2025-04-23, 16:18
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MystiskMann
Jeg tror SM vet godt at det er folk i det kriminelle miljø som vil se han dø. Det er merkelig at ing har hevnet seg etter at han tok ut Jeddi, men det er klart at sitter man inne 24/7 er det også vanskelig å få tak i han.

Skjønner ikke hva de skulle i skogen for. Men hadde vel kanskje ikke lyst til å bli sett sammen?

Jeg tipper disse møtene enten har handlet om at SM har gitt uttrykk for at han ønsket å hjelpe MB i denne konflikten eller at de planla noe sammen.
Å bruke SM til drittjobber, er hevn som noe annet. Han er mye mer verdifull levende enn død, så de ønsker å holde han i live, men under kontroll.
Citera
2025-04-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Viktig poeng. For det hersker liten tvil om at både måten drapet ble begått på (sannsynlig halshugging) og stedet som drapet ble begått og ikke minst skuddene, er noe som ville bli oppdaget meget raskt. Dermed er nok dette kanskje både personlig hevn? og ihvertfall så skulle det nok være ment å virke psykologisk på kretsen rundt MB.

Så liten tvil om at det fra drapspersonen(e) var et ønske om at dette skulle oppdages raskt og derav skuddene. For kniven/macheten hadde nok allerede fullført jobben slik sett og skuddene var da kun ment for å tiltrekke seg oppmerksomhet mot stedet.

Hvorfor ville SM tiltrekke seg oppmerksomhet ved å skyte?

SM gjorde det her for å få penger - fordi han ikke bryr seg - fordi han vil tilbake til fengsel. Han kunne lett skjært hode av Metkel og latt han ligge der i ett døgn. Men han ønsket å bli hørt og dermed få større sannsynlighet for å bli tatt. Logisk?
Citera
2025-04-23, 16:26
Medlem
Was.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kun de som var på åstedet da drapet fant sted vet dette helt sikkert.
Det som er påfallende er at SM ble huket så kjapt. Man kan jo tenke seg at dersom han ble betalt en grei slump med penger for å utføre et drap, ville han kanskje sørget for å være litt mer diskrét?

Hvem vet. Er ikke sånn at pengene bare går direkte inn på konto hvis de skal til han in the first place, og vi vet ikke engang om penger var (den eneste) motivasjonen. Å ikke bli avslørt av purken trener ikke å ha vært så viktig heller - folk som han fyren i Breaking Bad som "like godt bare kan dra tilbake til fengsel igjen" er ikke ren fiksjon.

Men nå snakker vi jo også om SM som om han er en genial og veldig taktisk kriminell. Må huske at han sitter i fengsel og har blitt tatt for alt han har gjort minus en eller to ting (considering om Pelle-greia er legit. Og joda, å komme unna med to ting er imponerende nok det, men ikke når det er 2 av 100 ting). Fyren er ikke "NoRgeS fArLiGsTe" fordi han er et geni; det er fordi han har et farlig nettverk og ingen grenser.
Citera
2025-04-23, 16:33
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smijern
SM er vel ikke så fysisk overlegen mot MB at han kunne ha utført dette helt på egenhånd?

Aner ikke. Min hovedteori foreløpig er at SM antagelig var på stedet sammen med MB og at de/den som drepte MB visste om dette møtet, da MB utrolig nok hadde fortalt noen på forhånd om at han skulle møte SM. Hva MB og SM planla sammen ettersom de skulle ha møtet, er ikke godt å si, men sikkert ikke noe positivt ettersom de tydeligvis ønsket å være utenfor syns- og hørselsrekkevidde fra både kameraer, lyttende smart-telefoner og folk.

Om jeg forfølger denne teorien videre, så er jo spørsmålet om hvorfor de (regner med det var fler gjerningsmenn) lot SM leve. Mitt foreløpige svar, er at han jo er en perfekt scapegoat grunnet historikken. Gjerningspersonen(e) hadde jo skytevåpen, så det har nok i et slik scenario vært lett å passifisere SM mens drapet ble begått om SM da fortsatt var på stedet. Det som er verdt å merke seg er jo at SM allerede etter en dag ble avhørt som vitne av politiet og han ga fra seg sin telefon. Så SM har nok en nær forbindelse til dette drapet, men jeg sliter foreløpig med å se plausible motiver for at han skulle være selve gjerningsmannen. Derimot så har det jo kommet frem at andre vistnok har sterke motiver for å ta ut MB av tiden.

En annen teori er jo selvsagt at SM har vært med på dette ved å avtale et slikt møte vel vitende om hva som skulle skje, men aldri selv møtte opp og at MB da kun påtraff sine bøddler da han møtte opp på avtalt sted. Skulle en slik teori være tilfellet er det kanskje også mer plausibelt med betaling av en million kroner for en slik mer perifer delaktighet i mordet. Blir jo litt mer rollen som f.eks. Kristin Kirkemo hadde i Orderudsaken, som en slags veiviser og døråpner.

Foreløpig har vi ikke mye annet å forholde oss til enn teorier og sannsynligheter. Det er ikke mye fakta vi foreløpig har fått fremlagt.
Citera
2025-04-23, 16:37
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonnnym
Hvorfor ville SM tiltrekke seg oppmerksomhet ved å skyte?

SM gjorde det her for å få penger - fordi han ikke bryr seg - fordi han vil tilbake til fengsel. Han kunne lett skjært hode av Metkel og latt han ligge der i ett døgn. Men han ønsket å bli hørt og dermed få større sannsynlighet for å bli tatt. Logisk?

Vel nå tror jo ikke jeg at SM er gjerningsmannen da og derfor er min teori at de virkelige gjerningsmennene ønsket å tiltrekke rask oppmerksomhet til plassen og mordet, derav skuddene. For med slike blodmengder som det tydeligvis har vært på plassen, så virker det mer logisk at han først ble halshogt og så skutt etterpå. Da har i tilfelle de skuddene liten annen hensikt enn å tiltrekke seg oppmerksomhet
Citera
2025-04-23, 16:50
Medlem
Svartedikets avatar
Forslag til plott-twist:

MB planla å drepe denne YB-lederen, og han skulle be SM om å gjøre det.
Derfor hadde de flere møter. Noen tystet til YB-lederen, som sørget for at
noen spanet på SM, og drepte MB.
Enten mens SM fremdeles var der, eller rett etter han hadde forlatt stedet.
Evt. kan de ha tatt MB før SM ankom møtestedet. Han har da sannsynligvis
fått panikk og stukket av.
Citera
2025-04-23, 16:53
Medlem
Citat:
Vel nå tror jo ikke jeg at SM er gjerningsmannen da og derfor er min teori at de virkelige gjerningsmennene ønsket å tiltrekke rask oppmerksomhet til plassen og mordet, derav skuddene. For med slike blodmengder som det tydeligvis har vært på plassen, så virker det mer logisk at han først ble halshogt og så skutt etterpå. Da har i tilfelle de skuddene liten annen hensikt enn å tiltrekke seg oppmerksomhet

Da håper jeg politiet snart kommer med ny informasjon om bevisene mot han.
Citera
2025-04-23, 18:14
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonnnym
Da håper jeg politiet snart kommer med ny informasjon om bevisene mot han.

Ja, men de er veldig tilbakeholdne, mer enn vanlig synes jeg. Nå har ikke jeg noen illusjoner om at SM har forbedret seg noe særlig og fyren er sikkert fortsatt kapabel til uten skrupler å ta livet av folk også på groteske måter, eller påføre folk livslange plager slik han har historikk for. Det er bare det at jeg ikke klarer å se motivet hans for å gjøre det på denne måten nå. 1 million som ryktet sier er jo småpenger i dag og innen han i tilfelle kommer ut igjen, så har nok FIAT valutaen kollapset fullstendig. Han måtte jo også skjønne at han raskt ville komme i søkelyset til politiet, så sjansen for at han ville få brukt pengene om han i det hele tatt fikk dem er minimal. Erfaringsmessig burde han også skjønne at betaling for slikt er ingen selvfølge og så er jo inflasjonen i dag skyhøy og om pengene går inn på konto til noen i hans omgangskrets, så vil jeg tro økokrim har de kontoene under oppsikt allerede.
Citera
2025-04-23, 18:27
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ja, men de er veldig tilbakeholdne, mer enn vanlig synes jeg. Nå har ikke jeg noen illusjoner om at SM har forbedret seg noe særlig og fyren er sikkert fortsatt kapabel til uten skrupler å ta livet av folk også på groteske måter, eller påføre folk livslange plager slik han har historikk for. Det er bare det at jeg ikke klarer å se motivet hans for å gjøre det på denne måten nå. 1 million som ryktet sier er jo småpenger i dag og innen han i tilfelle kommer ut igjen, så har nok FIAT valutaen kollapset fullstendig. Han måtte jo også skjønne at han raskt ville komme i søkelyset til politiet, så sjansen for at han ville få brukt pengene om han i det hele tatt fikk dem er minimal. Erfaringsmessig burde han også skjønne at betaling for slikt er ingen selvfølge og så er jo inflasjonen i dag skyhøy og om pengene går inn på konto til noen i hans omgangskrets, så vil jeg tro økokrim har de kontoene under oppsikt allerede.

Hvis han ikke har en god måte å vaske og gjemme pengene på, vil han vel ikke klare å beholde dem dersom han blir dømt for drap. Nå er han i spjeldet og blir nok der til han blir dømt eller siktelsen frafalles. Blir han dømt for dette drapet, slipper han neppe ut igjen før han ligger i en kiste.

Den eneste logiske forklaringen jeg kan se for at han evt. tok oppdraget, er dersom planen var å ta den millionen eller hva det nå var, og stikke til h**vete avgårde til et land som ikke har utleveringsavtale. Men for å kunne klare det, måtte han ha klart å drepe MB på et sted og på en måte som gjorde at drapet ikke ble oppdaget før etter i hvertfall noen dager. Selv da ville han hatt store vansker fordi han ville blitt etterlyst internasjonalt så fort han ikke kom tilbake fra perm.

Men neida, han dro til Horten, han. Han gjemte seg ikke engang, så sparte han politiet en tur til gapahuken i Østmarka.
Citera
2025-04-23, 19:04
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Hvis han ikke har en god måte å vaske og gjemme pengene på, vil han vel ikke klare å beholde dem dersom han blir dømt for drap. Nå er han i spjeldet og blir nok der til han blir dømt eller siktelsen frafalles. Blir han dømt for dette drapet, slipper han neppe ut igjen før han ligger i en kiste.

Den eneste logiske forklaringen jeg kan se for at han evt. tok oppdraget, er dersom planen var å ta den millionen eller hva det nå var, og stikke til h**vete avgårde til et land som ikke har utleveringsavtale. Men for å kunne klare det, måtte han ha klart å drepe MB på et sted og på en måte som gjorde at drapet ikke ble oppdaget før etter i hvertfall noen dager. Selv da ville han hatt store vansker fordi han ville blitt etterlyst internasjonalt så fort han ikke kom tilbake fra perm.

Men neida, han dro til Horten, han. Han gjemte seg ikke engang, så sparte han politiet en tur til gapahuken i Østmarka.

Ja, foreløpig er det mye som ikke henger help på greip når det gjelder SM som gjerningsmann i dette tilfellet. En ting jeg stusser enda mer på, er at Politiet ikke går ut med navnet, når en samlet presse tross alt har gjort det og "alle" vet hvem som er siktet. Kan det være fordi Politiet kun ser på han som en som muligens har medvirket til at drapet kunne finne sted og ikke selve gjerningsmannen? Litt som at Politiet på en måte beskytter seg selv litt. Men de ønsker tydeligvis å ha han på brev og besøksforbud og jeg tror det er fordi de antagelig fortsatt leter etter selve drapspersonen og ikke vil risikere at noen forkludrer deres etterforskning.
Citera
2025-04-23, 19:19
Medlem
Det er heller ikke helt utenkelig at politiet holder SM fengslet på grunn av fare for at dette eskalerer. Hvis SM er blitt lurt i en felle selv, kunne hevnen blitt stygg.

Tipper S, selv hvis han har blitt rundlurt er lite villig til å prate med politiet. Kjenner jeg er over gjennomsnittlig interessert i hva politiet har av beviser. Er det klink fellende hadde han garantert røket inn på fredagen. Godt mulig de kun har tekniske bevis som viser kommunikasjon og vitneforklaringer som sier at de to skulle møtes.
Citera
2025-04-23, 19:37
Medlem
Citat:
Forslag til plott-twist:

MB planla å drepe denne YB-lederen, og han skulle be SM om å gjøre det.
Derfor hadde de flere møter. Noen tystet til YB-lederen, som sørget for at
noen spanet på SM, og drepte MB.
Enten mens SM fremdeles var der, eller rett etter han hadde forlatt stedet.
Evt. kan de ha tatt MB før SM ankom møtestedet. Han har da sannsynligvis
fått panikk og stukket av.

Hvor lenge har denne YB-lederen igjen av soningen sin? Han sitter jo inne sammen med SM, i følge det som har blitt sagt her inne. Jeg tviler på at SM skulle bes om å ta knekken på YB-lederen inne i fengselet. Så da slipper han kanskje ut snart, da, hvis SM skulle ta ham om ikke lenge? Hvis den lederen har lagt opp et plot hvor SM har blitt lurt, blir det vel neppe til at de 2 fortsetter å sone på samme sted.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in