• 6
  • 7
2025-06-06, 19:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Att fatta sunda och genomtänkta beslut handlar snarare om att ta saker på allvar.
Att ta saker på allvar i en sådan här situation är att agera respektfullt och seriöst i förhållande till den man är gift med, gentemot sig själv (inte sabba den egna självbilden och självkänslan), och gentemot gemensamma barn som kommer att påverkas.

Du framför att det är värre att överge sin familj än att ljuga och manipulera sin familj. Jag vill upplysa dig om att det faktiskt finns ett vuxet och sårbart mellanläge mellan tyst svek och separation. Men du verkar utgå från en värld med enbart två alternativ: Ljug, agera i hemlighet, håll alla dörrar öppna för dig själv – för det är minst stökigt. Eller: slit isär familjen för att jaga efter en förälskelse som kanske inte ens håller.

Det är en extremt förenklad och defensiv syn på både ansvar och möjligheter i en relation. Det är exempelvis fullt möjligt att säga detta till sin partner:
"Något har hänt inom mig som jag behöver dela med dig – för att jag vill att vi ska kunna hantera det tillsammans, inte i skuggan av lögner."

Därifrån kan ett par exempelvis:

- Söka stöd i parterapi - en setting som hjälper bägge parter navigera den nya situationen.
- Göra upp tydliga gränser kring arbetet eller kontakten med den andra personen.
- Jobba med sin egen längtan, frustration, vilsenhet – utan att svika.

Det kräver mod. Det kräver sårbarhet. Det kräver respekt för partnerns rätt att delta i det som faktiskt påverkar bådas liv. När hemligheterna ännu inte hunnit växa till brott. När man kan välja tillsammans.

Jomenvisst. Och sedan en dag när man sitter i sin blöja på äldreboendet, grämer man sig över att man inte tog chansen, när man en gång hade möjligheten till en passionerad kärlek. Att man inte åtminstone undersökte möjligheten närmare.
Citera
2025-06-06, 19:43
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topmark
Jag har fru och 2 tonårsbarn. Började nytt jobb för ett tag sen och där finns en kvinna som jag inte kan sluta tänka på. Jag har inte varit kär sedan jag träffade min fru för 20 år sedan och jag trodde aldrig jag skulle bli det igen. Men det är så det känns.
Kvinnan på jobbet vet ingenting, jag har varit professionell, men bjudit in till samtal och möjligtvis kopplat på charmen. Om jag nu har någon sådan. Hon har inte varit avvisande utan bjudit tillbaka. Hon är skild sedan en tid tillbaka.
Jag vet inte vad jag ska göra!
Du ska ta chansen. Förmodligen sista gången i ditt liv som du kommer bli kär.
Citera
2025-06-06, 19:47
Medlem
Masingas avatar
Skulle du vara otrogen mot din fru, kanske redan varit det? Isf hoppas jag att du blir bedragen av din nya kvinna och att hon sedan lämnar dig och du står där ensam.

Sköt det snyggt!
Citera
2025-06-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ditt svar speglar en syn på relationer som är kortsiktig, manipulativ och djupt respektlös. Att föreslå att TS medvetet ska lura sin fru – och dessutom "testköra" en annan person i hemlighet – är inte bara moraliskt förkastligt, det är också emotionellt fegt och ansvarslöst.

Att skydda frun från sanningen är i det här fallet såklart inte omtanke. Det är omsorg om sin egen bekvämlighet. Och att kalla ärlighet för att "bita sig själv i svansen" är att se relationer som ett spel där det gäller att vinna – inte som ett möte mellan två jämbördiga människor som förtjänar respekt och insyn i sitt gemensamma liv.

Dessutom: att tänka att barn, partner och "det gamla livet" alltid ska finnas kvar som ett slags säkerhetsnät om det nya inte var så kul som man trodde, är att behandla människor som utbytbara tillgångar, inte som levande individer med känslor och rätt till val.

Relationer generellt innebär ansvar, och ansvar kräver mod – särskilt om man märker att man är på väg att glida iväg.
Nej håller med, att ”testköra” är naturligtvis helt förkastligt. Men vilken tidpunkt som är bäst att berätta om sina känslor kan väl diskuteras. Det kan ju rasera allt direkt. Han behöver nog lära känna jobbkvinnan på djupet först som vän.
Citera
2025-06-07, 16:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Du ska ta chansen. Förmodligen sista gången i ditt liv som du kommer bli kär.

Ja, särskilt som det var 20 år sedan sist. Om det hade varit någon som blir - passionerat men kortvarigt - förälskad hela tiden, hade mitt råd varit ett annat.
Citera
2025-06-08, 16:59
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jomenvisst. Och sedan en dag när man sitter i sin blöja på äldreboendet, grämer man sig över att man inte tog chansen, när man en gång hade möjligheten till en passionerad kärlek. Att man inte åtminstone undersökte möjligheten närmare.

Du haltar betänkligt här, framstår emotionellt outvecklad och relationellt oerfaren.

Det du uttrycker i dina meddelanden är inte bara uppmuntran till + försvar av svek, utan även en förnekelse av att mänsklig komplexitet kan hanteras med ärlighet och samarbete

Det verkar som att du inte förstår att det finns ett vuxet, sårbart och respektfullt mellanläge där man faktiskt involverar sin partner i processen, just för att visa att relationen och partnern är värda det – även när det stormar inuti. Alltså: en öppen dialog och ett samarbete, kan ske från början OCH alldeles oavsett om man landar i beslutet att gå isär eller ej.

Jag tror att jag behöver upprepa det, för du tycks ha svårt att se det ens som en möjlighet:

En öppen dialog och ett samarbete, kan alltså ske från början OCH alldeles oavsett om man landar i beslutet att gå isär eller ej.
Citera
2025-06-08, 17:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du haltar betänkligt här, framstår emotionellt outvecklad och relationellt oerfaren.

Det du uttrycker i dina meddelanden är inte bara uppmuntran till + försvar av svek, utan även en förnekelse av att mänsklig komplexitet kan hanteras med ärlighet och samarbete

Det verkar som att du inte förstår att det finns ett vuxet, sårbart och respektfullt mellanläge där man faktiskt involverar sin partner i processen, just för att visa att relationen och partnern är värda det – även när det stormar inuti. Alltså: en öppen dialog och ett samarbete, kan ske från början OCH alldeles oavsett om man landar i beslutet att gå isär eller ej.

Jag tror att jag behöver upprepa det, för du tycks ha svårt att se det ens som en möjlighet:

En öppen dialog och ett samarbete, kan alltså ske från början OCH alldeles oavsett om man landar i beslutet att gå isär eller ej.

Det ÄR inte en möjlighet. Partnern skulle säga: "nu söker du nytt jobb på en gång och slutar där!". Och sedan skulle hon börja ringa till din mobil flera gånger om dagen, fråga var du har varit om du inte genast svarar, dyka upp på jobbet om du sagt att du ska jobba över för att kolla att du verkligen är där (och inte ensam med jobbkvinnan). Hon kommer att gå igenom mobilen, i värsta fall kommer hon att skicka hotfulla meddelanden till jobbkvinnan, hon kommer att börja förbereda för eventuell skilsmässa genom att smussla undan tillgångar från bodelningen, hon kommer att prata skit om dig med barnen för att de ska välja att bo hos henne, hon kommer även att berätta för sina väninnor som i sin tur kommer att berätta för andra, folk kommer att börja titta snett på dig...

Det är du som är naiv och saknar erfarenhet av relationer, så måste det vara...
Citera
2025-06-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Nej håller med, att ”testköra” är naturligtvis helt förkastligt. Men vilken tidpunkt som är bäst att berätta om sina känslor kan väl diskuteras. Det kan ju rasera allt direkt. Han behöver nog lära känna jobbkvinnan på djupet först som vän.

Ja, helt förkastligt...

Är man i en relation och får känslor eller ett växande intresse för någon annan, så bör det inte mötas med tystnad eller hemliga strategier – utan med ärlighet. Inte för att man ska överge sin partner, utan för att visa respekt för henne, för relationen, och för sig själv som vuxen människa.

Det kan låta så här:

“Det finns en tjej på jobbet som fångar mitt intresse. Det känns problematiskt för mig och jag försöker förstå vad det handlar om. Jag vill att du ska veta – för du är min partner, och jag respekterar dig.”

Det är inte att skapa onödigt drama. Det är att agera med ryggrad – innan sveket är ett faktum.

Och det är just där, i den sårbara ärligheten, som riktiga möjligheter öppnar sig:
– Att tillsammans förstå vad som saknas eller skaver i relationen.
– Att få hjälp att navigera genom det – till exempel i terapi.
– Att återupptäcka, fördjupa eller omförhandla det liv man har byggt ihop.
– Att fatta beslut tillsammans, i öppenhet, snarare än att låta en part hållas ovetande tills allt redan är förstört.

Det kräver mod. Men det är det enda verkligt respektfulla alternativet.
Citera
2025-06-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det ÄR inte en möjlighet. Partnern skulle säga: "nu söker du nytt jobb på en gång och slutar där!". Och sedan skulle hon börja ringa till din mobil flera gånger om dagen, fråga var du har varit om du inte genast svarar, dyka upp på jobbet om du sagt att du ska jobba över för att kolla att du verkligen är där (och inte ensam med jobbkvinnan). Hon kommer att gå igenom mobilen, i värsta fall kommer hon att skicka hotfulla meddelanden till jobbkvinnan, hon kommer att börja förbereda för eventuell skilsmässa genom att smussla undan tillgångar från bodelningen, hon kommer att prata skit om dig med barnen för att de ska välja att bo hos henne, hon kommer även att berätta för sina väninnor som i sin tur kommer att berätta för andra, folk kommer att börja titta snett på dig...

Det är du som är naiv och saknar erfarenhet av relationer, så måste det vara...

Att du beskriver partnern som ett irrationellt, hämndlystet hot så fort ärlighet nämns, säger mer om dig, dina rädslor och din syn på relationer, än om verkligheten i stort.

Det finns förstås relationer där svartsjuka, kontroll eller rädsla tar över – men att förutsätta att varje kvinna reagerar som du beskriver, är både djupt generaliserande och ett sätt att legitimera svek i förebyggande syfte: “Eftersom hon skulle bli galen om hon visste, måste man alltså ljuga.”

Det är bullshit. Det är även en sluten världsbild där lögnen alltid försvaras – och all ärlighet misstänkliggörs. Då är det ju självklart att man inte ser någon annan utväg än hemligheter.

Men det är inte så svartvitt. Det går att säga:

“Det här är svårt att prata om, men jag behöver göra det ändå. För att ge oss en chans att möta det tillsammans – istället för att svika dig bakom din rygg.”

Det kräver mod – och det kräver tillit till att ens partner är en människa, inte ett hot. Den sortens ärlighet kan vara en vändpunkt. Men för den som bara ser relationer som slagfält, blir varje försök till öppenhet förstås ett självmål.
Citera
2025-06-08, 19:08
Medlem
Dorniers avatar
Knull är inget uttryck för kärlek för män. Det är enbart mänsklig biologi att det är gott att tömma kuken.

Män vill alltid knulla snygga brudar. Det handlar inte om kärlek och "vara kär".

Merwinna har själv pratat om att sultaner i Turkiet hade harem fulla med brudar, men det har hon glömt av nu.

Kärlek handlar om känslor och är på en annan nivå, men det kanske inte är alla män som riktigt är inne på det. De vill bara knulla.
Citera
2025-06-08, 23:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Knull är inget uttryck för kärlek för män. Det är enbart mänsklig biologi att det är gott att tömma kuken.

Män vill alltid knulla snygga brudar. Det handlar inte om kärlek och "vara kär".

Merwinna har själv pratat om att sultaner i Turkiet hade harem fulla med brudar, men det har hon glömt av nu.

Kärlek handlar om känslor och är på en annan nivå, men det kanske inte är alla män som riktigt är inne på det. De vill bara knulla.

Va? Det vet jag väl att massor av män ligger runt med snygga tjejer om de har möjlighet till det, utan kärlek. Men kärlek finns OCKSÅ - hemskt vore det väl annars - och både män och kvinnor vill ligga med varandra när de är kära i varandra. Och TS här talar ju om kärlek - inte om tillfälliga möten med olika kvinnor från Tinder.
Citera
2025-06-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topmark
TS här!
Det går inte en dag utan att jag tänker på henne. Jag har inte sagt något till varken min fru eller henne. Jag hoppas väl på nått sätt att det ska lösa sig själv, samtidigt som den rationellt tänkande delen av mig vet att det inte kommer hända.

Jo, det kommer att hända. Förälskelser dör ut och försvinner om de inte får näring, alltså i ditt fall att du träffar din kollega. Du har ett långt äktenskap utan större problem, det är inget du skall kasta bort. Jobba hemifrån när du har möjlighet, undvik kollegan när du är på jobbet. Det bästa vore att byta jobb men jag förstår om det kan vara svårt. Säg ingenting om dina känslor varken till din fru eller till din kollega, sysselsätt dig med olika saker så att du inte har tid över till att tänka på den här kvinnan.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in