Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jag ser fram emot att Jesus kommer och hämtar mig och dom andra helgonen, INNAN helvetet bryter lös. Det som pågår i uppenbarelseboken kap 4-19 handlar inte om mig, jag blir räddad innan och återkommer tillsammans med Jesus (kapitel 20).
Bra med självförtroende, låt det bara inte övergå i högmod, det är en dödssynd och garanterar att du blir kvar i alla plågorna.

För oss ateister är dock din typ av kristendom som ser fram emot undergången i förvissning om att just ni slipper undan skrämmande. Miljöförstöring, krig allt kan försvaras med att det bara är tecken på Jesus återkomst.
Citera
2025-04-23, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Frågan i trådstarten är högst befogad!

Hos en stor del av de Messianskt kristna finns uppfattningen att Kristus kommer att återkomma först sedan det historiska Israel återupprättats.

Av det skälet ser man inte bara mellan fingrarna på, utan man uppmuntrar till och med fördrivningen av Palestinier från Bibliska platser.

Detta innebär att man fullständigt missat innebörden i det kristna budskapet.
Nej man har förstått till vilka och varför Jesus kommer tillbaks.

Varför tror du att Han kommer tillbaks? Till vilka? Och i vilket syfte?

Inga av dom kristna jag känner vill fördriva några Palestinier från heliga platser. Mig veterligt är det just Muslimer (Palestinier) som har mandat över det mest heliga området för Judar. Tempelområdet i Jerusalem. Och har haft det läääänge. Det är DOM som hindrar Judar från att vistas där.

Hur kan ni vara så blinda?
Citera
2025-04-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Bra med självförtroende, låt det bara inte övergå i högmod, det är en dödssynd och garanterar att du blir kvar i alla plågorna.

För oss ateister är dock din typ av kristendom som ser fram emot undergången i förvissning om att just ni slipper undan skrämmande. Miljöförstöring, krig allt kan försvaras med att det bara är tecken på Jesus återkomst.

Vi har läst bibeln och VET att allt kommer återställas. Människor kommer leva länge. Bli flera hundra år, eller äldre. Ingen svält, inge krig. Nästan lika perfekt som Eden i skapelsen.

Men det är inte för evigt. Människorna blir ändå inte nöjda och kommer göra uppror.

Ja håna på du, det enda du behöver göra för att själv ta del av detta är att vända om och förlita dig på Jesus. Inte svårt. Inte tungt. Inget offer. Bara vänd om.
Citera
2025-04-23, 19:09
Medlem
Citat:
Vi har läst bibeln och VET att allt kommer återställas.
T o m katolska kyrkan varnar för att tro för mycket på uppenbarelseboken. Den handlar inte ens om nutiden utan om hur dåtidens kristna såg fram mot romarrikets snara undergång, sen har man bara fått flytta fram datum steg för steg.

Jag har läst bibeln och VET att det bara är en samling myter.
Citera
2025-04-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
T o m katolska kyrkan varnar för att tro för mycket på uppenbarelseboken. Den handlar inte ens om nutiden utan om hur dåtidens kristna såg fram mot romarrikets snara undergång, sen har man bara fått flytta fram datum steg för steg.

Jag har läst bibeln och VET att det bara är en samling myter.
Jaa, säkert.
Citera
2025-04-23, 23:08
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Fullärd blir man aldrig. Men man behöver ödmjuka sig för skrifterna och profetiorna. Det var ju det Jesus var mest arg över, att dom skriftlärda ledarna på den tiden tolkade om skrifterna, dödade profeterna och förbannade Honom själv och Hans tjänare.

Daniels profetia i kapitel 9 är nyckeln till att förstå HELA Guds plan. Om du utgår ifrån fel dekret här så hamnar du i villfarelse. Du ska inte lyssna på andra människor, du ska forska själv. Det gjorde jag och blev övertygad. Det är inte prestige att vara övertygad. Du kommer möta motstånd från andra som kallar sig kristna. Det är tyvärr en följd av sanningen. T.o.m dom egna är på villovägar och låter sig ledas av djävulen själv utan att förstå det.

Ja, förbundet och löftena till Israel sattes på paus. Israel förblindades för en tid. Men inte för evigt. Utan under den tid det tar tills dess att hedningarnas antal uppfyllts. Jesus kommer ju tillbaks av en anledning.

Matteus 23:37-39

37 Jerusalem, Jerusalem, du som mördar profeterna och stenar dem som är sända till dig! Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna. Men ni ville inte. 38 Nu ska ert hus lämnas öde, 39 för jag säger er: Härefter kommer ni inte att se mig förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn."

Lukas 21:24

24 De ska falla för svärdsegg och föras bort som fångar till alla hednafolk, och Jerusalem ska trampas av hedningar tills hedningarnas tider är fullbordade.

Romarbrevet 11:25-27

25 Bröder, jag vill att ni ska känna till denna hemlighet så att ni inte har för höga tankar om er själva: förhärdelse har drabbat en del av Israel, och så ska det förbli till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel ska bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Frälsaren komma och ta bort ogudaktighet från Jakob. 27 Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder.

Det var förutsagt i GT

Hosea 5:15

Jag går min väg,
jag återvänder till min boning
tills de erkänner sin skuld
och söker mitt ansikte.
I nöden ska de vända sig till mig.

Så när man nu ser mönstret, de mycket judiska texterna i uppenbarelseboken från kapitel 4, tex, även i Matteus kapitel 24 och Daniels profetia kapitel 9. Allt detta är mycket judiskt. Inte kyrkligt. Inte kristna församlingar eller kristna bosättningar. Staden, Templet, Landet, folket. Dom 144 000 tex, som består av 12 000 från varje stam? Varför ska man OMTOLKA texterna till att det handlar om Kristna?

Och om Danels profetia har uppfyllts till fullo, vad väntar vi då på? Vem kommer han tillbaks till? Varför?

Jesus blev ju arg på fariséerna för att de skapade mänskors regler och påtvingade andra sina tolkningar. Jesus blev inte arg på tolkningar i sig utan påtvingade tolkningar. Förvisso tolkade de fel också då de inte erkände Jesus.
Katolska kyrkan har också sysslat med påtvingande tolkning, hädande och avgudadyrkan, mycket värre än fariseerna. Jesus sade att fariséerna hade djävulen till far. Vad är då katolska kyrkan?

Du frågar varför vi ska omtolka. Därför att profetior i uppenbarelseboken är symboliska och använder verklaga personer, saker och företeelser i gamla testamentet som utgör typologi för nya testamentets profetior.

Vi har tex. kvinnan Jezebel, Babylon, Sodom och Egypten, vilddjuret/odjuret och kvinna.
Vilddjur/odjur och kvinna blev förvisso symboler redan i GT. Men det förklaras i GT och återanvänds i NT.

Sen när det kommer till Israel och judarna, några exempel på förskjutningar av innebörden.
Romarbrevet 9:6 : "Ty alla som härstammar från Israel är inte Israel."
Romarbrevet 2:28–29: "Den är jude som är det i det inre"
Galaterbrevet 3:28–29 : "Om ni tillhör Kristus är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet."
Filipperbrevet 3:3 : "Det är vi som är de omskurna, vi som tjänar Gud i hans Ande och har vår berömmelse i Kristus Jesus..."

Templet får också en ny innebörd.
1 Korinthierbrevet 6:19:
“Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel för den helige Ande som bor i er och som ni har fått från Gud?”

2 Korinthierbrevet 6:16 :
“Vi är den levande Gudens tempel. Gud har sagt: ‘Jag ska bo hos dem och vandra med dem, jag ska vara deras Gud och de ska vara mitt folk.’”

Efesierbrevet 2:19–22 :
“...ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv. I honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren.”

Det är inte för att jag har någon aversion mot judar eller Israel. Jag har bara sett att efter Jesus verkar allt som var verkligt på GT:s tid bli symboler. Det är inte min upptäckt men jag har blivit varse mönstret och kan inte låta bli att se det sen jag väl sett det. Det finns faktiskt starka skäl för att "OMTOLKA".
Citera
2025-04-24, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Frågan i trådstarten är högst befogad!

Hos en stor del av de Messianskt kristna finns uppfattningen att Kristus kommer att återkomma först sedan det historiska Israel återupprättats.

Av det skälet ser man inte bara mellan fingrarna på, utan man uppmuntrar till och med fördrivningen av Palestinier från Bibliska platser.

Detta innebär att man fullständigt missat innebörden i det kristna budskapet.

Jag anser modern judendom djupt problematisk i sina anspråk. Många judar från Jesu tid följde hans läror och integrerades över tid med icke judar och bildade en kristen befolkning, varför har Jesusförnekande judar rätt att utesluta dem från judendomen? Varför räknas inte kristna "palestinier" inte som judar?

Vem äger judendomen egentligen? Om frågan är religiöst baserad varför räknas så många öst och västeuropeiska ateister som judar enligt staten Israel?

Och mer besvärligt är varför kristna (protestanter ofta) godkänner en statsbildning bygd ac sekulära ateister i Heliga Landet som okritiserbar.

Misstolka mig inte. "Judar" bör skyddas från mod och förföljelse de har haft nog av. Judar som fõrnekar Jesus bör älskas av kristna. Men vi måste våga diskutera företeelserna kring staten Israel.
Citera
2025-04-24, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
De enda som potentiellt har koll på detta är de som tillhör Levis stam, eftersom de har en speciell roll i den judiska gudstjänsten och har fortsatt ha det genom århundradena. Kunskap om övrigas tillhörighet försvann för väldigt länge sen.
De har sannolikt ingen koll alls på vem som är vem
Alla Israels stammar spreds ut i världen med Assyriernas intåg 700 f.k och t.o.m innan det. självaste översteprästen Kaiafas går inte att befästa att han var av Levi stam, och dagens Benjamin Netanyahu säger sig vara av Levi stam är sannolikt också rent påhitt
Citera
2025-04-24, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jesus blev ju arg på fariséerna för att de skapade mänskors regler och påtvingade andra sina tolkningar. Jesus blev inte arg på tolkningar i sig utan påtvingade tolkningar. Förvisso tolkade de fel också då de inte erkände Jesus.
Katolska kyrkan har också sysslat med påtvingande tolkning, hädande och avgudadyrkan, mycket värre än fariseerna. Jesus sade att fariséerna hade djävulen till far. Vad är då katolska kyrkan?

Jag tycker det är väldigt tydligt i Matteus 23 vad Jesus var arg på. Dom skrev en "egen bok" med regler och tolkningar och upphöjde sig själva över människorna som vore dom Gud själva.

Att omtolka ÄR att "skriva om", ändra på innebörden till något kufiskt som bara vissa "upphöjda" kan förstå, på så sätt förtrycker man andra människor. Precis som kyrkans ledare gjort i tusentalet år genom att just OMTOLKA texterna och UPPHÖJA sig själva.

Citat:
Du frågar varför vi ska omtolka. Därför att profetior i uppenbarelseboken är symboliska och använder verklaga personer, saker och företeelser i gamla testamentet som utgör typologi för nya testamentets profetior.

Vi har tex. kvinnan Jezebel, Babylon, Sodom och Egypten, vilddjuret/odjuret och kvinna.
Vilddjur/odjur och kvinna blev förvisso symboler redan i GT. Men det förklaras i GT och återanvänds i NT.
Ja som sagt. Det finns symbolisk text i bibeln som bör tolkas utifrån hur det förklarats betyda i andra delar av bibeln. Man bör få varje sak/ämne förklarat på flera ställen i bibeln om/när det inte står i klartext.

Citat:
Sen när det kommer till Israel och judarna, några exempel på förskjutningar av innebörden.
Romarbrevet 9:6 : "Ty alla som härstammar från Israel är inte Israel."
Romarbrevet 2:28–29: "Den är jude som är det i det inre"
Galaterbrevet 3:28–29 : "Om ni tillhör Kristus är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet."
Filipperbrevet 3:3 : "Det är vi som är de omskurna, vi som tjänar Gud i hans Ande och har vår berömmelse i Kristus Jesus..."

Templet får också en ny innebörd.
1 Korinthierbrevet 6:19:
“Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel för den helige Ande som bor i er och som ni har fått från Gud?”

2 Korinthierbrevet 6:16 :
“Vi är den levande Gudens tempel. Gud har sagt: ‘Jag ska bo hos dem och vandra med dem, jag ska vara deras Gud och de ska vara mitt folk.’”

Efesierbrevet 2:19–22 :
“...ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv. I honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren.”

Varje bibeltext bör läsas i sitt sammanhang och tolkas utifrån DET sammanhanget. Judarna blev utvalda att genom dom ska alla folk bli frälsta. Templet det fysiska har alltid handlat om Jesus och Gud. Offret, blodet, dyrkan, allt leder till Jesus. Judarna fick i uppdrag att göra det känt. Det verkliga Templet är Jesus. Men det finns också ett "fysiskt" Tempel, som alla tidigare fysiska Tempel är en förespegling av, det kommer upprättas här på jorden av Jesus själv och i slutet, på den nya jorden och himmelen, kommer det Gudomliga Templet, Guds boning, ner till människorna.

Bibeln är en berättelse med en början och ett slut. Vad är slutet enligt din tolkning?

Och det du inte svarat på, kommer Jesus tillbaka? I sånt fall, till vilka? Varför?

Citat:
Det är inte för att jag har någon aversion mot judar eller Israel. Jag har bara sett att efter Jesus verkar allt som var verkligt på GT:s tid bli symboler. Det är inte min upptäckt men jag har blivit varse mönstret och kan inte låta bli att se det sen jag väl sett det. Det finns faktiskt starka skäl för att "OMTOLKA".

Det är inte aversioner som avgör frågan. Om du "omtolkar" fel, så leds du på villovägar. Är du på villovägar är du djävulens klor. Är du i djävulens klor är du smittad av hans hatiska högmodiga ande.

DÄRFÖR bör inte bibelns texter omtolkas utan studeras utifrån det dom faktiskt säger.
Citera
2025-04-24, 10:55
Bannlyst
Citat:

Det är inte aversioner som avgör frågan. Om du "omtolkar" fel, så leds du på villovägar. Är du på villovägar är du djävulens klor. Är du i djävulens klor är du smittad av hans hatiska högmodiga ande.

DÄRFÖR bör inte bibelns texter omtolkas utan studeras utifrån det dom faktiskt säger.

Det är du som tolkar fel.

Vi kan konstatera att Jesu återkomst inte är avhängig att en modern stat har en viss landremsa.
Citera
2025-04-24, 11:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det var inte bara fariseismen som var urartad utan hela föreställningen att Gud skulle sända en krigarkonung som skulle besegra (det varierande geografiska) Israels alla fiender.

De som tror på Jesus har sett att det inte finns något stöd hos Jesus för föreställningen om att utöva någon form av våld.
Citera
2025-04-24, 15:47
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:

Du säger hela tiden att studerar bibeln utifrån vad den faktiskt säger, men jag uppfattar inte att du gör det.

De sju plågorna så menar du handlar om Israel. Det sägs inte alls i skriften.
Kvinnan och draken tror du handlar om sista tiden och en troende judisk rest. Det sägs inte i skriften. De 70 veckorna delar du upp och placerar den sista veckan vid tidens slut. Skriften delar inte upp det utan det beskrivs som en sammanhängande tid.
De 69 veckorna (483år) som utgår från Nehemja 2.1 landar inte heller på palmsöndagen.

Jag ser helt enkelt inte att du gör någon ärligare och mer bibelfokuserad tolkning än nån annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in