem som säger sig vara kristen vill ens till viss del stå på Guds fiendes sida?

Dom som kallar sig Palestinier, som är arabfolk av olika stammar, är brickor i ett sataniskt spel för att fördriva Israel och utplåna Judarna så att Jesus inte har något att komma tillbaks till.

Varför skulle någon kristen av sympati för eventuella oskyldiga offer hos förövaren, djävulen själv, stötta det?

Jag tror inte ni förstår hur allvarligt det är att inte ens ta ställning i ett sån här tydligt andligt krig där Gud håller i taktpinnen.

Vi VET hur det slutar. Vi känner till vad som pågår eftersom vi känner till Guds plan och förutsägelser om detta.

Då måste vi ta ställning och visa vårt sanna jag inför människorna och Herren.
Senast redigerad av vinkelhak 2025-04-22 kl. 20:20.
Citera
2025-04-22, 21:43
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Nej, det är en förvillelse. Du har valt fel väg. Bokstavstro igen leder till att man läser bokstavligt och ser vad som står i profetiorna. Läs vers 25 bokstavligt. När utgick dekretet om återuppbyggnad av Jerusalems gator och vallgravar? Inte templet. För det är det som är nyckeln, att utgå ifrån rätt dekret.

Daniel 9:25
25 Det ska du veta och förstå: Från det att ordet gått ut om att Jerusalem ska återställas och byggas upp till dess att den Smorde Fursten kommer, ska det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar ska byggas upp igen, trots svåra tider.

Läs Nehemja 2:1, 7-9. Alla andra dekret som man räknat på handlar om Templets återuppbyggnad. Men det är inte dom dekret det står i profetian om, dekretet som man ska utgå ifrån handlar om Jerusalem stad, gator och vallgravar.

2 Detta hände i månaden Nisan, i Artashastas tjugonde regeringsår.

7 Jag sade till honom: ”Om kungen finner för gott, så låt mig få brev till ståthållarna i landet på andra sidan floden så att de låter mig passera deras land tills jag når Juda, 8 och ett brev till Asaf, uppsyningsmannen över den kungliga skogsparken, så att han låter mig få virke till att bygga upp portarna till borgen som hör till templet, och virke till stadsmuren och till det hus där jag själv ska bo.” Och kungen gav mig det, eftersom min Guds goda hand var över mig. 9 När jag kom till ståthållarna i landet på andra sidan floden gav jag dem kungens brev.

Nehemja, var det som fick dekretet och som startade tideräkningen. Då har det gått 483 år när Jesus rider in i Jerusalem på en åsna. Exakt på dagen.

Den sista veckan har alltså inte hänt. Det är den vi väntar på, eller rättare sagt den som världen väntar på. Vi troende (kyrkan) väntar ju på Jesus som ska hämta hem oss innan den veckan börjar.

Den veckan ÄR Judisk. Detta stämmer också med tideräkningen 42 månader, två tider och en halv tid, (3,5 år) som uppenbarelseboken delar in skeendet i. Samt att kyrkan inte omtalas i vedermödan i uppenbarelseboken från kapitel 4, kyrkan är i himmelen tillsammans med Jesus och änglarna hela tiden och återvänder till jorden tillsammans med Jesus.

Det är såna här "nycklar" man behöver för att hamna på rätt väg. Hamnar man fel här blir det fel hela vägen sen. Och slutet blir lätt luddigt att förstå då, vad det handlar om, vad vi väntar på.

Nej, jag läser bibeln och tolkar profetiorna utifrån vad det står där. Förbundet med Israel är ett fysiskt förbund, det handlar om Landet, staden och folket och ett utlovat fysiskt kungariket.

Förbundet med kyrkan är ett andligt förbund och handlar om ett kungarike som finns inom oss.

På slutet slås allt samman och blir ett och samma för alla, men då finns inga förbund. Då behövs dom inte.

Den tolkning jag går efter använder Esra 7 som gällande den tidpunkt då staden beordras bli uppbyggd. Här tillsätter man domare och lagmän.
I Nehemja 2 så verkar bara muren återså.
Ska jag vara ärlig så tycker jag båda utgångspunkterna känns lite så där.

Svagheten med Nehemja 2 är att tidpunkten 444 f.kr inte får oss att landa på nåt lämpligt år. Man måste "krumbukta" lite för att få till det.
Går man efter Esra 7, så börjar räkningen från 457 f.kr och då går 69 veckor väldigt jämnt ut med tidpunkten då Jesu verksamhet inleddes.

Jag vill inte skriva för mycket om detta. Vi vet båda förutsättningarna och vi sitter i olika läger.
Jag har inte gjort några egna tolkningar. Allt jag "vet" har kommit genom att jag lyssnat på andra. Jag har på så sätt ingen presige i frågan.

Jag skrev tidigare att jag anser att NT ganska tydligt Israels tid som guds redskap var på upphällningen. Israel skulle på GT:s tid sprida budskapet genom att folk utifrån kom till Israel, till templet. Efter Jesus upphörde det. Jesus sa själv sista gången han lämnade templet "nu får ni ta hand om ert övergivna hus". Sen skickades lärjungar ut för att missionera.

Att fysiska Israel inte längre är redskapet för mission gör att satan inte har något intresse av Israel längre. Det är församlingen, inte fysiska Israel, som är i skottgluggen för satan. Profetian om draken och kvinnan har inget med Israel att göra, det har att göra med församlingen. Det ska mycket till att jag börjar tro annorlunda. Men jag är långt ifrån full lärd fastän jag satt väldigt mycket tid på det.
Citera
2025-04-23, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Ja, de har i princip alltid (sen Israel skapades 1948) setts som lägre i rang än de judar som invandrade från Europa, trots att mizrachim sen lång tid är i majoritet rent numerärt. Det har att göra med att mizrachim generellt sett kom från en religiös traditionell arbetar-bakgrund, medan de ledande europeiska judarna var från storstäderna, icke-religiösa och mer "världsvana". Det gamla europeiska nedlåtande synsättet på folk från "orienten" spelade förstås också in.

Vad gäller bosättningar och vilka som egentligen driver på dem så skulle jag säga att judar med bakgrund i USA är över-representerade.
Ja då är det som vi alla egentligen vet, det är de falska judarna som håller på med djävulskap
Citera
2025-04-23, 04:24
Medlem
Citat:
Israels stammar som ärvt löftena är tolv stycken.
Ja precis, de som i så fall kallar sig judar är bara en av dessa
Citera
2025-04-23, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Många kristna, i Sverige i synnerhet i frikyrkan, stödjer okritiskt Israel oavsett vad dessa gör. Det visar sig inte minst i det ensidiga ställningstagande i kriget med Palestina. Alla vet att båda parter gjort och gör sig skyldig till grymheter mot civilbefolkningen, men på samma sätt som muslimer blundar för, struntar i eller rättfärdigar Hamas framfart gör frimicklarna det när det gäller Israel.

Denna syn att vissa människor, folkgrupper och nationer är undantagna från moralisk kritik eller rent av den moraliska lagen är, anser jag, en form av avgudadyrkan. När dessa kristna, med ett fanatiskt stöd till israel, undantar israeler från den universella morallagens begränsningar gör de israelerna till gudar. Man kan inte se det på något annat sätt. De upphöjer "det utvalda folket" till samma nivå som Gud, ergo det är avgudadyrkan.

Vad tycker ni andra?

Ös på!

Bibeln säger i Uppenbarelseboken 2
BREV TILL DE SJU FÖRSAMLINGARNA (kap. 2–3): 9 Jag känner ditt lidande och din fattigdom – men du är rik – och jag vet hur du smädas av dem som kallar sig judar men inte är det utan är en Satans synagoga. 10 Var inte rädd för vad du skall få utstå. Se, djävulen kommer att kasta några av er i fängelse för att ni skall sättas på prov, och ni skall få lida i tio dagar. Var trogen intill döden, så skall jag ge dig livets segerkrans.

Bibeln hävdar att kristna som ekonomiskt stödjer israels krig är Satans finansiärer.
Klart att det ses som allvarligt om man ger pengar till fel grupp.
Citera
2025-04-23, 06:27
Medlem
Citat:
Ja precis, de som i så fall kallar sig judar är bara en av dessa
Alltså i dagligt tal kallar vi alla som är ättlingar till Abraham, Isak och Jakob för judar. Själva har dom koll på vilken stam dom kommer från, eller inte.

Väsentligt är inte vad dom kallas utan att dom ÄR etniska ättlingar till någon av stammarna. Väsentligt är inte heller att alla som kallar sig Judar är det. Herren har koll på vilka som är vilka.

Väsentligt är att staten Israel är upprättad, att ättlingar till Abraham, Isak och Jakob har återvänt. Att profetiorna håller på att uppfyllas.

Att Jesus snart kommer tillbaka.

Att allt detta behöver finnas på plats för att detta ska kunna ske så att profetiorna kan uppfyllas.
Citera
2025-04-23, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungKicker
Bibeln säger i Uppenbarelseboken 2
BREV TILL DE SJU FÖRSAMLINGARNA (kap. 2–3): 9 Jag känner ditt lidande och din fattigdom – men du är rik – och jag vet hur du smädas av dem som kallar sig judar men inte är det utan är en Satans synagoga. 10 Var inte rädd för vad du skall få utstå. Se, djävulen kommer att kasta några av er i fängelse för att ni skall sättas på prov, och ni skall få lida i tio dagar. Var trogen intill döden, så skall jag ge dig livets segerkrans.

Bibeln hävdar att kristna som ekonomiskt stödjer israels krig är Satans finansiärer.
Klart att det ses som allvarligt om man ger pengar till fel grupp.

Vi ska komma ihåg att budskapet i breven till kyrkorna handlar om just kyrkorna, dom kristna. Detta kan därför mycket väl handla om dom kristna som tror sig ha ersatt Guds förbund med Judarna. Att det är DET som är satans synagoga.
Citera
2025-04-23, 07:05
Medlem
Kristna och speciellt frikyrkotomtarna är generellt obildade beträffande andra religioner och vad de anser. Om man jämför judars syn på kristna och Jesus med muslimers syn på kristna och Jesus så är judars syn kategoriskt negativ medan muslimers inte är lika negativ. Kristna sionister tror de har något gemensamt med Israel och judar medan judarna ser ner på dem och bara utnyttjar dem som nyttiga idioter.
Senast redigerad av larsjohansson 2025-04-23 kl. 07:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in