Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Fast det är inte alls alla människor som ser på det så allvarligt som du gör. Själv tycker jag att det är betydlgit värre att överge sin familj, innan man ens känner den nya ordentligt. Så onödigt. Sedan sitter mamma och pappa ensamma i var sin 2:a i Fisksätra eller liknande område, och barnen får åka mellan dem varannan vecka och byta till en dålig slumskola. För INGET.
Att fatta sunda och genomtänkta beslut handlar snarare om att
ta saker på allvar.
Att ta saker på allvar i en sådan här situation är att agera respektfullt och seriöst i förhållande till den man är gift med, gentemot sig själv (inte sabba den egna självbilden och självkänslan), och gentemot gemensamma barn som kommer att påverkas.
Du framför att det är värre att överge sin familj än att ljuga och manipulera sin familj.
Jag vill upplysa dig om att det faktiskt finns ett vuxet och sårbart mellanläge mellan tyst svek och separation. Men du verkar utgå från en värld med enbart två alternativ: Ljug, agera i hemlighet, håll alla dörrar öppna för dig själv – för det är minst stökigt. Eller: slit isär familjen för att jaga efter en förälskelse som kanske inte ens håller.
Det är en extremt förenklad och defensiv syn på både ansvar och möjligheter i en relation. Det är exempelvis fullt möjligt att säga detta till sin partner:
"Något har hänt inom mig som jag behöver dela med dig – för att jag vill att vi ska kunna hantera det tillsammans, inte i skuggan av lögner."
Därifrån kan ett par exempelvis:
- Söka stöd i parterapi - en setting som hjälper bägge parter navigera den nya situationen.
- Göra upp tydliga gränser kring arbetet eller kontakten med den andra personen.
- Jobba med sin egen längtan, frustration, vilsenhet – utan att svika.
Det kräver mod. Det kräver sårbarhet. Det kräver respekt för partnerns rätt att delta i det som faktiskt påverkar bådas liv. När hemligheterna ännu inte hunnit växa till brott. När man kan välja tillsammans.