Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-18, 09:32
Bannlyst
Många kristna, i Sverige i synnerhet i frikyrkan, stödjer okritiskt Israel oavsett vad dessa gör. Det visar sig inte minst i det ensidiga ställningstagande i kriget med Palestina. Alla vet att båda parter gjort och gör sig skyldig till grymheter mot civilbefolkningen, men på samma sätt som muslimer blundar för, struntar i eller rättfärdigar Hamas framfart gör frimicklarna det när det gäller Israel.

Denna syn att vissa människor, folkgrupper och nationer är undantagna från moralisk kritik eller rent av den moraliska lagen är, anser jag, en form av avgudadyrkan. När dessa kristna, med ett fanatiskt stöd till israel, undantar israeler från den universella morallagens begränsningar gör de israelerna till gudar. Man kan inte se det på något annat sätt. De upphöjer "det utvalda folket" till samma nivå som Gud, ergo det är avgudadyrkan.

Vad tycker ni andra?

Ös på!
Citera
2025-04-18, 09:40
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Många kristna, i Sverige i synnerhet i frikyrkan, stödjer okritiskt Israel oavsett vad dessa gör. Det visar sig inte minst i det ensidiga ställningstagande i kriget med Palestina. Alla vet att båda parter gjort och gör sig skyldig till grymheter mot civilbefolkningen, men på samma sätt som muslimer blundar för, struntar i eller rättfärdigar Hamas framfart gör frimicklarna det när det gäller Israel.

Denna syn att vissa människor, folkgrupper och nationer är undantagna från moralisk kritik eller rent av den moraliska lagen är, anser jag, en form av avgudadyrkan. När dessa kristna, med ett fanatiskt stöd till israel, undantar israeler från den universella morallagens begränsningar gör de israelerna till gudar. Man kan inte se det på något annat sätt. De upphöjer "det utvalda folket" till samma nivå som Gud, ergo det är avgudadyrkan.

Vad tycker ni andra?

Ös på!
Vad är syftet med ditt inlägg?

De flesta kristna är mot våld och krig. Kan du inte skilja på stöd för israels existens och stöd för våld?

Nej, uppenbarligen inte. Tillbaka till barnbordet säger jag.
Citera
2025-04-18, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset

De flesta kristna är mot våld och krig. Kan du inte skilja på stöd för israels existens och stöd för våld?

Svider sanningen?

Du tog tydligen väldigt illa vid dig.

Jag är själv kristen och anser att Israel i likhet med andra stater får försvara sin existens, men många kristna tycks anse att Israel skall undantas från all form av moralisk kritik oavsett vad de gör. Det är som jag ser det avgudadyrkan. Vi är kristna, inte judar.

Har väldigt svårt att förstå det israeliska flaggviftandet som förekommer i många svenska frikyrkor. Det är som att de inte känna till att det finns kristna palestinier som även de drabbas av Israel.
Senast redigerad av rammakaren 2025-04-18 kl. 09:57.
Citera
2025-04-18, 09:51
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Svider sanningen?

Jag är själv kristen och anser att israel får försvara sin existens, men många kristna tycks anse att Israel skall undantas från all form av moralisk kritik oavsett vad de gör. Det är som jag ser det avgudadyrkan. Vi är kristna, inte judar.

Har väldigt svårt att förstå det israeliska flaggviftandet som förekommer i många svenska frikyrkor. Det är som att de inte känna till att det finns kristna palestinier som även de drabbas av Israel.
Jag lever som jag lär. JAg motsätter mig att man bär falskt vittnesbörd mot sin nästa.

Om du tror att en man blir påverkad av vad en liten pojke skriver på internet säger det allt.

Du verkar ha väldigt höga tankar om dig själv.
Citera
2025-04-18, 09:51
Medlem
Citat:
Svider sanningen?

Jag är själv kristen och anser att israel får försvara sin existens, men många kristna tycks anse att Israel skall undantas från all form av moralisk kritik oavsett vad de gör. Det är som jag ser det avgudadyrkan. Vi är kristna, inte judar.

Rätt.
Det "flaggviftandet" är hyggligt ifrågasättbart då den "israeliska" flaggan "pryds" av det sataniska HEXAGRAM (flitigt använt av ockultister) som Jesus Kristus FÖRDÖMER, i Apostlagärningarna 7:43...

Kristus benämner dock satansskräpet som "Remphas stjärna"...
Citera
2025-04-18, 09:56
Medlem
Citat:

Staten Israel är idag så löjligt uppenbart i djävulens klor, det rättfärdiga Israel är de människor runt om i världen vilka med sin mun bekänner Kristus som Konungarnas Konung.

Läs Apostlagärningarna 7:43 och bildsök gärna "satanic hexagram" och se dom resultat du då får

Är det någon som sitter vid ett "barnbord", vad det nu är, så är det du själv....
Citera
2025-04-18, 09:56
Bannlyst
Citat:
Jag lever som jag lär. JAg motsätter mig att man bär falskt vittnesbörd mot sin nästa.

Om du tror att en man blir påverkad av vad en liten pojke skriver på internet säger det allt.

Du verkar ha väldigt höga tankar om dig själv.

Att du blir så upprörd bevisar motsatsen, du blir i allra högsta grad påverkad.

Är det så att du anser att israeler ska undantas från moraliskt ansvar och känner dig påhoppad när jag säger att det är avgudadyrkan?
Citera
2025-04-18, 10:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Vad tycker ni andra?

Ös på!
Du tycks ha missförstått det hela.

Jesu återkomst kan endast ske om Israels land finns, enligt frikyrkorna. Därför man gett tionde sedan evighet till Israel. Frikyrkosystemet i USA är ungefär lika stark som vapenlobbyn och big pharma, vilket är en starkt bidragande anledning varför Israel är viktigt för USA.

Det är alltså samma människor som menar att Jesus mördades av judarna. Det är inte "det utvalda folket" man vurmar för, utan en landplätts betydelse.

Samma landplätt f ö som Iran vill erövra för att kunna konkurrera ut Mekka som pilgrimsplats med Jerusalem.
Citera
2025-04-18, 10:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Att du blir så upprörd bevisar motsatsen, du blir i allra högsta grad påverkad.

Är det så att du anser att israeler ska undantas från moraliskt ansvar och känner dig påhoppad när jag säger att det är avgudadyrkan?
Israel begår massmord och etnisk rensning och de israeliska traditionerna hade urartat redan på Jesus tid...

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44
Citera
2025-04-18, 10:22
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:

Vad tycker ni andra?

Ös på!
Det spelar ingen roll vad kroppen gör, så länge själen är ren.
Citera
2025-04-18, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du tycks ha missförstått det hela.

Jesu återkomst kan endast ske om Israels land finns, enligt frikyrkorna. Därför man gett tionde sedan evighet till Israel. Frikyrkosystemet i USA är ungefär lika stark som vapenlobbyn och big pharma, vilket är en starkt bidragande anledning varför Israel är viktigt för USA.

Det är alltså samma människor som menar att Jesus mördades av judarna. Det är inte "det utvalda folket" man vurmar för, utan en landplätts betydelse.

Samma landplätt f ö som Iran vill erövra för att kunna konkurrera ut Mekka som pilgrimsplats med Jerusalem.

Jag förstår. Så det är en landplätt de tillber.
Citera
2025-04-18, 10:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag förstår. Så det är en landplätt de tillber.
Nej, de tillber Jesus. Jesu återkomst är beroende av att landplätten är som den var. Det är ingen större skillnad mot Cargo Cults egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in