Citat:
Ursprungligen postat av
bandspelaren
Jesus blev ju arg på fariséerna för att de skapade mänskors regler och påtvingade andra sina tolkningar. Jesus blev inte arg på tolkningar i sig utan påtvingade tolkningar. Förvisso tolkade de fel också då de inte erkände Jesus.
Katolska kyrkan har också sysslat med påtvingande tolkning, hädande och avgudadyrkan, mycket värre än fariseerna. Jesus sade att fariséerna hade djävulen till far. Vad är då katolska kyrkan?
Jag tycker det är väldigt tydligt i Matteus 23 vad Jesus var arg på. Dom skrev en "egen bok" med regler och tolkningar och upphöjde sig själva över människorna som vore dom Gud själva.
Att omtolka ÄR att "skriva om", ändra på innebörden till något kufiskt som bara vissa "upphöjda" kan förstå, på så sätt förtrycker man andra människor. Precis som kyrkans ledare gjort i tusentalet år genom att just OMTOLKA texterna och UPPHÖJA sig själva.
Citat:
Ursprungligen postat av
bandspelaren
Du frågar varför vi ska omtolka. Därför att profetior i uppenbarelseboken är symboliska och använder verklaga personer, saker och företeelser i gamla testamentet som utgör typologi för nya testamentets profetior.
Vi har tex. kvinnan Jezebel, Babylon, Sodom och Egypten, vilddjuret/odjuret och kvinna.
Vilddjur/odjur och kvinna blev förvisso symboler redan i GT. Men det förklaras i GT och återanvänds i NT.
Ja som sagt. Det finns symbolisk text i bibeln som bör tolkas utifrån hur det förklarats betyda i andra delar av bibeln. Man bör få varje sak/ämne förklarat på flera ställen i bibeln om/när det inte står i klartext.
Citat:
Ursprungligen postat av
bandspelaren
Sen när det kommer till Israel och judarna, några exempel på förskjutningar av innebörden.
Romarbrevet 9:6 : "Ty alla som härstammar från Israel är inte Israel."
Romarbrevet 2:28–29: "Den är jude som är det i det inre"
Galaterbrevet 3:28–29 : "Om ni tillhör Kristus är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet."
Filipperbrevet 3:3 : "Det är vi som är de omskurna, vi som tjänar Gud i hans Ande och har vår berömmelse i Kristus Jesus..."
Templet får också en ny innebörd.
1 Korinthierbrevet 6:19:
“Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel för den helige Ande som bor i er och som ni har fått från Gud?”
2 Korinthierbrevet 6:16 :
“Vi är den levande Gudens tempel. Gud har sagt: ‘Jag ska bo hos dem och vandra med dem, jag ska vara deras Gud och de ska vara mitt folk.’”
Efesierbrevet 2:19–22 :
“...ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv. I honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren.”
Varje bibeltext bör läsas i sitt sammanhang och tolkas utifrån DET sammanhanget. Judarna blev utvalda att genom dom ska alla folk bli frälsta. Templet det fysiska har alltid handlat om Jesus och Gud. Offret, blodet, dyrkan, allt leder till Jesus. Judarna fick i uppdrag att göra det känt. Det verkliga Templet är Jesus. Men det finns också ett "fysiskt" Tempel, som alla tidigare fysiska Tempel är en förespegling av, det kommer upprättas här på jorden av Jesus själv och i slutet, på den nya jorden och himmelen, kommer det Gudomliga Templet, Guds boning, ner till människorna.
Bibeln är en berättelse med en början och ett slut. Vad är slutet enligt din tolkning?
Och det du inte svarat på, kommer Jesus tillbaka? I sånt fall, till vilka? Varför?
Citat:
Ursprungligen postat av
bandspelaren
Det är inte för att jag har någon aversion mot judar eller Israel. Jag har bara sett att efter Jesus verkar allt som var verkligt på GT:s tid bli symboler. Det är inte min upptäckt men jag har blivit varse mönstret och kan inte låta bli att se det sen jag väl sett det. Det finns faktiskt starka skäl för att "OMTOLKA".
Det är inte aversioner som avgör frågan. Om du "omtolkar" fel, så leds du på villovägar. Är du på villovägar är du djävulens klor. Är du i djävulens klor är du smittad av hans hatiska högmodiga ande.
DÄRFÖR bör inte bibelns texter omtolkas utan studeras utifrån det dom faktiskt säger.