Citat:
Ursprungligen postat av
Smijern
SM er vel ikke så fysisk overlegen mot MB at han kunne ha utført dette helt på egenhånd?
Aner ikke. Min hovedteori foreløpig er at SM antagelig var på stedet sammen med MB og at de/den som drepte MB visste om dette møtet, da MB utrolig nok hadde fortalt noen på forhånd om at han skulle møte SM. Hva MB og SM planla sammen ettersom de skulle ha møtet, er ikke godt å si, men sikkert ikke noe positivt ettersom de tydeligvis ønsket å være utenfor syns- og hørselsrekkevidde fra både kameraer, lyttende smart-telefoner og folk.
Om jeg forfølger denne teorien videre, så er jo spørsmålet om hvorfor de (regner med det var fler gjerningsmenn) lot SM leve. Mitt foreløpige svar, er at han jo er en perfekt scapegoat grunnet historikken. Gjerningspersonen(e) hadde jo skytevåpen, så det har nok i et slik scenario vært lett å passifisere SM mens drapet ble begått om SM da fortsatt var på stedet. Det som er verdt å merke seg er jo at SM allerede etter en dag ble avhørt som vitne av politiet og han ga fra seg sin telefon. Så SM har nok en nær forbindelse til dette drapet, men jeg sliter foreløpig med å se plausible motiver for at han skulle være selve gjerningsmannen. Derimot så har det jo kommet frem at andre vistnok har sterke motiver for å ta ut MB av tiden.
En annen teori er jo selvsagt at SM har vært med på dette ved å avtale et slikt møte vel vitende om hva som skulle skje, men aldri selv møtte opp og at MB da kun påtraff sine bøddler da han møtte opp på avtalt sted. Skulle en slik teori være tilfellet er det kanskje også mer plausibelt med betaling av en million kroner for en slik mer perifer delaktighet i mordet. Blir jo litt mer rollen som f.eks. Kristin Kirkemo hadde i Orderudsaken, som en slags veiviser og døråpner.
Foreløpig har vi ikke mye annet å forholde oss til enn teorier og sannsynligheter. Det er ikke mye fakta vi foreløpig har fått fremlagt.